Yrkesprov ridlärare, någon!?

llidholm

Trådstartare
Ska snart göra yrkesprov i två dagar för SRL 1.. Någon som har gjort som kan tipsa? Hur ridproven går till vet jag ungefär, men teoriproven och ens egen undervisning, någon som har koll? :D
 
Har gjort för level 2 och jag tror att upplägget är detsamma men på högre nivå. Är det samma så kommer du att få ha en teorilektion på sal på 20 min och en i stallet på samma tid om jag minns rätt. Du får ämnen tilldelade dagen innan så du kan förbereda. Sen är det teoriprov precis som ett vanligt skriftligt prov. Ni kommer dessutom ha gruppdiskussioner där ni får diskutera och svara på frågor om hur ni tänker kring olika saker som kan förekomma på ridskola. När du ska hålla lektioner så får du ämnet tilldelat, ett hopp och ett dressyrpass. Du ska göra ett PM innan som du lämnar in. Efter lektionen får du analysera hur det gick.

Tips att tänka på:
Håll tiden på bägge hållen, de kollar mkt på det.
Planera noggrant dina lektioner och var påläst, jag red under ett level 1 prov och tyvärr var det många som inte kunde basic grejer som hur man gör en halvhalt eller fotförflyttningen i en skänkelvikning.
Se till att ha koll på hur du ska stå placerad och att du använder rätt kommandon, t ex sakta av till skritt inte bryt av till skritt.
De tittar på helheten och på vilken inställning du har så var positiv och visa kämparglöd.

Lycka till med provet!!!
 
Skriv gärna här hur det gick och vad du fick göra! :) Ska själv göra det om ett tag så hade varit intressant!
 
Det gick bra!

Det var gruppdiskussioner, kort presentation av en rörelse med 5 min förberedelse, samtal. Ridning i dressyr och hoppning (byte av hästar i dressyren).

Andra dagen var det egna lektioner, en i ridning och en i teori. Ridning (jag fick hoppning) i 3o min och teori i 20, ämnena fick man veta på EM dagen innan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej gänget, Jag har någon slags livskris och vill tillbaka till stallet, på arbetstid. Och det verkar vara en helt orimligt slingrig...
2
Svar
25
· Visningar
3 890
Senast: fickan
·
Skola & Jobb Jag har suttit i princip hela dagen och försökt jobba. Försökte starta på allvar för snart två timmar sedan och jag har knappt fått...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 824
Senast: Sel
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 238
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 874
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp