juvelen

Trådstartare
På vilka ställen hittar man zinkalimband, Varicex F?
Har sett att dom finns på Granngården
men dom är ju så dyra 69 kr/st :crazy:

Hur många dagar brukar man låta dom sitta innan man byter?
 
Sv: Zinkaband

Apoteket brukar jag köpa dom på. Hur länge den ska sitta beror ju lite på VARFÖR hästen ska ha den.
 
Sv: Zinkaband

Är det inte bättre att kolla upp om den har en senskada innan man börjar experimentera?
 
Sv: Zinkaband

Har hört att det är ingen dié att ultraljuda när skadan är färsk och svullen, att man ska vänta tills svullnaden har lagt sig. OM det är en senskada så lindar jag med zinkaband. Jag kollar lindan så att det inte stasar.
 
Sv: Zinkaband

Hittade den här infon på Stall Bredbyns hemsida....hoppas att det är tillåtet att kopiera texten :o :

Vid AKUTA senskador (1:a dagen)
Bandagera benet hårt med t ex ett zincaband (finns på Apotek och liknar gips fast lite mjukare), detta måste ske omedelbart och bara sitta på i 10, absolut max 20 minuter. Kyl med kallt vatten i 10-20 minuter ovanpå bandaget.
Avlägsna därefter bandaget och lägg på ett nytt zincaband normalhårt, vilket innebär att man bara rullar på bandaget på benet och sedan stryker det jämnt. Lägg ALLTID längs hela skenbenet (från framknäet till kotan) så att det inte blir en åtstramning mitt på, det kan förvärra blödningen i senan.
Det kan vara bra att kontakta veterinär så att han/hon omgående kan ge ett antiinflammatoriskt preparat (ca 5 dgr). Hästen bör stå i box några dagar, t ex till dess att en veterinär kunnat undersöka skadans omfattning.

Undersökning bör göras 4-6 dagar efter första symptomen. Då kan man fastställa skadans omfattning genom att ultraljuda senan.
Om man undersöker med ultraljud för tidigt så är prognosen över omfattningen inte lika säker, dock bör ultraljudet göras INOM en vecka.
Ett zincaband kan sitta i 4-6 dagar utan att läggas om, förutsatt att det inte glappar eller stasar (trycker).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 661
Senast: lizzie
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 096
Senast: __sofia__
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 168
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp