Bukefalos 28 år!

Yes, jag har lyckats...men...

C

Coffeaclub

Har under ett drygt år försökt att få upp min gamling i hull och nu äntligen lyckats!! :banana: Han börjar till och med bli lite rund, vilket inte gör nåt eftersom han säkert kommer att tappa lite i vår när stona börjar brunsta :crazy:

Nu till problemet..Det senaste gångerna jag ridit ut på honom efter att han lagt på sig ordentligt (han rids inte så ofta), så har han varit så på tårna att han t.o.m. lättat. Han har varit så himla het att det känns som om han skall explodera när som helst, vilket han oxå gjorde senast.. Då han hoppade, studstade och stod på bakbenen samtidigt som han försökte sticka... Så här har han ALDRIG hållt på förut, trots att han emellanåt fått stå några veckor. Vet inte riktigt om det beror på vädret, vårkänslor eller nåt annat. Han är inte så galen i paddocken, men ändå ganska het. En av mina teorier är dock att han nu får för mkt mat (det är den största skillnaden emot tidigare). Om det kan vara så att han nu byggt upp sig såpass mkt att han inte behöver fullt lika mkt mat längre, utan bara får en massa överskottsenergi :crazy: Han får idag fritt på grovfoder, 1,8 kg lusern, 1 kg betfor, ca 2,5 kg Krafft Grund samt mineraler och B-vitamin. Funderar på om det kanske är havren i grunden som gör honom så het, han har nämligen inte stått på några större mängder havre tidigare. Vad har ni för erfarenheter och teorier?

Vill inte minska nåt större på proteinmängden, utan isf energin. Funderar på att byta ut Grunden mot linfrökaka och lite olja, som jag kan öka om han börjar smalna av...
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Hmm, väldigt mycket betfor ger du ju också. Kanske kunde du minska DEN och istället ge linfrökaka och olja, som du skrev? (fett lugnar)
Jag får känslan av att det är BETFOREN som ger honom för mkt energi.
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Kanske det, men han har fått lika mkt betfor ganska länge nu, så jag förknippar det inte med betforen faktiskt. Jag ger hellre mkt betfor än Grunden, just för energins skull. Om jag inte minns fel så ger betfor en energikick precis efter utfodring och sedan bryts fibrerna ner ganska långsamt, vid de tillfällen han varit "galen" så var det flera timmar sen han fick betfor.

Så, du tror alltså på min teori att han nu inte behöver lika mat som när han var under uppbyggnad och att det är därför han är så på tårna?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Coffeaclub skrev:
Kanske det, men han har fått lika mkt betfor ganska länge nu, så jag förknippar det inte med betforen faktiskt. Jag ger hellre mkt betfor än Grunden, just för energins skull. Om jag inte minns fel så ger betfor en energikick precis efter utfodring och sedan bryts fibrerna ner ganska långsamt, vid de tillfällen han varit "galen" så var det flera timmar sen han fick betfor.

Gör en "hälften/hälften" varant då! Minska dels på betforen och dels på Grunden och ersätt med linfrökaka och olja!

Fast kanske kunde du helt o hållet byta Grunden mot nånting som inte inenhåller HAVRE?
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Det var det jag tänkte, att ta bort Grunden helt och ist ge linfrökaka, typ 0,7-0,8 kg samt öka lite på lusernet. Detta för att inte minska på proteinet, utan bara på energin. Märker jag att mer energi behövs så är det bara att lägga till olja, så är det löst ;) . Har också hört att olja inte hettar upp hästen på det sättet...
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Ja och linfrökaka innehållr ju också FETT som har en lugnande effekt. Gör som du hade tänkt! Det låter som en bra lösning.
Du vet ju bäst hur din häst fungerar, reagerar den inte på den där stora mängden betfor så är det ju okej.
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Ja, tycker själv att det kanske vore en tänkbar lösning. Är bara LIVRÄDD för att han skall tappa nu när han äntligen blivit så fin :crazy: För att eventuellt komma upp i samma energimängd som med grunden (om det nu är havren som spökar), så kan jag ju komma att behöva ge ganska mkt olja.... Är inte helt hundra på att hispigheten har med maten att göra eftersom han stått på denna foderstat ett tag utan att bli galen, utan att det är först nu när han blivit rund och fin som han verkar ha flippat ur. Tror att jag nånstans hört/läst att hästar som är under uppbyggnad behöver mer mat än vad de sen gör när det bara skall "underhållas". Har du också hört det nånstans?
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Så där mycket betfor är ju lite i mästa laget. När du ger krafft grund, och i den mängden du ger ska du ju inte behöva något annat än det. Men om du tror att det är havren den reagerar på så byt till krafft grov. Den är ju till hästar som behöver lägga på sig eller tex har föl. Inte lika mycket energi i det men mer fett och fibrer. Linfrö och olja det är ju mest fetter som smörjer tarmana, kan kan ge en mer stabilisering imellen energi och protein. Hade jag varit du hade jag ringt till krafft`s foder rådgivning. Där kan dom hjälpa dig. Har själv fått mycket hjälp där då min häst oxå varit tunn. Idag går hon på 2.5kg krafft grov linfrökaka(pga hon lätt får kolik) 8kg hösilage och 2kg halm. 0.2kg betfor efter ridning+salt och vitlök. Min häst har blivit JÄTTE fin i muskler och kroppsmassa efter denna foderstart. Det är ett halvblod på 165cm av grov modell. Tänk på när du byter foder, ökar eller minskar att du gör det suksesivt, ska ta ca 14dagar. Foder byte kan ju få dom lite knasiga i bland.

Nu när det varit sådant väder oxå kanske han är pigg för det. Våra hästar har varit lite galna allihop nu när det varit hög luft och kallt.

Hoppas att det löser sig med dina funderingar!:)
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Tack för ditt svar, men vad gäller fodret så var det nog inte till så mkt hjälp :crazy: Betforen ger jag för att det innehåller nyttiga och lättsmälta fibrer, vilket är bra för magen och gör att det är lätt för hästen att ta upp näringen ur. En giva på 1 kg om dagen är inga problem om hästen tål det. Jag ger hellre energi från betfor än från spannmål som innehåller mkt stärkelse. Vad man behöver ge sin häst beror ju inte på vad som står på innehållsförteckningen, utan vad hästen har för BEHOV. Även om det, enligt Kraffts rekommendationer, "räcker" med 2,5 kg Grund, så räcker det uppenbarligen inte för min häst, som är en gammal svårfödd herre. Visst kan jag ge groov ist, men anser att olja och linfrökaka nog vore ett bättre alternativ. Linfrökaka och olja ger man inte alls endast för att smörja tarmarna, utan för att det ger mkt energi genom fett, vilket vad jag vet är en bättre energikälla för hästar som inte gör "snabba jobb" än vad stärkelse är, dessutom i rätt mängder en för magen skonsammare energikälla. Linfrökaka innehåller också mkt protein, vilket tillsammans med olja gör det lättare att justera foderstaten. Ta, inte illa upp, men jag kan bli så trött på folk som svarar på frågor och ger råd när de inte verkar ha belägg för det de säger...

Vad gäller det där med vädret, så är ju det oxå en fundering jag har haft. Dock har han inte betett sig så förut vid sånt här väder..
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Jag kan inte ens ge vissa av mina hästar några nävar betfor, utan att få rida lågflygande reaplan.
De är kallblod.
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Hehehe... :rofl:

Som jag skrev tidigare, så har han ganska länge stått på den givan betfor, utan att flyga i taket, han har däremot inte ätit Grunden så länge, kanske ett par månader. Testar nog hellre att ta bort grunden än betforen, men funkar inte det så är det betforen som ryker i första hand. Tkr bara att det är konstig att han inte reagerat förrän nu, när han lagt på sig ordentligt och inte tidigare... Kanske har det inte alls med fodret att göra.. :confused:
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Han har inte haft energi till att reagera förrän han fick grunden.
Innan så gick allt åt till uppbyggnaden.
Grund är bra mat.
Prova att ta bort betforen.
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Kanske det är så.... Men då borde han alltså få för mkt mat nu då? Av vilken anledning tkr du att Grunden är så bra och inte betforen? Vad jag har förstått, enligt vissa undersökningar och liknade, är att betfor är bättre än spannmå. Fibrerna i betfor är ju dessutom liknande grovfodrets fibrer. Det negativa är ju isf melasset som ger en energikick inom den närmsta tiden efter utfodring. Grunden innehåller ju en hel del spannmål samt även kli, vilket sägs att det inte är ett speciellt bra hästfoder.
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Antagligen så får han mera än han behövar nu.
Melassen i betforen har mycket korta och snabba kolhydrater.
Men det är klart, det är ju mycket spannmål i Grunden.
Svårt det där.

Jag kan ge kornkross till mina tokhästar, men varken havre eller betfor om jag inte vill flyga.

Min gammelhäst får:
Fritt ensilage med kvot 7,3.
1,2kg kornkross.
200g vetekli.
200g kokt linfrö.
1dl rapsolja.

Det är en Islandshäst på 350kg.
Hade jag inte haft ett så bra ensilage så hade jag kompletterat med lucern.
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Ja, lusern är ju toppen! Det var lusernpelletsen som till största delen bidragit till att han lagt på sig så fint. Det andra ger jag mest för energins skull, men som du säger, han får nog för mkt nu. Som jag skrev tidigare så har jag en teori om att han under uppbyggnaden behövde den mängd mat han fick, eftersom han inte reagerade då, men att han nu när han byggt upp sig behöver mindre mat för att "underhålla" sig näringsmässigt. Eller vad tror du?

Har testat korn, men vill gärna ge uppblött mat för tändernas skull samt att han har lätt att svullna i benen. Så inga större mänder korn alltså. Dessutom stank träcke gammel gris när han åt mkt korn... :rofl:
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Hej Coffeaclub
Har en kille på 13 år som är lite i det tunnaste laget. Får jag låna din tråd för att ställa en fråga till dig - och ev andra? Hoppas det.

Krafft grund - hur mycket betalar du för den pris/kilo?
När du nämner olja - hur mycket har du tänkt ge och vilken sorts olja?
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

För grunden betalar jag 3,90 kr per kilo. Vad gäller oljan så har jag tänkt att ge ett par-tre dl och vid behov ev. öka lika mkt om magen fixar det. Detta uppdelat på tre givor/dag. Jag ger vanlig rapsolja.

Om din häst är i tunnaste laget och det inte beror på annat än foderstaten, så hoppas jag att du har kollat över den noga för att få fram vilka fodermedel som behövs. Grund och olja är ju bra om energi i foderstaten behövs..
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Tack! Kom på att jag nog ville fråga lite bredare om min foderstat så jag la in en egen tråd :angel: om detta under rubriken "När borde jag se resultat" (tror jag jag kallade den)

Du får hemskt gärna kolla in där - har beskrivit min foderstat och höanalys!

Han är avmaskad och tänderna är kollade!!!
 
Sv: Yes, jag har lyckats...men...

Precis min tanke. Tidigare har han behövt all energin men nu har kroppen tagit upp sig så pass så att det kanske är dags att justera ner fodergivan, givetvis försiktigt så han inte börjar tappa igen.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 308
Senast: monster1
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 687
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Någon här som har erfarenhet? Är ju inte så många vettar som kan sånt här så får bli besök efter årsskiftet tydligen men jag kan ju...
Svar
5
· Visningar
1 303
Senast: Lenis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ställde mig på vågen häromdagen. ... (Tänk att en sådan liten handling kan få såna följder...) Det visade sig att jag hade gått upp...
2
Svar
29
· Visningar
5 077
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp