wordpress?

1 - jag ville veta om det var ett verktyg man installerade på datorn eller på webhotellet...
2 - ... för vi behöver något annat än det hittills använda hemsideverktyget till föreningens websida och wordpress skulle möjligen kunna vara ett alternativ eftersom webhotellet erbjuder det som alternativ till sitt vanliga hemsideverktyg

(och...
3 - jag har inte sett någon webplats som tilltalar mig, som är gjord med wordpress)
Jag förstår helt ärligt inte problemet, var som sagt inne på one.com och hittade ingenstans något om begränsning på max 5 sidor eller har ni något special avtal??
Se nedan:
Förvisso var jag inne och kollade på one.com nu och det står inget om sidbegränsningar.

Starter
Perfekt för enklare hemsidor, bloggar och e-posthantering

  • 25 GB utrymme
  • 512 MB RAM
  • En databas
  • En domän
  • SSL
Professionell Plus
Rekommenderas för krävande WordPress-hemsidor

  • 200 GB utrymme
  • 2 GB RAM
  • Flera databaser
  • Flera domäner
  • SSL
  • SSH
  • 4 x CPU
  • Backup & Återställning
Business
För stora och komplexa hemsidor

  • 500 GB utrymme
  • 4 GB RAM
  • Flera databaser
  • Flera domäner
  • SSL
  • SSH
  • 8 x CPU
  • Backup & Återställning
 
Jag använder iof WordPress + woocommerce (webbutik), och allt det är gratis.
Du installerar det på webbhotellet.
Man kan köpa teman och en massa olika plug-ins, men det finns mängder gratis. Du kan skapa hur många olika kategorier/sidor som helst (i min butik har jag till exempel 3 sidor för information som typ om oss, villkor osv, 3 huvudkategorier och under dom många olika underkategorier).
WordPress är ett av de vanligast open source plattformarna och det finns mycket hjälp att få och läsa sig till. Jag har gjort hela min butik helt själv, har bara gratis plug in förutom att jag köpte mitt tema.
 
Jag förstår helt ärligt inte problemet, var som sagt inne på one.com och hittade ingenstans något om begränsning på max 5 sidor eller har ni något special avtal??
Se nedan:
Nej, jag förstår att du inte förstår problemet.

Läs här då: https://www.one.com/sv/support/faq/vad-ar-hemsideprogram-premium
Där står det uttryckligen:
"Standardversionen av hemsideprogrammet kommer fortfarande att vara kostnadsfritt för alla kunder men nu kan du bara publicera maximalt fem sidor. Om du vill publicera fler sidor måste du uppgradera till Premium."

Premium kostar 50 kr per månad utöver webhotellskostnaden. En väldigt onödig extra utgift om det finns andra alternativ som är gratis.
 
Om ni använder one.coms starter-konto (20:-/mån) så får ni lägga upp en wordpresshemsida med så många sidor och blogginlägg ni vill - obegränsat. En ren wordpressinstallation tar ca 35 mb så eftersom det ingår 25 Gb utrymme får ni plats med måånga bilder!

Om ni redan har ett konto hos one.com skulle jag rekommendera att ni pratar med deras support om att ni vill gå över till wordpress så hjälper de er. (Starter-kontot innehåller en databas = en slags hemsida på en adress, vill man ha flera varianter får man betala för det)

Det som kan bli krångligt är att flytta över det innehåll ni har från deras hemsidekonto till ett nytt wordpresskonto, redan designade sidor kommer att tappa sitt utseende och ev. behöver ni bygga om allt. Det tar tid och kostar om ni vill ha hjälp med det, värt att fundera över.

Med Wordpress kan man annars göra nästan allt känner jag, det finns tio-tusentals teman att välja på och säkert nästan lika många olika plugins, så begränsad är man verkligen inte. Det är bara fantasin som stoppar.

Själv bygger jag mina sidor med ett plugin som heter Elementor, då kan man utgå från en helt blank sida och lägga till varenda liten del själv. Allt från menyn uppe i toppen på sidan till footerlänkarna längst ner.
Då kan man inte skylla dålig design på begränsat val ;) bara på sig själv.
Men - lättare är ju att välja ett färdigt tema förstås, då går det snabbare att bygga en sida.

Personligen skulle jag inte rekommendera one.com, deras support är inte den bästa, men om ni redan har sajten där är det kanske enklast att bli kvar.
 
3 - jag har inte sett någon webplats som tilltalar mig, som är gjord med wordpress)

Alltså, Wordpress är världens vanligaste CMS :D Är den byggd av privatpersoner står det i regel "wordpress" längst ner, men är det utvecklat av byrå så finns det aldrig med. Typ 1/4 av Sveriges kommuners hemsidor är byggda i Wordpress t ex (inte för att de alltid är så snygga men...)
Dvs, du lär ha sett massor med hemsidor som är byggda i wordpress, utan att veta om det :)
Gå in på www.themeforest.com och kolla in det tema du gillar bäst, där finns tusentals.

Jag hjälpte en kollega att byta från one.coms eget verktyg till WP, det gick väldigt smidigt.
 
Jag har räknat med att bygga om hela sajten, så det är inget större problem. Frågan har bara handlat om vilket verktyg den ska byggas med. (Alla befintliga texter går ju att kopiera)

Finns det en plugin så man kan skapa sin egen sidmall? Jag HATAR att jobba med färdiga teman... :wtf:
 
Jag har räknat med att bygga om hela sajten, så det är inget större problem. Frågan har bara handlat om vilket verktyg den ska byggas med. (Alla befintliga texter går ju att kopiera)

Finns det en plugin så man kan skapa sin egen sidmall? Jag HATAR att jobba med färdiga teman... :wtf:

Det finns typ hundra olika plugins där du kan skapa din egen sidmall :) Jag använder Page Builder.
Förutom plugins så finns det ju även widgets, som du kan forma sidan med.
Är du skillad på html kan du ju alltid hårdkoda i CSSen också.
 
Med pluginet Elementor kan du skapa sidor helt från scratch, bara dra och släppa bilder, text etc och sen ställa in färger, storlekar, fonter etc. Det är gratis och rätt enkelt att använda, man får snabbt grepp på hur det fungerar. Med ett extra plugin för att skapa sidhuvud och sidfot som återanvänds på alla sidor går det ännu lättare att få till något snyggt smidigt. Då fyller man bara i innehållet på sidorna sen, även det med elementor om man vill eller så med den vanliga textredigeraren.

Det är ju en inlärningskurva på wordpress, det får man ta i beräknande och lägger man till Elementor blir det ett extra steg, men jag personligen tycker att det är värt det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 884
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp