Bukefalos 28 år!

yta i handfat

tanten

Trådstartare
Någon i det här huset har lidit av städmani. Knappen till ugnen tex är renskrubbad så att den enda temp som syns är 100 grader. Sedan får man gissa sig fram...

Alla handfat är matta i porslinet. Jag är tämligen säker på att de är skrubbade med skursvamp, den gröna sorten. Det gör att det blir smutsigt direkt. Borstar jag ur handfatet på morgonen är det fult redan nästa morgon. Beläggningar sitter som berget.

Finns det något som kan hjälpa upp ytan eller är det hopplöst fall?

Jag blir galen på det här, samtidigt som plånboken inte tillåter nya handfat bara för att det är svårstädat....
 
Sv: yta i handfat

Hmm.. Det är inte gjutjärn väl? För det kan man måla utan problem.

Annara är mitt tips att jaga handfat på blocket, folk byter badrum skitofta nu för tiden och man kan få relativt ny inredning för en spottstyver.
 
Sv: yta i handfat

Om du ändrar dig så har b*ltema fina handfat för 199kr.
Det satte sambon in hos hans föräldrar då det gamla var bra slitet och de verkar nöjda.

Så du behöver ju inte bli helt ruinerad om du vill ha ett nytt handfat och kan tänka dig ngt som inte har ett flott märke.

Jag brukar använda citronsyra för att få bort knepiga beläggningar, då brukar det hålla sig blankt och relativt lättrengjort en stund iaf.
 
Sv: yta i handfat

Om jag minns rätt från annan tråd fanns Jula i din närhet. Såg på deras hemsida att dom har handfat för 399:-.
Om du inte byter alla fat på en gång kanske du har råd med det :)
 
Sv: yta i handfat

Kan det fungera att rengöra ordentligt och sedan vaxa med bilvax?! Vet att en del tipsar om detta i samband med rostfria vitvaror om man vill slippa fula fingeravtryck.
 
Sv: yta i handfat

Kan det fungera att rengöra ordentligt och sedan vaxa med bilvax?! Vet att en del tipsar om detta i samband med rostfria vitvaror om man vill slippa fula fingeravtryck.

Det är ju i alla fall värt ett försök. Tack för idéen! :idea:
 
Sv: yta i handfat

Med reservation för att jag inte provat det själv, bara läst om det (om nu resultatet mot förmodan blir gräsligt.:eek:). Lycka till!
 
Sv: yta i handfat

Med reservation för att jag inte provat det själv, bara läst om det (om nu resultatet mot förmodan blir gräsligt.:eek:). Lycka till!

Jag har beslutat att testa det i lilla handfatet på toan i sovrummet. Där är det ju ändå bara jag som är.... Blir det fel så lider ingen annan än jag.
 
Sv: yta i handfat

Jag har ett svagt minne av att jag någon gång köpte något slags "suddgummi" som jag "suddade" bort repor i ett handfat med. Jag kan verkligen inte komma på vad produkten kallades, och jag tror att jag fick den av en hyresvärd.

Innan du shoppar loss på rengörings- och renoveringsprodukter skulle jag dock rekommendera att du begrundar produkternas kostnader jämfört med de handfat för 199 kr/st som tydligen finns på Biltema. Själv har jag två bostäder, vilket innebär sammanlagt tre handfat. Eller finns det massor av handfat i ditt hus?
 
Sv: yta i handfat

Nänä. Jag bor i ett minimalistiskt torp med en gäststuga så massor av handfat har jag verkligen inte. :D Jag har två i huset och ett i gästhuset.

Min budget är stram så jag har liksom inte tänkt seriöst på att byta. Det är ju helt och oskadat i övrigt. Bara ytan som är paj. Och det irriterar! Jag är verkligen ingen städfreak men just handfat och toalett vill jag ha fräscha. Nu ser de inte fräscht ut. Någonsin.

Lite motlut är det också i att jag måste ta ut en rörmokare för att hjälpa till att byta. Jag kan inte sånt. Kan inte hur man ska fästa i väggen för att det ska sitta och hur man får det riktigt tätt, etc etc.

Nåväl. Nu är det trädgård och ved som är prio ett. Sedan ska jag återgå till tapet och innejobb. Då ska jag ta en diskussion med mig själv om handfaten.

Tills dess blir det bilvax ;)
 
Sv: yta i handfat

Min hyresvärd bytte mitt handfat i förrgår, det var ingen stor operation :)
Konsollerna på väggen som det gamla handfatet var fäst i användes på nytt, han tog bort det gamla och skruvade dit det nya. Det enda jag kan tänka mig var lite meckigt var rören under, men det har inte tillkommit några nya rör så jag antar att det passade från början :)
 
Sv: yta i handfat

Angående knappen till ugnen. Fara till återvinningen eller soptippen och försöka få/få köpa en ny (nåja) knapp? Eller blinka snällt med ögonen och be att få byta knapp?
 
Sv: yta i handfat

Min hyresvärd bytte mitt handfat i förrgår, det var ingen stor operation :)
Konsollerna på väggen som det gamla handfatet var fäst i användes på nytt, han tog bort det gamla och skruvade dit det nya. Det enda jag kan tänka mig var lite meckigt var rören under, men det har inte tillkommit några nya rör så jag antar att det passade från början :)

Men shit pomfritt. :eek: På de handfat där jag varit med om byten har det behövs nya fästen, nya bultar i väggen och nya anslutningar- både avlopp och vatten. ALLT var annorlunda.

Du antyder alltså att det finns någon sorts standard?

Det nyaste jag bytt var från 70-tal och här i huset är det 80-90-tal. Då finns det någon form av hopp.

Hurra!
 
Sv: yta i handfat

Jag har numera en stor son som gått ut rörkrökarlinjen på gymnasiet, så sådana jobb ger jag honom när han är här. Har visst blivit bekväm på den punkten nu :o
 
Sv: yta i handfat

Yepp det finns en standard ;)

Däremot så frångår man väl ofta standarden när man väljer ett flashigt handfat med underskåp osv.

Men bara ett vanligt basic tvättställ som ido, ifö mfl har brukar det faktiskt kunna vara samma lika :)
 
Sv: yta i handfat

Men shit pomfritt. :eek: På de handfat där jag varit med om byten har det behövs nya fästen, nya bultar i väggen och nya anslutningar- både avlopp och vatten. ALLT var annorlunda.

Du antyder alltså att det finns någon sorts standard?

Det nyaste jag bytt var från 70-tal och här i huset är det 80-90-tal. Då finns det någon form av hopp.

Hurra!

Jo precis! Kolla under handfatet om inte annat, ta fram tumstocken och mät, åk till tex Bauhaus och jämför måtten :) Kolla fästen osv. Så stor operation som du beskriver låter som en helrenovering typ :p Mitt badrum är slitet, huset är byggt på 40-talet..men badrummet har väl blivit renoverat någon gång innan dess, jag tror runt 70-80-tal.
 
Sv: yta i handfat

Men shit pomfritt. :eek: På de handfat där jag varit med om byten har det behövs nya fästen, nya bultar i väggen och nya anslutningar- både avlopp och vatten. ALLT var annorlunda.

Du antyder alltså att det finns någon sorts standard?

Det nyaste jag bytt var från 70-tal och här i huset är det 80-90-tal. Då finns det någon form av hopp.

Hurra!

Jag har bytt ett handfat som jag hade samma problem som du. Matt porslin som aldrig blev rent, plus rostin bottenplugg, och en jätteful kran.

Jag köpte ett begangnat handfat på blocket (mått cirka 60 cm som är standard). På handfatet fanns en FM mattson engreppskran och nya konsoller följde med. Några år på nacken, men bra mycket nyare än det jag hade hemma. Betalade 150 kr för handfat och kranen. Det som tillkom var två nya muttrar för att kunna ansluta rören från kranen till rören som jag har i väggen. Lite meckigt att få till, men inte alls omöjligt. Behövde inte byta ut avloppet, och konsollerna var samma som jag hade.

Nu är det en dröm att städa handfatet :D

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp