Bukefalos 28 år!

Windows- eller Linux-plattform

M

md5krist

Jag tittar på webbhotell och ska man köpa sig plats på ett sådant får man välja vilken plattform man ska ha. Vad är den stora skillnaden? För det är väl inte så att man bara kan använda sitt Linux-konto om man har en dator med Linux och vice versa?

Vilket är bäst? Jag ska inte ha några större finesser på sidan.

Tacksam för råd.
 
Allmäna åsikter om vad man ska tänka på när man väljer webb-hotell mottages också tacksamt. Har läst lite mer nu och tror mig veta lite mer om skillnaden mellan Unix och Windows, och det spelar nog inte så stor roll för min del.

Sidan ska tillhöra ett litet enmansföretag, finns det särskilda restriktioner eftersom det rör sig om ett företag. Är en del paket till exempel endast riktade till privatpersoner?
 
Sannsynligvis har det lite å si. HTML-koden er HTML-kode uannsett om den er laget på Linux eller Windows. Så serveren websidene ligger på så lenge det ikke er snakk om fancyting bør være likegyldig. Min erfaring er dog at Linuxservere ofte har lengre oppetid enn Windows, så derfor anbefaler jeg Linux, eller evnt Unix.

Har du et veldig enkelt webhotell vil du sannsynligvis kun benytte seg av ftp uannsett. Et litt dyrere kan kanskje tilby seg ssh-tilgang, noe jeg liker veldig godt ved et webhotell da jeg er komfortabel med å jobbe under Linux/Unix. Er du ikke det er det i grunn det samme, om du ikke trenger noen mer avanserte finesser.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Senast: sthu
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 286
Senast: Tilly_85
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 242
Senast: MiniLi
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 459
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp