Working Equitation

OK, nu har jag kollat Youtube med portugiser och Johanna Nygren, kollat in en väldigt bra "bygga WE-banor" pdf från en Ulrika Pernler(?) .
Och provat lite med Lassehästen..
-- Men, @Snel_Hest , hur långt ska det vara mellan pinnarna i de där volterna man ska göra?
Och slalomen?
Det blev lite svårt i galopp med det avståndet jag hade och portugiserna gjorde det ju superenkelt... :confused::p
Alla avstånd finns i hinderbilagan till TR :-)
I två tunnor och tre tunnor är det tre meter mellan tunnorna. Men de ska inte vara i mitten av volterna. I lägre klasser lägger du alltså 10 m-volter med tunnan i kanten av volten. I TR står det hur hindren ska genomföras på olika nivåer. Mellan pinnarna i enkelslalom och parallellslalom är det 6 m. Jag ökar gärna det någon meter eller två i början.
Att göra hindren i galopp kräver rätt mycket samling. På en stor häst är dubbelslalomen ungefär "arbetspiruett-byte-arbetspiruett" osv Även fållan är ett hinder som kräver mycket samling när det ska göras i galopp. Jag brukar introducera galopp i hinder på enkelslalom med bibehållen galopp.
 
Nu har jag hittat hinderbilagan. Och förstått att jag jobbade lite på överkurs igår. :angel:. Man kanske inte ska börja med "svåra" hinder när man är nybörjare. :meh:
Det här var ju svårare än jag först trodde!
Jaja , jag har nu fått ännu en anledning att jobba på rena, snygga byten.
Och den som lever får se om "galopphästwannabien" Lassehästen någonsin kommer klara fållan i galopp...:D
 
Nu har jag hittat hinderbilagan. Och förstått att jag jobbade lite på överkurs igår. :angel:. Man kanske inte ska börja med "svåra" hinder när man är nybörjare. :meh:
Det här var ju svårare än jag först trodde!
Jaja , jag har nu fått ännu en anledning att jobba på rena, snygga byten.
Och den som lever får se om "galopphästwannabien" Lassehästen någonsin kommer klara fållan i galopp...:D
Att göra de svåra nivåerna blir mycket lättare om man först tränar och blir bra på de lätta nivåerna på samma hinder. Om du börjar med att arbeta jättenoga med hindren i skritt och trav har du en bra grund för att sen sätta dem i galopp. Och det är svårare än det ser ut :-D Särskilt i galopp eftersom det krävs så mycket samling. Men WE är en utmärkt motivationshöjare!
 
Kul att det händer lite i tråden!
Jag har tänkt starta we i vår med ponnyn :)
Var på en träning före jul som gav bra tips på hur hindren ska utföras. jag tränar mest hemma och endel trail så hindren i sig har vi kläm på, inte detaljerna. Blev dock nervös över hur jag ska kunna memorera först ett dressyrprogramm och sen en teknikbana:eek::confused:
 
Fick nyss reda på att vi visst har WE-hinder i ridhuset där jag är uppstallad (stallägaren är dressyrdomare sedan tidigare och nu även WE-domare), de skulle stå framme ikväll så tänkte visa dem för 4-åringen :) . Jag hade inte planerat att rida idag egentligen så tar nog henne för hand denna gången så kan vi kanske rida nästa gång de är framme.
 
Jag tillhör dom som får göra fantasihinder eller bygga själv ;) har en bro och några plasttunnor samt en reflexkäpp som lans.:D
har bara ridit på repgrind.
Hur vanligt är fasta grindar på tävling i lätta klasser?
Hur kan man smidigt bygga en?
Vad brukar ringen man ska plocka sitta fast/på?
 
Fast det var inte så riktiga hinder som jag trodde, det var en bana med bommar, hinderstöd, koner och annat som vanliga dödliga har hemma :p. Men vi övade i alla fall på att stå stilla mellan två hinderstöd och flytta en plastburk (ganska läskigt eftersom hinderstöden var metall och lät ganska mycket), gå in i en korridor och backa ut, och flytta skänkelvikning mellan två bommar. Provade med bommen under magen också men det gick typ ett par steg sedan tog hon ett jättekliv över bommen med bakbenet. Så har hon ju lärt sig att man ska göra :laugh:.

I ridklubbens ridhus har vi faktiskt haft en liten bro som jag red över med ponnyn någon gång, det var innan WE blev poppis, då kallade vi det mest bruksridning men det var nog en del moment som var samma.
 
En 2a plats i LC och 7e i LB blev det. Riktigt nöjd. Ponny blev dock väldigt spänd i LB-teknik så det drog ner lite. I speeden var han däremot i gasen men lyhörd, gick från full galopp till halt vid muggen, räknade jag inte med!:) Ryttarmiss gav 30s+ på ringen på eg snabbaste tiden. (första gången vi testar speed, så chansade på full fart;))
Detta måste vi göra om:bump:
 
Dottern ska på kurs i Enköping nu sön-mån. Ska se om jag lyckas fota lite :)
 
Och jag ska på träning på söndag för första gången. Det verkar skoj! Vi hade en stallkompis som pysslade med western/trail och visade oss lite saker, t ex grind, förut, så vi har lekt lite på egen hand, men det blir första gången på "riktigt". Hästen är emellanåt lite tittig, så det här känns som utmärkt träning, plus att jag tänker att det blir lite roligare än vanlig dressyr för både honom och mig.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 765
Senast: bollen__
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 821
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 659
Senast: Jeps
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp