Zaldi Lusitanus och Zaldi Relvas. Info om dem?

bigganl

Trådstartare
Jag är nyfiken på Zaldis modeller Relvas och Lusitanus.

Är det någon som har någon av dem och kan berätta lite?
Vilken typ av ryggar passar de? Passar de rätt rak rygg?
Passar de häst med väldigt låg manke och platt rygg? (eller passar de bättre på takformade ryggar?)
Hur är de i bomvidderna? Det står att de finns 28-34 cm, men vad motsvarar det? Hur vid är den vidaste? (om man jämför med andra märken eller i grader)
Hur är de att sitta i? (jämför gärna med andra sadlar här också)
Stöden? (stora, små eller mitt i mellan?)
Skriv allt ni har att säga om dessa sadlar. Både positivt och negativt vill jag veta.:)

Jag måste ha en ny sadel och dessa verkar klart intressanta. Dock har jag ingen att låna för att prova så jag vill veta så mycket som möjligt om dem.
 
Sv: Zaldi Lusitanus och Zaldi Relvas. Info om dem?

Jag vet att jag sett flera som skrivit att de har en Lusitanus här på forumet.
Hoppas ni hittar hit och kan skriva lite.:)
 
Sv: Zaldi Lusitanus och Zaldi Relvas. Info om dem?

Jag känner mig träffad :D

Har en Lusitanus, dock inte den allra senaste med den nya bommen.

Den verkar passa på hästar på någorlunda böjd rygg och ganska bred. Min tror jag är 32,5 (står inget i den, men det var vad jag fick reda på från min mellanhand i Portugal som köpte den åt mig där nere) i vidden Vet inte vad den motsvarar i andra märken, men tror att den följer andra Zaldisadlars storlek. Provade en Zaldi Atlanta i storlek 32 ett tag innan jag köpte Lusitanusen. Den var nog ungefär samma i vidden (flera år sedan, kommer inte riktigt ihåg), men rakare i bommen. Stoppningen i bossorna är väldigt mjuk så den formar sig snabbt.

Sitsen är jättemjuk, kanske lite bredare än många dressyrsadlar. Knästöden är bra formade, men för mig hade det nog inte gjort något om de var placerade någon cm längre bak. Stiglädrena kan du välja om de ska vara över eller under kåpan.

17255012.jpg


17582301.jpg


12597039.jpg


12492887.jpg


20379351.jpg
 
Sv: Zaldi Lusitanus och Zaldi Relvas. Info om dem?

Tack! Det var värdefull info. Att den har rätt bred sits gör att jag drar öronen åt mig litegrann. Det vill jag absolut inte ha. Jag vill sitta smalt. Har just nu en Knights Lady Hawk till hästen och den är helt ok förutom att sitsen är för bred för min smak (och kropp) Kan du jämföra med något annat sadelmärke när det gäller sitsens bredd?
Nya bommen skrev du. Vad är det för skillnad på din bom och den nya?
Vidden på sadeln säger mig inget direkt. Jag har aldrig provat en Zaldi på hästen så jag vet inte vad hon har för vidd i Zaldi. Vet du vad din häst har för vidd på andra sadlar?
Har du någon bild på din häst där man kan se rygglinjen? Min häst har ganaka rak rygg. (sadlar som passar är Knights, Griffin, Kentaur och Globus)
 
Sv: Zaldi Lusitanus och Zaldi Relvas. Info om dem?

Min gamla travares rygg ändrar sig väldigt mycket beroende på dagsform, ibland har hon en ganska rak och mjuk rygg, ibland är hon som ett gamalt ök med världens svank och hårda muskler :crazy:, men den här bilden är nog ganska representativt om hon slappnar av. Hon har inte så bred muskulös rygg, men däremot en vid bröstkorg.

16364957.jpg


16364959.jpg


Samtidigt passar den min 2,5-åriga lusitano för tillfället när jag provar den

25335164.jpg


Tidigare hade jag en Wellington Elite i bomvidd 4 om det säger någonting.

Har inte suttit i så många andra sadlar på länge, men för ett tag sedan provsatt jag en Griffin T6 dressyr i affären, och den kändes något ”vass” fram i sitsen för mig om man jämför med Lusitanus. Kan inte säga något märke som jag vet den liknar.

Den nya bommen är gjort i ett tåligare material, men jag vet inte om formen på den är ändrad.
http://www.rormossen.com/BOMMAR; FARG....html
 
Sv: Zaldi Lusitanus och Zaldi Relvas. Info om dem?

Din Lusitano är ganska lik min häst i ryggen. Det skulle nog kunna passa. Jag ska höra mig för om det finns fler som kan berätta om sadeln. Tack för bilder! (och info)

En fråga till. Är Lusitanussadeln lika bred i sätet som en Griffin?
 
Sv: Zaldi Lusitanus och Zaldi Relvas. Info om dem?

Jag kan tyvärr inte svara på om de är lika breda. Jag provsatt bara griffinsadeln i 10 sekunder i affären på plastbocken. Det enda spontana jag kommer ihåg var att Griffinsadeln (T6 dressyr) kändes lite "vass" framtill i sitsen jämfört med lusitanus.
 
Sv: Zaldi Lusitanus och Zaldi Relvas. Info om dem?

ok. på de sekunderna är det inte lätt att känna hur sitsen är.

Någon annan kanske vet??
 

Liknande trådar

Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 221
Senast: Bison
·
Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 026
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 433
Senast: domesticus
·
Utrustning Nu är det dags för min min lillhäst att få en egen dressyrsadel. Men jag behöver råd om var jag ska börja leta. Hon är inte alls lik min...
Svar
8
· Visningar
2 105
Senast: Haflinger89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp