wordpress?

ameo

Trådstartare
Moderator
En enkel liten fråga.
Wordpress - är det något man installerar på datorn eller på webhotellet för onlineanvändning?

En förening jag är engagerad i har webplats på one.com som nu börjat ta betalt för hemsideverktyget - vilket blir alldeles för kostsamt för vår förenings lilla ekonomi. Och webplatsen är för stor för att hantera enbart med gratisverktyget (som tillåter 5 undersidor). Så vi måste hitta på något annat alternativ. Och frågan är om wordpress kan vara något för oss - webhotellet erbjuder det som alternativ.
 
Det är ett webb-baserat cms. Sidan ska ju ligga på en server men du behöver inte ladda ner något speciellt till din dator.
 
Man installerar det på sitt hemsideutrymme. Det går att installera själv och inte använda one: s "one click" lösning. (om det nu är "one click" som one tar extra betalt för)
 
Ser dock ingenstans på one.com hemsida att de tar extra betalt.
Det man betalar för verkar fortfarande vara domänen + webutrymme som tidigare.

Det finns gratisställen där man kan "installera" wordpress eller andra cms, men de är oftast inte så stabila, utan en del nertid för sidorna.
 
Ser dock ingenstans på one.com hemsida att de tar extra betalt.
Det man betalar för verkar fortfarande vara domänen + webutrymme som tidigare.

Det finns gratisställen där man kan "installera" wordpress eller andra cms, men de är oftast inte så stabila, utan en del nertid för sidorna.
one tar betalt för sitt hemsideverktyg "premium"
Verktyget i sig är rätt bra och lättarbetat, men gratisvarianten tillåter bara 5 delsidor. Har man mer än så måste man betala.

Vill man istället använda wordpress så verkar det ingå.
 
Aha, då fattade jag ju helt fel.
Wordpress kallas ju av en del för hemsideverktyg, samt man på wordpress.com kan använda sig av gratisvariant, upp till en viss mängd. Så det var väl det som gjorde att jag tänkte fel.

Tillbaka till ursprungsfrågan. Wordpress installeras på webhotellet.
Men vill man provköra det hemma på sin dator går det också (t.ex. om vill testa för att lära sig själv o klura på stilmallar o annat).
Är för dålig på att förklara (+ det var flera år sedan jag testade på min egen dator) använde mig iaf av XAMPP eller liknande för att kunna testa på den egna datorn.

Wordpress tycker jag är ganska bra hemsideverktyg, men admingränssnittet tycker jag har blivit lite sämre på sistone, men det är säkert en smaksak och man vänjer sig. (ungefär som bukefalos användare först ogillar när @Gunnar gjort förändringar i utseende o funktioner)
 
Wordpress tycker jag är ganska bra hemsideverktyg, men admingränssnittet tycker jag har blivit lite sämre på sistone, men det är säkert en smaksak och man vänjer sig. (ungefär som bukefalos användare först ogillar när @Gunnar gjort förändringar i utseende o funktioner)
Jag har hittills aldrig sett någon webplats gjord i wordpress som tilltalat mig. Men det kanske finns... (man har ju liksom olika tycke och smak...)
Grejen är ju att en förenings webplats bör kunna skötas av fler än en och då är det ju bra att ha ett webbaserat verktyg. Så ibland får man bita i det sura äpplet och ta det alternativ som finns att tillgå. :p
 
one tar betalt för sitt hemsideverktyg "premium"
Verktyget i sig är rätt bra och lättarbetat, men gratisvarianten tillåter bara 5 delsidor. Har man mer än så måste man betala.

Vill man istället använda wordpress så verkar det ingå.
I och för sig gör inte wordpress så man kan få fler än 5 undersidor? Om jag inte minns helt fel är det mer för utseendet. :cautious:

På tal om wordpress behöver jag göra färdigt min egen hemsida någon gång... :angel:
 
Jag har hittills aldrig sett någon webplats gjord i wordpress som tilltalat mig. Men det kanske finns... (man har ju liksom olika tycke och smak...)
Grejen är ju att en förenings webplats bör kunna skötas av fler än en och då är det ju bra att ha ett webbaserat verktyg. Så ibland får man bita i det sura äpplet och ta det alternativ som finns att tillgå. :p
Förvisso är det svårt att se vilka hemsidor/webbplatser som är gjorde i wordpress eller inte.
Det går att göra egna teman också (lite mer avancerat förstås men..)

Läs mer här om just wordpress:
https://sv.wordpress.org/https://sv.wordpress.org/
 
I och för sig gör inte wordpress så man kan få fler än 5 undersidor? Om jag inte minns helt fel är det mer för utseendet. :cautious:
Skulle man inte kunna ha fler undersidor med wordpress menar du?
I så fall tror jag att du fått något om bakfoten, det är bara att kolla på shetlandssällskapets webplats som består av mååååååånga fler än 5 sidor.
 
Skulle man inte kunna ha fler undersidor med wordpress menar du?
I så fall tror jag att du fått något om bakfoten, det är bara att kolla på shetlandssällskapets webplats som består av mååååååånga fler än 5 sidor.
Jag har jobbat/jobbar med publicering på några WP-sajter och det finns hur mkt plug-ins som helst och det går också att utveckla mkt själv i och med att det är open source. Vissa av dem kostar ju eftersom utvecklarna vill ha betalt... men det går att utveckla mycket och bygga ganska mkt som man känner för.
 
Skulle man inte kunna ha fler undersidor med wordpress menar du?
I så fall tror jag att du fått något om bakfoten, det är bara att kolla på shetlandssällskapets webplats som består av mååååååånga fler än 5 sidor.
Är du säker på att de inte betalar för fler sidor då?
Tänker om du betalar för en tjänst och där ingår 5 undersidor, då i teorin känns det som man lurar systemet ifall man via t ex wordpress skulle få tillgång till fler sidor.
Sen är du säker på att det är begränsning på 5 sidor och inte plats begränsning?
 
Gör det inte på min privata, som använde wordpress (men sen fastnade). :p
då syns det kanske inte
men det är gott om websidor där det syns att de drivs med wordpress. och ingen jag har sett har tilltalat mig.
Men, som sagt, till föreningens webplats får det nog funka.

(min egen kommer jag troligen göra i dreamweaver och lägga ut, där krävs ju inte att någon annan kan redigera den...)
 
Är du säker på att de inte betalar för fler sidor då?
Tänker om du betalar för en tjänst och där ingår 5 undersidor, då i teorin känns det som man lurar systemet ifall man via t ex wordpress skulle få tillgång till fler sidor.
Sen är du säker på att det är begränsning på 5 sidor och inte plats begränsning?
Backa bandet lite.
JAG vet inget mer om wordpress än att jag har sett andra sidor skapade i wordpress. (och jag ska provköra det lite på mitt eget webutrymme för att se hur det fungerar)
FÖRENINGEN betalar för webutrymme, där vi har MASSOR av utrymme som ännu är outnyttjat, så det är inte problemet. I det webhotellets tjänster ingår möjlighet att använda wordpress, i vilken omfattning vet jag inte än.
PROBLEMET just nu är att webhotellet fram till årsskiftet tillhandahållit ett annat hemsideverktyg, som ingått i abonnemanget. MEN nu tycker de att det har blivit så bra att de ska börja ta betalt av dem som använder det, om man vill ha fler än 5 sidor på sin hemsida. Det är HÄR gränsen på 5 delsidor finns. Jag har inte sett någon information som tyder på att det finns någon sådan begränsning när det gäller wordpress, på just det här webhotellet.
 
Backa bandet lite.
JAG vet inget mer om wordpress än att jag har sett andra sidor skapade i wordpress. (och jag ska provköra det lite på mitt eget webutrymme för att se hur det fungerar)
FÖRENINGEN betalar för webutrymme, där vi har MASSOR av utrymme som ännu är outnyttjat, så det är inte problemet. I det webhotellets tjänster ingår möjlighet att använda wordpress, i vilken omfattning vet jag inte än.
PROBLEMET just nu är att webhotellet fram till årsskiftet tillhandahållit ett annat hemsideverktyg, som ingått i abonnemanget. MEN nu tycker de att det har blivit så bra att de ska börja ta betalt av dem som använder det, om man vill ha fler än 5 sidor på sin hemsida. Det är HÄR gränsen på 5 delsidor finns. Jag har inte sett någon information som tyder på att det finns någon sådan begränsning när det gäller wordpress, på just det här webhotellet.
Men om det nu är så enkelt, vad är då problemet? :confused:
 
Är du säker på att de inte betalar för fler sidor då?
Tänker om du betalar för en tjänst och där ingår 5 undersidor, då i teorin känns det som man lurar systemet ifall man via t ex wordpress skulle få tillgång till fler sidor.
Sen är du säker på att det är begränsning på 5 sidor och inte plats begränsning?
För de allra flesta plugin behöver man inte betala, inte heller för sidmallar. Det är ett open source-verktyg..
 
Men om det nu är så enkelt, vad är då problemet? :confused:
1 - jag ville veta om det var ett verktyg man installerade på datorn eller på webhotellet...
2 - ... för vi behöver något annat än det hittills använda hemsideverktyget till föreningens websida och wordpress skulle möjligen kunna vara ett alternativ eftersom webhotellet erbjuder det som alternativ till sitt vanliga hemsideverktyg

(och...
3 - jag har inte sett någon webplats som tilltalar mig, som är gjord med wordpress)
 
För de allra flesta plugin behöver man inte betala, inte heller för sidmallar. Det är ett open source-verktyg..
Förvisso var jag inne och kollade på one.com nu och det står inget om sidbegränsningar.

Starter
Perfekt för enklare hemsidor, bloggar och e-posthantering

  • 25 GB utrymme
  • 512 MB RAM
  • En databas
  • En domän
  • SSL

Professionell Plus
Rekommenderas för krävande WordPress-hemsidor

  • 200 GB utrymme
  • 2 GB RAM
  • Flera databaser
  • Flera domäner
  • SSL
  • SSH
  • 4 x CPU
  • Backup & Återställning

Business
För stora och komplexa hemsidor

  • 500 GB utrymme
  • 4 GB RAM
  • Flera databaser
  • Flera domäner
  • SSL
  • SSH
  • 8 x CPU
  • Backup & Återställning
 

Liknande trådar

Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 885
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp