Bukefalos 28 år!

04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.

flugskit

Trådstartare
Såja.. våran förra tråd blev låst så här kommer nästa! :)

Hur går det för alla?

För molly går det sådär. Hon blev illa sparkad av en häst så vet. sa att det fanns risk för gaffelbands, griffelbens och/eller kotsenskidefraktur. Fast idag var hon in på klinik och det var inga frakturer. Puh. Däremot var hon för svullen för att de skulle kunna ultraljuda senan så det ska hon in och göra om två veckor. Boxvila en vecka till. Så vi håller tummarna att allt är ok med henne :)
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Fy, det där lät inte roligt. Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt. Håller tummarna för att hon kryar på sig.:bow:
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Vintern har helt klart kommit hit till Södertälje. Red en stund i snöstormen igårkväll. Hade egentligen tänkt skippa ridningen men blev så himla sugen. Är jätteglad för jag har inte behövt ha spö på över en vecka o igår kände jag konturerna av revbensbågen på min lilla köttbulle när jag ryktade o DET var minsann inte igår. Puttar upp trådens första vinterbild på min lilla "vintyring" :love:

kadrilj004.jpg


Sass Grattis till hopprestationen :banana:

Misan Hoppas det ordnar sig nu när hovbölden är lokaliserad. :laugh:
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Fy, det där lät inte roligt. Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt. Håller tummarna för att hon kryar på sig.:bow:

Tack vi håller tummarna allihopa hära. Hon har varit lite krasslig på sistone och så blir det dessutom såhär..nu tycker jag att vi förtjänar lite tur:)
Har varit hemma i min hemby några veckor nu på praktik(10mil från molly och boden där jag pluggar) fast imorse tog jag bussen hit så på en stund ska jag åka ut till Molly och se hur hon mår :) Hon blir säkert glad över lite sällskap eftersom hon står på boxvila!


Jaa tänk att ni har fått lite vinter där nere också.. Det var på tiden :D Hehe din lille stjärna ser ut att tänka "vars i hövan ska jag NU sätta fötterna? marken är ju alldeles VIT!"
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

*kl*

Herregud va trådarna går undan! :)

Här är det lite trögt just nu. Tappat sugen lite och har även bokat tid för tandkoll nästa torsdag. Det är typiskt för jag kunde få en tid imorgon oxå men kunde inte komma ifrån jobbet då... skulle finnas vård av sjuk häst...:rofl:

Så just nu vet jag inte om jag ska försöka hålla igång Saga ändå, eller om hon ska få vila tills tandkollen... det bästa är ju onekligen om jag ids hålla igång henne lite så hon inte blir som en bomb igen. Fast nu vet jag ju vad jag har å vänta mig och att hon lär rastas rejält innan man hoppar upp så jag lär ju inte bli lika ledsen som förra gången.

Jag vet inte om jag vågar mig på att prova hack på Saga... om det inte funkar är jag ju lite körd så att säga :-p
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

*kl*

Jisses vad alla är duktiga på att skriva! Har själv känt mig lite omotiverad att skriva, men är regelbundet inne och läsar hur det går för er andra. Vilka framsteg alla gör med sina pållar, jättekul att läsa och mindre kul att läsa om alla som envisas med att skada sig!!

Här kommer i alla fall en liten uppdatering från oss. Vi var iväg på dressyrkurs på Brolöten i helgen med övernattning och allt, jätte kul att få vara riktigt hästig!! Vet inte vad det är med Brolötens ridhus för Toppen blir mer eller mindre vild varje gång vi är där, var iväg på kurs i våras oxå och det var likadant då..

Tyvärr så började dag två med en redig omkullridning, skulle jogga fram i galopp och lyckades pricka in en riktigt hal fläck i ridhuset så både jag och häst flög i backen så det visslade om det! Tappade andan och tuppade av en stund och när jag vaknade till liv rådde full panik på alla.. Utom mig och Toppen..

Toppen blev nog oxå lite chockad för han bara stod och glodde efter att ha kommit upp på benen, han som hade varit jätte laddad innan och som man hade förväntat sig skulle dra iväg i en bockserie.. Men icke stod ca 3 meter från matte och glodde på matte som låg och kippade efter andan.. Är redig mör fortfarande och har svårt att lyfta höger arm men annars är det ingen större fara.

Hoppade upp och red vår lektion i alla fall, vill ju träna när man ändå är där.. Blev dock behandlad med silkesvantar resten av dagen..:p Känns faktiskt värre i kroppen när man har vilat och stelnat till, när man var där så gick man på rent adrenalin tror jag.:angel:

Här kommer i alla fall två filmer från helgen. Är jätte nöjd och tycker jag fick jättebra hjälp och vet lite bättre vad jag ska jobba mot för tillfället.

http://www.youtube.com/watch?v=qDz157u27Yg

http://www.youtube.com/watch?v=5z6sDTjOIv8
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Nu har jag varit ut hos lille mollsan. Hon vart så glad när jag kom. Hon kastade sig ut genom hålet i boxdörren och gnäggade när jag öppnade stalldörren. Sen ville hon bara bli kliad och blåst på, haha galen häst! Tog en liten minipromme i nysnön. Molly blev helt tossig och gick och buffade på snön så hela huvet blev snöigt. Sen la hon sig ner och rullade. Skönt sa räven :)

Såhär ser ballongbenet ut :crazy:
20081125103_22297812.jpg


Och så en deprimerad molly som tycker att livet suger big time när man har boxvila
20081125094_22297428.jpg
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Här går det undan med trådarna :). Jag hinner knappt inte med :P. Jag försöker hinna med att läsa hur det går för alla men jag ids inte skriva mycket själv.

Etan har vilat en vecka, jag har haft noll motivation och när det började snöa häromdan och allting blev stenhårt fick det va. Han fick röra sig lite lätt hemma idag och imorgon åker vi till ridhuset. Förhoppningsvis glömmer jag inte kameran imorgon som jag gjorde sist.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

KL

Oj, ny tråd redan!

Jag o Ella gör inte många knop. Jobbet suger musten ur mig. Vaknätter och terminalvård och en sömn som inte vill infinna sig mellan passen plus en massa annat jobb. Nä, Ella har minisemester och spöar mest skiten ur lillebror.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

*kl*

Och här hemma går vi och väntar på hovis.
Har för första gången på 15 år med samma hovslagare råkat ut för en tappsko.
Så just nu så vilar han tills på torsdag då hovis kommer och på fredag ska han vaccineras så det blir inte mycket ridning denna veckan. Men det känns ändå ok för här är stenhårt och skulle jag köra honom till ridhuset så skulle han säkert vara överladdad pga att de knappt rör sig i hagen.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Hihi nån som tycker det är kul att galoppera :D

Har ju ingen 04a längre men är inne och läser om er ibland, kul att följa allas utveckling!
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

KL

Här går allt bra. Vi har tagit det lite lugnt sen hoppträningen för två veckor sedan och i princip bara ridit ute i skogen, mycket pga att chauffören är borta mycket just nu, och paddocken hemma inte är ridbar..
Tack och lov så har det kommit lite snö iaf, så ridvägarna ute är ok! "Leffe" sköter sig fortfarande väldigt bra, är ute o rider honom själv i mörker och snöstorm utan problem.
Däremot så märks det att han har fått mer muskler och kondis.. Förra veckan var han ruskigt stark och tjaffsig för mig, tog faktiskt på gramanen i fredags och i måndags för att få nåt stopp när han drar upp huvudet och sticker iväg, och han var i måndags riktigt, riktigt fin! Så nu hoppas vi att det håller i sig och att han inte lär sig att det är ganska lätt att dra iväg med liten pilot....(Själv är han ju inte liten nånstans..)
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Hej på er allihop.....jag har en -04 som är e:Buddenbrock-Bernstein och vi rider bara dressyr för jag är för feg för att hoppa. Under hösten som varit har vi varit ute och tävlat L:B klasser men ca 65% och det får man väl vara nöjd med. Hon har varit väldigt spänd och tittig alla tävlingar. Det är jätteläskigt med dressyrstaket och dommare som sitter i hästtransporter.
Just nu håller vi på att trimma förvänd galopp och andra rörelser som ingår i L:A, men det går trögt. Jag hade tänkt att vi skulle debutera L:A till våren men just nu känns det som om det får vänta. Jag tror att det är bättre att skynda långsamt....man har nog igen på det senare
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Välkommen!

Det låter som ni kommit ganska långt ni. En annan harvar runt i skogen bara.;)


Förresten, fick ett sms av mutter idag. "Dina jävla djur har fått vara ute i natt".

För det första så brukar mor aldrig svära, gör hon det är det riktigt illa... Det visade sig att det var två små skrällen som vägrade komma in igårkväll. Visst är det bra för dem att ha en stor och fin hage men det är inte roligt att försöka fånga två idioter, (läs: en 04:a-idiot med tillhörande och härmande lillebror:mad: ), särskilt inte om man som mutter är whiplashskadad och springa där i mörkret över stock och sten. Hon var ute även vid ettsnåret och inte ens då ville de in. Jag ska nog inte fodra dem ute så nära intag. Bättre om de är lite hungriga kanske.

Ella är lite billig idag. Någon som vill ha en dvärgräserhäst?
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Hahaha.. inte lätt ;) men har de blivit "erbjudna" att gå in flera gånger hade jag också lämnat dem ute, lätt! :devil: (mina går iof ut och in som de vill jämt.. men om jag hade haft riktigt stall...)

Trakenartjejen: Välkommen hit! kul med en till dressyris! :laugh: Och vad duktiga ni är! jag har som mål att försöka ta mig in på en dressyrbana överhuvudtaget till våren eller sommaren.. och det kommer nog max vara en Lc skulle jag tro... jag är för tillfället nöjd om hon gå in på banan och gärna runt den då ;)

flugskit: Ajaj på benet.. :crazy: finns det inte risk för lymfangit om hon står inne på boxvila? tänkte eftersom det ser så tjockt ut.. Hoppas att hon kryar på sig snart!

Pompa: haha såå söt bild på pompa :laugh: hon ser verkligen helt skeptisk ut över snön ;)
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Vi var iväg till ridhuset idag. Först va Etan lite tjurig vid lastningen på vägen dit men han gav med sig ganska snabbt. Väl framme skötte han sig fint. Ridningen gick sådär, det märktes att han vilat en vecka, lite småstissig och allmänt flamsig med huvudet emellanåt. Sen var det full fart i ridhuset hela tiden så han hade mycket att hålla koll på.

Lastningen hem tog ca 10 minuter, trodde ett tag att han hade gett sig fan på att inte gå in alls. Men till sist gick han upp.

Jag och ryttaren är nöjd med honom idag i det stora hela, något flamsig med huvudet är han, tandkontroll skall bokas in för det är dags. Just nu rids han med tredelat bett med fasta ringar och han griper emellanåt tag i bettet och springer o tuggar på det. Någon tipsade om rakt bett? Någon bettkunnig här inne som har nån idé?

Liten kort film blev det iallafall.

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/Film/?action=view&current=DSCN3300.flv
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Jag tycker inte han såg så flamsig ut. Men det känns kanske annorlunda när man sitter på och du vet ju hur han brukar kännas.

Om bett kan jag inte så mycket men du kan säkert be hästtandläkaren om råd.
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Oh vilken duktig sötnos han blivit! Tror det är första gången jag ser han ridas, du har bara visat bilder förut va. Han ser verkligen super mysig ut!!:love:
 
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Just nu är det mest tömkörning som gäller. Vill att hon ska muskla på sig och äta upp sig lite mer.
Sedan har vi fått tid hos tandläkaren i mitten av dec, för att stämma av att det inte är några konstigheter.
Här är två bilder på damen. Hon är efter Lactuer-Master. Ska bli dressyrhäst. Vi siktar på LB till våren 09 och LA till hösten 09.
IMG_3283.jpg

IMG_3265.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 296
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 333
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
6 987
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp