Ytterligare en tråd om svårfångad ponny..

Mli

Trådstartare
Jag har fyra shetlandponnyer och en stor häst hemma på gården. Dom går sedan i somras på lösdrift. Jag lägger med en liten bakgrund så ni har lättare att förstå ponnyns situation

I somras köpte jag en av dessa shetlandsponnyer för att min äldre shettis skulle få lite mer samhörighet med nån i flocken då de andra bara var unghingstar som bråkade konstant med honom. Ponnyen jag köpte, Wille, kom ifrån en familj som hade honom bara som sällskapsponny till deras stora hästar. Han gillade inte att arbeta sa dom eftersom han hade gått på ridskola innan och börjat protestera där.

När jag hämtade Wille blev han överlycklig att få vara med jämnstora. Jag lät honom vara i flocken ett par dagar innan jag började ta kontakt med honom. Men när han såg mig så stack han direkt. Kom inte alls i närheten av honom. Även om jag kom ut utan grimma. Min ide var att han var rädd att behöva lämna sin nya flock, så jag gav honom mer tid att aklimatisera sig.

Men det har inte blivit bättre. Nu har Ville och hans andra ponnykompis varsin medryttare. Så fort han kommer utanför hagen är han en klippa att hantera, och har öronen spikat framåt och tycker att det är jättekul att jobba. Han protesterade nån av de första gångerna dom red, men när han märkte att dom inte trillade av så gav han med sig. Man ser hur lycklig han är när han får komma ut och galoppera på en äng eller ner och i ridhuset.

I dagsläget så får dom in honom ibland utan större problem. Men som oftast behöver vi ta in alla andra hästar i stallet för att han ska komma fram. Och då är det inga som helst problem att ta honom!
Vi har även försökt att "fuska" med en foderhink och godis, men det skiter han fullständigt i.

Jag är flera gånger om dagen ute i hagen hos hästarna utan att fånga någon.

Jag kan även lägga till att han är väldigt ranghög

Så mina tankar har gått till:

- Han är inte rädd för arbete, inget "hemskt" händer honom utanför hagen.
- Han lämnar aldrig hagen själv utan har har alltid sällskap av nån annan häst.
- Det är inga problem att lämna honom ensam i stallet.
- Ingen av vi som hanterar honom har någonsin gjort honom illa, han är inte rädd för oss.

Kan nån hjälpa mig att reda ut vad det är som trycker Ville? Tycker synd om mina medryttare som alltid måste börja att lägga så mycket tid på infångandet.
 
Sv: Ytterligare en tråd om svårfångad ponny..

Mli skrev:
Jag har fyra shetlandponnyer och en stor häst hemma på gården. Dom går sedan i somras på lösdrift. Jag lägger med en liten bakgrund så ni har lättare att förstå ponnyns situation

I somras köpte jag en av dessa shetlandsponnyer för att min äldre shettis skulle få lite mer samhörighet med nån i flocken då de andra bara var unghingstar som bråkade konstant med honom. Ponnyen jag köpte, Wille, kom ifrån en familj som hade honom bara som sällskapsponny till deras stora hästar. Han gillade inte att arbeta sa dom eftersom han hade gått på ridskola innan och börjat protestera där.

När jag hämtade Wille blev han överlycklig att få vara med jämnstora. Jag lät honom vara i flocken ett par dagar innan jag började ta kontakt med honom. Men när han såg mig så stack han direkt. Kom inte alls i närheten av honom. Även om jag kom ut utan grimma. Min ide var att han var rädd att behöva lämna sin nya flock, så jag gav honom mer tid att aklimatisera sig.

Men det har inte blivit bättre. Nu har Ville och hans andra ponnykompis varsin medryttare. Så fort han kommer utanför hagen är han en klippa att hantera, och har öronen spikat framåt och tycker att det är jättekul att jobba. Han protesterade nån av de första gångerna dom red, men när han märkte att dom inte trillade av så gav han med sig. Man ser hur lycklig han är när han får komma ut och galoppera på en äng eller ner och i ridhuset.

I dagsläget så får dom in honom ibland utan större problem. Men som oftast behöver vi ta in alla andra hästar i stallet för att han ska komma fram. Och då är det inga som helst problem att ta honom!
Vi har även försökt att "fuska" med en foderhink och godis, men det skiter han fullständigt i.

Jag är flera gånger om dagen ute i hagen hos hästarna utan att fånga någon.

Jag kan även lägga till att han är väldigt ranghög

Så mina tankar har gått till:

- Han är inte rädd för arbete, inget "hemskt" händer honom utanför hagen.
- Han lämnar aldrig hagen själv utan har har alltid sällskap av nån annan häst.
- Det är inga problem att lämna honom ensam i stallet.
- Ingen av vi som hanterar honom har någonsin gjort honom illa, han är inte rädd för oss.

Kan nån hjälpa mig att reda ut vad det är som trycker Ville? Tycker synd om mina medryttare som alltid måste börja att lägga så mycket tid på infångandet.

eftersom han är så hög i rang testar han väl, det är den enda anledningen som jag kan komma på, jag har hjälpt folk med svårfångade hästar och de som varit svårfångade har nästan alltid vart de som vart högst i rang eller iallafall väldigt ranghöga..
Det finns olika metoder, det beror väl på vad som passar honom bäst egentligen. Vad jag kör med min häst som ibland får för sig.."nej, idag tänker jag minsann inte följa med in" oftast när jag bett henne om någonting dagen innan som hon tyckt varit ansträngande, men då följer jag bara efter henne, men bara så pass att hon skrittar, om hon börjar trava känner hon sig trängd och det är inte det man vill uppnå. Men nu räcker det med att jag följer efter henne ett par sekunder, då fattar hon att jag inte tänker ge mej och att det är lättare att följa med in. Med min kompis häst gjorde vi lika dant, hon står i ett stall och andra folk hanterar henne och de hade ju börjat ge henne havre för hon inte ville gå in. Första gången fick vi gå efter henne i 45 min innan hon gav upp, då följde hon med in, andra dagen tog det 40 min, tredje dagen 30 min osv... nu är det inga problem att få in henne för nu fattar hon att det e jobbigare att inte följa med in, de är väldigt bekväma djur och de testar. Dom testar ledarskapet och båda dessa hästar är högst i rang, de är väldigt dominanta. Men väl utanför hagen är de glada och lyckliga och tycker det är otroligt kul att umgås. Så jag tror allt handlar om att han är hög i rang.
 
Sv: Ytterligare en tråd om svårfångad ponny..

Tack för ditt inlägg! Jag misstänker också testning, men borde han inte tröttna då eftersom han förr eller senare alltid kommer in?
Jag brukar också följa efter dom tills dom "tröttnar", men den här skrittar inte iväg utan springer direkt till andra sidan hagen (stoor hage) Och när man kommit halvvägs dit så är han redan i det andra hörnet av hagen..

Är det fel av mig att ta in dom andra hästarna först förresten? NHträning är svårt med shettisar tycker jag, speciellt äldre som är vana vid att få som dom vill för att dom är "såå söta". Svårt att få en ihållande kontakt.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 142
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 370
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 529
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp