Bukefalos 28 år!

X-bent föl

LillaGeisha

Trådstartare
Det efterlängtade fölet i stallet där jag står har äntligen kommit. Han var mager som en skrika och ganska svag de första dagarna. Nu efter nästan en vecka är han en pigg och kry liten spellevink :D.

Nu till min fråga. Lillemannen föddes kraftigt x-bent. Hans ben har rätat ut sig till viss del, men det finns fortfarande kvar. Råden haglar från höger och vänster så klart, men finns det någon här på Buke som har stor erfarenhet av detta som kan råda. Ska man sätta skenor direkt eller ska man avvakta en viss tid? Tacksam för svar.
 
Sv: X-bent föl

Det bästa man kan göra är att kontakta en veterinär (ej att rekomendera en distriktare,) och en duktig hovslagare för att få de riktiga expertråden. Man kanske kan maila bilder till exempelvis skara/åby för att få proffsbedömning och snabbt svar? Ju snabbare man tar tag i problemet desstu större chans att rätta till det! Skulle absolut inte vänta så länge utan kontaktat veterinär direkt! Hellre en gång för mycket än en gång för lite. Lycka till!
 
Sv: X-bent föl

Säger som Settis...kontakta expertis. Det är lättare att få det bra ju tidigare man börjar.
Hade ett föl som föddes sk "wind-born", dvs benen/kotorna är böjda åt samma håll. Det ser ut som dom står i storm....
Med snabb och rätt korrigering blev detta bra och hästen är idag 15 år.
 
Sv: X-bent föl

Jag är inne på mitt andra kraftigt X-benta föl. Jag har varit iväg till klinik för utlåtande av årets föl. Men jag får samma svar som förra gången och det är "avvakta ett par månader och låt det vara ute så mycket som möjligt".
Har ju inte sett hur kraftigt X-bent ditt föl är men mina har vinklat sig ca 30 grader vid knäet ungefär. Den första jag hade är sju år i dag och rak o stilig i sina ben sedan länge.
 
Sv: X-bent föl

Mitt råd är att du åker till klinik med honom!

Mitt föl föddes x-bent och med en vridning i vänster fram, vi åkte in till klinik när han var 10 dagar gammal. Hovslagaren verkade hovarna med betoning på utsidan.

Jag har nu varit inne med honom tre gånger, och han är nu helt rak i sina ben!
Hovslagaren på vår klinik har arbetat länge med föl, och hon säger att det är de tre första månaderna som man kan påverka benställningen mest! (för att benen då fortfarande är ganska mjuka)

Så, jag säger, åk in!

Lycka till!

//trams
 

Liknande trådar

Avel Min fölunge är 4 dygn och föddes med veka kotor på alla 4 ben. Vänster fram blev snabbt mycket bättre. Höger fram är bättre än bak där...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
12 059
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 957
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 618
Senast: __sofia__
·
Avel Ni som har erfarenhet av föl som inte är raka i frambenen utan hänger lite med framknäna, hur lång tid är normalt att det rätar upp sig...
Svar
11
· Visningar
4 881
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp