Bukefalos 28 år!

White Line Desease /Bärrandsröta

M

mathie

Min ponny har blivit drabbad utav WLD. Sjukdomen har inte utvecklats så mycket än och jag hoppas inte att den gör det heller. Jag behandlar varje dag med Virkon S och lilaspray och försöker hålla honom inne när det är som värst i hagen.
Jag har hört att det smittar lätt och undrar ifall jag ska ställa in mina träningar i manegen, eftersom risken är att han smittar de andra som rider där inne? Smittar det så lätt?
Jag håller på att skriva ett arbete om WLD och tänkte lägga in en bild på en sjuk hov, bredvid en frisk. Är det någon som har bild på en frisk hovsula så får ni gärna lägga in den! :)
 
Sv: White Line Desease /Bärrandsröta

Min häst drabbas av bärrandsröta ibland på hösten/vintern när det är surt och geggigt långa perioder. (I alla fall här i Skåne)

Jag tror inte man helt säkert vet den exakta orsaken utan det kan vara många olika saker som spelar in.

Man tror att man vet (:smirk:) att både svamp och bakterier har betydelse. Dessutom menar min hovslagare att vissa individer har mer benägenhet att få det än andra.

Ang smittan så vet jag inte om det finns olika sorter men ingen av de andra två hästarna i vårt stall har fått det och de lever under samma förhållande som vår häst, samma hagar etc så hos oss smittar det tydligen inte.

Man kan få olika svar om man frågar olika människor. Vissa hovslagare säger att man bör sko en häst som har fått det och andra säger att det är bättre de är barfota för att kunna komma åt att göra rent.

Själv gör jag så här:

Rensar fårorna i bärranden varje dag med en liten vass skruvmejsel, skrubbar rent med en hård borste och häller på Trush Buster i fåran ca var tredje dag. Varje dag sprayar jag under hela hoven med ganska stark lösning av jodopax.

Så här ungefär gjorde jag förra vintern och då fick jag bort det relativt snabbt.

Det är viktigt att din hovslagare tittar på det och skär rent i skårorna så att det kommer syre dit. Syre är nämligen den värsta fienden till detta problem. Att hålla det rent och syrerikt kan dock vara svårt om hagarna är blöta.

Finns lite olika medel man kan använda men det bör vara något som tar både svamp och bakterier.

Du använde lilaspray sa du? Är det Trush Buster (eller "Rensa strålen" heter det visst också) du menar? I så fall ha handskar på dig för det är cancerframkallande!
 
Sv: White Line Desease /Bärrandsröta

Jag tror faktiskt inte det smittar. Inte som ett smittsamt virus direkt. För svampbakterierna finns ju redan i hage och stall, och vid dålig hovskötsel/känsliga hovar så får de fäste.

Men virkon s är bra, det dödar svamp, så byt inte behandling!
 
Sv: White Line Desease /Bärrandsröta

Min hovslagare rekommenderar väteperoxid (H2O2), som man köper på apoteket. Det är syrerikt. Den perioden vi lagt det på vår häst har det inte blivit särskilt djupare. När hon gått i våtare hage har det vuxit. Tror det är en fördel att hålla hästen på torr mark samt att anlita hovis ofta för att skala och verka och kontrollera.

I somras hade vi det på en annan häst och då ville han att vi skulle lägga på virkon. Det hjälpte inte alls. Nästa gång hovis kom skalade han upp på nytt och då läkte det och växte ut av sej självt.

Mitt intryck är att det finns olika fungerande metoder, men att det till syvene och sist läker när det själv vill, lite som vårtor, ungefär, man får kämpa på och vänta ut det.
 
Sv: White Line Desease /Bärrandsröta

Det allra bästa är såklart att skala bort det, men det går inte alltid att skära bort allt. Syre hjälper ja, men jag tror att virkon s är bättre, Men bäst är (trushbuster eller) utspädd kloroform. (ja du läste rätt, och ja, jag har använt det på flera hästar. Dö-effektivt!! Alla bakt och svampar dör på stubben! :D )
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 895
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 271
Senast: LenaH
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 349
Hästmänniskan Hej! Vet inte om denna tråd hamnade rätt, men kände att frågan vänder sig till oss med hästar snarare än att lägga den inne på senior...
Svar
9
· Visningar
1 708
Senast: Mim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp