Bukefalos 28 år!

zaldi classic ?!?

Mearas

Trådstartare
Är det ngn som har ngn erfarenhet/synpunkt på zaldis singleflap modell?

Det som tilltalar mig är alltså den breda bomvidden och att sadeln svänger uppåt lite och därför passar på överbyggda hästar.

Det som gör mig fundersam är dock latexpanelerna = permanentstoppad ?!? samt att det står att sätet är brett. Jag vill ju ha ett säte med smal midja så att jag kommer åt hästen bättre.

Priset är för ok tycker jag.
finns på bla sadelsidan.se
 
Sv: zaldi classic ?!?

Provrid en om du får möjlighet. De är jättesköna.Man får väldigt bra sits i den. Lite struligt att sätta dit vojlockens fästen. Måste dra dem utanpå till stiglädren.
 
Sv: zaldi classic ?!?

Har bara provsuttit den, men jag tycker den ser fin ut. Dock är inte kvaliten på zaldi så bra, sneda bommar och slarvigt hantverk, har du TUR så får du en bra sadel men om inte så... :smirk:

Ja, den är permanentstoppad. är också lite fundersam på hur bra det är på en dressyrsadel då man sitter ner hela tiden. det som är bra med latexstoppning är att man kan använda den på flera olika hästar, sadeln formar sig inte efter ryggen som på en ullstoppad sadel.
 
Sv: zaldi classic ?!?

Jag har en Zaldi royal, jag tycker den är rätt smal att sitta i faktiskt! Bommen är det inget som helst fel på, inte läder eller något annat heller (kollad av sadelmakare), om den bara passat bättre på pållan ;)
 
Sv: zaldi classic ?!?

har funderat på den, eftersom jag ääälskade min zaldi star jag hade förut.

är den prisvärd?
 
Sv: zaldi classic ?!?

En underbar sadel att rida i måste jag säga, men jag är också lite fundersam över huruvida det är så lyckat med latexpaneler i en dressyrsadel. Visserligen är det (tror jag) för att man ska få en "närmare" känsla till hästen i den, men frågan är ifall det skiljer så mycket från en ullstoppad sadel (min uppfattning är i den frågan helt klart nej)...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
420
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 717
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 972
Senast: Morran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp