Bukefalos 28 år!

X - Plattan

M

Maxen1

Ngn som har erfarenhet av skada på x - plattan?? Hur är bästa sättet att träna upp en sådan häst igen. Har en häst som fick diagnosen i slutet av aug 07, var till vet för att kolla honom, för tyckt det känndes som ngt var fel.. visade ingen hälta hemma, men konstaterades att han hade ett tidigt stadium av skada på x plattan.
Har vilat, behandlat med laser, vilat, varit vild och glad i hagen:(...
Ska till vet igen när jag hinner.
 
Sv: X - Plattan

Har inte träffat på en häst med sån skada. Kan du inte ringa och fråga veterinär om du inte hinner åka in?
X-plattan hör väl till samma strukturer som ligament och senor, och där brukar det vara skritt på hårt underlag som gäller, liten hage och inget bus, för att få fibrerna att läka ihop på rätt sätt så att de får bra hållfasthet.
 
Sv: X - Plattan

Det är ett platt ligament/ledband i x-form som sitter ovanför karleden mellan hoven och kotan.
 
Sv: X - Plattan

Jag har ingen erfarenhet av skador på x-plattan men har fått lära mig att det är dålig prognos på sådana skador.
 
Sv: X - Plattan

Min gamle hade lite problem med utgjutningar under x-plattan efter hårdare ansträngning. Vi diskuterade från och till att snitta x-plattan så att den inte "stasade" och höll vätskan kvar, enligt vet. så skulle konvalecensen efter detta ingrepp kunna jämföras med ingrepp på senor eller andra ligament i detta området.
Mycket stryketräning (för banden) på ett varierat sätt för att få upp styrkan och elasticiteten igen.

Denna hästen fick dock efter en olycka skador på böjsenorna bägge fram , men när detta hade läkt ut så hade han inte problemen kvar.

Håller tummarna att läkningen ser bra ut!
 
Sv: X - Plattan

Har bokat tid nu, den 6 mars,fick rekomendation av vet vid förra besöket att vila minst 6 v helst mer. Men är tyvärr ej hoppfull, känns som det inte är bra än, han kanske håller som ridhäst. Ngn som vet ett bra hem åt en underbart snäll o mysig kille??
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 005
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
567
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 399
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp