Zinktillskott

Vimital har zinktillskott. Bör nog vara lättast att få tag på. Geenfoot säljer zink fr Forage plus. Tänk på att du troligtvis måste balansera även koppar.

När man jämför olika produkter måste man veta hur mycket zink det finns i produkten och vilket slags zink. Många fodertillverkare använder zinkoxid i sina produkter som har låg biotillgänglighet.

Beträffande produkterna ovan så innehåller Vimital zink endast ca. 3% zink medan Forage Plus zinkproteinat innehåller 15% zink. Det är ju lite skillnad på zinkinnehållet i dessa produkter.
 
Tack för svar.

Både forage och hestaplus har ”varningstext” att de endast ska ges i samråd med veterinär. Nu säger ju min analys och min miniräknare tillsammans att det är stort underskott på zink (och till viss del på koppar) - vågar man utifrån det ge så potenta tillskott?
 
Både forage och hestaplus har ”varningstext” att de endast ska ges i samråd med veterinär.

”Samråd med veterinär” är kanske inte nödvändigt men man bör absolut ha kunskap om hästens näringsbehov och foderstater om man ska laborera med mikromineraler. Hästens behov av mikromineraler anges i milligram så det rör sig om små dagliga mängder som hästen ska ha i sin foderstat. Mikromineraler kallas även för spårämnen eftersom de endast behövs i små doser.

Det ska dock vara balans mellan mikromineralerna järn, zink, koppar och mangan och man bör inte överstiga den maximala toleransgränsen som för zink är 500 ppm.
 
Jag har med bra resultat använt Hestaplus Zink förra vintern.

Hippolyts Hestaplus innehåller också bara 3% zink + en massa annat (kornflingor, ärtprotein, öljäst, malt-jästört, oljafröblandning (linfrö-/solros) 10%, blandning av kallpressad oljor (linfrö-/ solrosolja) 6,5%, vitlök, ättika).
 
Hippolyts Hestaplus innehåller också bara 3% zink + en massa annat (kornflingor, ärtprotein, öljäst, malt-jästört, oljafröblandning (linfrö-/solros) 10%, blandning av kallpressad oljor (linfrö-/ solrosolja) 6,5%, vitlök, ättika).
Men innehåller en mindre mängd koppar och järn. Här i DK är det svårt att hitta ett zinkpreparat som INTE ger för mycket koppar och järn i förhållande till zink (i alla fall efter min foderstat). Det beror ju på om det är bara Zink som saknas eller också koppar och järn. Hestaplus var det enda preparatet jeg kunde ge utan att få alldeles för mycket koppar med på köpet. :)
 
Jag köper en mineralblandning från Forage plus som är för hud och hår. Mycket zink och lite koppar (rätt balans). Inget järn. Men du kanske bara är ute efter zink? Smakar dock inget vidare tycker min kräsna häst... Krävs lite pyssel för att få i honom det...
 
Den amerikanska fodernormen NRC 2007 rekommenderar kvoten mellan järn och zink till Fe:Zn = 1:1, dvs. foderstaten bör innehålla lika mycket zink som järn. Man kan avvika från den rekommenderade kvoten men man bör åtminstone ha hälften så mycket zink som järn i foderstaten dvs. högst 2:1. Om kvoten i ts hö är 19:1 så krävs det rätt mycket tillskott av zink för att få ner kvoten till 2:1. Då är det väl lämpligt att använda ett tillskott som innehåller så mycket zink som möjligt. Att använda tillskott som bara innehåller 3% zink skulle kräva väldigt stora mängder tillskott.
 
Hej!

Nyfiken - vad innebär 500 ppm? Om man har mängder med järn och vill balansera upp zinket - hur mycket zink vågar man tillsätta?

/Lavinia, som just upptäckt dom spännande mikromineralerna

”Samråd med veterinär” är kanske inte nödvändigt men man bör absolut ha kunskap om hästens näringsbehov och foderstater om man ska laborera med mikromineraler. Hästens behov av mikromineraler anges i milligram så det rör sig om små dagliga mängder som hästen ska ha i sin foderstat. Mikromineraler kallas även för spårämnen eftersom de endast behövs i små doser.

Det ska dock vara balans mellan mikromineralerna järn, zink, koppar och mangan och man bör inte överstiga den maximala toleransgränsen som för zink är 500 ppm.
 
Hej!

Nyfiken - vad innebär 500 ppm? Om man har mängder med järn och vill balansera upp zinket - hur mycket zink vågar man tillsätta?

/Lavinia, som just upptäckt dom spännande mikromineralerna

500 ppm innebär 500 miljontedelar. Du ska ha ungefär lika mycket zink som järn.
 
Tack för svar.

Tyvärr är jag är teaterestet i grunden (och det var många år sen). 500 miljontedelar av vadå? Jag förstår inte riktigt :-)

Om jag inte är helt ute och cyklar är 500 ppm 0,0005 i decimalform. Är det 500 ppm per kg foder eller per kg ts?

Är det per kg foder tar du mängden foder × 0,0005 så borde du få mängden zink :)
 
Jag tror jag förstår. Kanske

Tack för svar!

/L, bättre på andra saker än siffror ;-)
Om jag inte är helt ute och cyklar är 500 ppm 0,0005 i decimalform. Är det 500 ppm per kg foder eller per kg ts?

Är det per kg foder tar du mängden foder × 0,0005 så borde du få mängden zink :)
 
Är det 500 ppm per kg foder eller per kg ts?

500 ppm är samma sak som 500 mg/kg ts. Får hästen 10 kg hö med ts-halten 85% så får den 8,5 kg ts i foder. Den maximala toleransgränsen för zink är då 8,5 x 500 = 4250 mg. Använder man zinkproteinat som innehåller 15% zink så kan man ge 4250/0,15 = 28333 mg eller ca. 28 gram av tillskottet utan att överstiga den maximala toleransgränsen. Vanligtvis ger man dock betydligt mindre mängder. Jag ger t.ex. min häst 2 g zinkproteinat per dag för att balansera hans foderstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: sweep
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 850
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 958
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp