WRAS omorganisation

Texaz

Trådstartare
Nya tider stundar, och efter den minst sagt turbulenta (och långdragna!!) förbundsstämman 2014 börjar den nya resan.
Vad anser medlemmarna om det? Hur resonerar man på olika håll i landet?

Tråkigt nog så lämnade många av de klubbar/medlemmar som drev igenom beslutet, jag kan ju undra varför? Man får som man vill och då kliver man av? Varför?

Hur tror ni att det blir framöver? Kommer alla klubbar att skicka representanter till förbundsstämmorna?
 
Vad är det som ska ske? Har inte någon koll alls på wras längre..
Förslaget är att distrikten ska bort, istället kommer det att heta regioner och ska hållas ihop av koordinatorer, två från varje distrikt.
Alla klubbar ska ha ombud på förbundsstämman.
I stora drag..... Remissen är ute på en första omgång, ett färdigt förslag ska förhoppningsvis klubbas på stämman i april
 
Förslaget är att distrikten ska bort, istället kommer det att heta regioner och ska hållas ihop av koordinatorer, två från varje distrikt.
Alla klubbar ska ha ombud på förbundsstämman.
I stora drag..... Remissen är ute på en första omgång, ett färdigt förslag ska förhoppningsvis klubbas på stämman i april

Vad är skillnaden i praktiken på att ha regioner istället för distrikt? (Har inte heller koll på WRAS längre :o )
 
Jag läste dokumentet på hemsidan men blev inte mycket klokare.. Säger som @doleron vad är skillnaden?
Reagerade också på att de inte nämnt samarbete med andra westernföreningar (bara westernsverige, som består av typ wras..).
 
Efter att ha läst förslaget lite snabbt kan jag inte se några större förändringar än att man döper om distrikten till regioner. Områdena ser väl fortfarande likadana ut?
Undrar även lite vilka "övriga ridförbund" det ska samarbetas med..?
 
Efter att ha läst förslaget lite snabbt kan jag inte se några större förändringar än att man döper om distrikten till regioner. Områdena ser väl fortfarande likadana ut?
Undrar även lite vilka "övriga ridförbund" det ska samarbetas med..?
Det är nog oförändrat och handlar antagligen om SvRF och westernsverige. Wtt visst samarbete med SvRf lär ju behövas nu när reiningen även kommer att finnas hos dem.
Svårigheten som jag ser det är koordinatorerna som klubbarna i regionen ska utse tillsammans. Några möten kommer ju inte att finnas kvar så då är det upp till klubbarna själva att se till att träffas, eller?
 
Så omorganisationen innebär egentligen i princip att distrikten, eller regionerna, ska vara "självstyrande"?
Det verkar inte vara någon banbrytande åtgärd.. Men som sagt, har väldigt lite insyn i wras nuförtiden
 
Det är nog oförändrat och handlar antagligen om SvRF och westernsverige. Wtt visst samarbete med SvRf lär ju behövas nu när reiningen även kommer att finnas hos dem.
Svårigheten som jag ser det är koordinatorerna som klubbarna i regionen ska utse tillsammans. Några möten kommer ju inte att finnas kvar så då är det upp till klubbarna själva att se till att träffas, eller?

Men skillnaden från hur det var tidigare då distrikten skulle komma överens om tävlingskalender och så blir väl i princip noll? (Bortsett från nya namn på saker?) Att det blir eventuellt samarbete med svrf hoppas jag verkligen blir något positivt. Att fler får upp ögonen för western och att folk inser att det är seriöst och inte bara kor, runtraceande och hattkastande vilka många tyvärr fortfarande verkar tro..
 
Men skillnaden från hur det var tidigare då distrikten skulle komma överens om tävlingskalender och så blir väl i princip noll? (Bortsett från nya namn på saker?) Att det blir eventuellt samarbete med svrf hoppas jag verkligen blir något positivt. Att fler får upp ögonen för western och att folk inser att det är seriöst och inte bara kor, runtraceande och hattkastande vilka många tyvärr fortfarande verkar tro..
Skillnaden som jag ser det, är ju att de årliga mötena försvinner? Fast det kanske är koordinatorns roll att ordna....
Angående reiningen och SvRF så tror jag också att det kan bli bra! Dock lär väl få klubbar arrangera reiningtävlingar? Men det håller ju tydligen på att tas fram ett reglemente samt mönster, ska bli spännande att se vad det utmynnar i:)
 
Som jag förstår det är den stora lättnaden att det administrativa med distriktsstyrelser och ekonomi försvinner. På många håll har det varit svårt att få ihop en styrelse för distriktet och därmed har distrikten kanske ibland upplevts som en bromskloss.
 
Som jag förstår det är den stora lättnaden att det administrativa med distriktsstyrelser och ekonomi försvinner. På många håll har det varit svårt att få ihop en styrelse för distriktet och därmed har distrikten kanske ibland upplevts som en bromskloss.

Men blir det lättare att få ihop koordinatorer? Vad är deras uppgift, rent konkret?

Det är jättebra att wras tar tag i organisationen och försöker bli bättre för medlemmarna. Men jag förstår inte varför man inte skriver attan vill samarbeta med andra westernföreningar.. Det känns ju mer logiskt att sträcka ut mot dem än mot LRF.
 
Tror man inte specificerar just för att kunna samverka med alla hästorganisationer.

Arbetsuppgifter för koordinatorer:
• Ansvarar för tävlingskalendern i regionen
• Tar emot anmälningarna av klubbarnas planerade E-B tävlingar.
• Arbetar och arrangerar tillsammans med klubbarna i regiongemensamma tävlingar som ”Regionmästerskap” ”Westernallsvenskan”
• Har kommunikation med övriga regioners koordinatorer
• Arbetar för klubbgemensamma aktiviteter
• Planerar och arrangerar utbildningar samt rapporterar utbildningsbehov till förbundsstyrelsen
• Planerar och arrangerar ungdomsverksamhet
• Arbetar för samordning av uppvisningar
• Upplyser och informerar om Westernridningen i regionen
 
Men blir det lättare att få ihop koordinatorer? Vad är deras uppgift, rent konkret?

Det är jättebra att wras tar tag i organisationen och försöker bli bättre för medlemmarna. Men jag förstår inte varför man inte skriver attan vill samarbeta med andra westernföreningar.. Det känns ju mer logiskt att sträcka ut mot dem än mot LRF.

Jag tänker mig att det är lättare att hitta två personer än fem personer. Det behövs inte heller någon kassör och revisor.

Jag uppfattar det som två frågor egentligen. Distriktens borttagning är en och det andra är en helt annan fråga. Att samarbeta med andra ridföreningar är som jag nog tidigare skrivit svårt för mig att riktigt greppa eftersom det i min del av landet bara finns SvRF-föreningar att i sådana fall samarbeta med. LRF kan vara bra på det sättet att det är en stor och gammal organisation där WRAS kan dra nytta av att LRF har en del tyngd bakom sina ord. Men jag tänker mig att det samarbetet inte är så tävlingsgynnande annat än för boskapsgrenarna skull.
 
Redan nu finns ett samarbete med en del SvRF-klubbar iom ridskoleprojektet där ridskolor ställer upp med hästar och WRAS med tränare, för att få fler att prova på western. Är själv medlem i en klubb som ligger som sektion under en SvRF-klubb, finns några fler, och fördelen är bl a att vi kan hjälpa till på varandras tävlingar samt får tillgång till en anläggning.

Att man sitter med i bl a LRF häst är väl för att vara en del av hästsverige, där återfinns ju de andra grenarnas specialförbund och några avelsorganisationer.
Bl a jobbar man med djurskyddsfrågor och kan försöka se till att boskapsgrenar fortsatt blir tillåtna, har ju höjts röster emot det:crazy:
Tror det är viktigt att även western finns med för att försvara vår sport!

Det jag ser som lite besvärligt är att koordinatorerna verkar få rätt mycket att hålla i, om jag förstått det rätt så ligger det på en person, den andra ska vara suppleant för att täcka upp ifall ordinarie hoppar av...
Blir nog en saftig uppgift att sköta på fritiden, men säkert rätt kul med, för rätt person!:up:
 
Det låter som att koordinatorerna ska göra väldigt, väldigt mycket.. Saker som tidigare legat hos klubbarna?
Och det ska alltså vara två pers som sköter allt detta? Det låter mastigt!

Jag tycker fortfarande det verkar märkligt att inte nämna samarbete med andra westernföreningar. Jag säger inte att det inte är bra att vara med på flera ställen, men för westernridningen som sport måste det väl ändå vara viktigare att samarbeta inom disciplinen? Märkligt att det inte nämns alls i dokumentet..
 
Det låter som att koordinatorerna ska göra väldigt, väldigt mycket.. Saker som tidigare legat hos klubbarna?
Och det ska alltså vara två pers som sköter allt detta? Det låter mastigt!

Jag tycker fortfarande det verkar märkligt att inte nämna samarbete med andra westernföreningar. Jag säger inte att det inte är bra att vara med på flera ställen, men för westernridningen som sport måste det väl ändå vara viktigare att samarbeta inom disciplinen? Märkligt att det inte nämns alls i dokumentet..
Fast WRAS är ju redan medlem i Westernsverige, och kommer väl så att fortsätta vara. Tyvärr är ju inte alla westernföreningar med där, är ju enda plattformen som föreningarna har att samlas kring... Tror att det till viss del beror på att övriga föreningar är så pass små, och det är svårt att hitta ideella krafter som vill lägga tiden på sina föreningar. De flesta är aktiva ryttare och prioriterar nog sitt eget tävlande.

Ja det blir nog ett mastigt jobb för koordinatorn, nu ligger den biten på distriktsstyrelserna. Att ensam sköta den biten på ideell basis känns stort! Men det är ju en remiss som det ska yttras om innan det slutgiltiga förslaget fastställs...
 
Fast jag tror inte att det kommer att vara särskilt mastigt för två personer att rodda runt. Jag uppfattar det som att det är två som ska dela på arbetet. En distriktsstyrelse går nästan att sköta för en enda person är min erfarenhet.
 
Fast jag tror inte att det kommer att vara särskilt mastigt för två personer att rodda runt. Jag uppfattar det som att det är två som ska dela på arbetet. En distriktsstyrelse går nästan att sköta för en enda person är min erfarenhet.

Jag tror att det beror väldigt på vilket distrikt det handlar om. De större med fler klubbar är nog lite mer att stå i än de mindre där det är färre tävlingar och andra aktiviteter
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 661
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 541
Senast: Loons
·
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var tråden skulle ligga, men jag behöver hjälp. Jag har haft min häst utlånad på foder i ca ett halvår. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 712
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 214
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp