Bukefalos 28 år!

1,46cm hög haflinger. Ponny eller häst?

Skreppur

Trådstartare
Som rubriken lyder, är den är ponny eller klassas som häst?
Jag fyller 16 snart och funderar på att köpa mig en haflinger, men jag har inte så stor koll på det där om man får tävla och så. Får man tävla som 16 bast på låga nivåer i lite småtävlingar i främst dressyr, hoppning, fälttävlan och distans?

visste inte riktigt vart jag skulle sätta tråden :bow:
 
Sv: 1,46cm hög haflinger. Ponny eller häst?

I tävlingssammanhang är det väl rätt klart, mkh avgör var den ska tävla, inte rasen. Haflingern du är intresserad av kommer alltså att klass som D-ponny. Har en kompis, också 16, som äger ett haflingersto och de är ute o tävlar både till höger o vänster, så det går alldeles utmärkt! :)
 
Sv: 1,46cm hög haflinger. Ponny eller häst?

Tack för den upplysningen! Jag som trodde att man fick tävla fjording eftersom den klassas som häst :angel: Haha!
Men, hur länge får jag tävla på "min" haflinger?
 
Sv: 1,46cm hög haflinger. Ponny eller häst?

Du får tävla din "d-ponny" tills du fyller 18 år och det året ut
 
Sv: 1,46cm hög haflinger. Ponny eller häst?

Va? Men sen då? Får man inte ens tävla distans efter 18?
 
Sv: 1,46cm hög haflinger. Ponny eller häst?

Efter 18 får du tävla lätta klasser i hopp och dressyr om du skaffa r hästlicens till din D-ponny.

Du kan även tävla distans och körning.

Sen finns det ju flera grenar utanför SvRf också, t ex western och bruks.
 
Sv: 1,46cm hög haflinger. Ponny eller häst?

En ponny klassas som ponny upp till 1.48 meter.
 
Sv: 1,46cm hög haflinger. Ponny eller häst?

Du får tävla ponnyn som ponny tills du är 18 och därefter får du starta den som häst om du vill (måste skriva till SvRF och tala om vad du ska göra och så ska de självklart ta en liten slant för det också). Haflinger har även ett haflingermästerskap varje år där man får tävla sin häst oavsett storlek på hästen och ålder på ryttaren, bara det är en haflinger.

Distans är det väl ingen åldersgräns på om jag minns rätt.
 
Sv: 1,46cm hög haflinger. Ponny eller häst?

Alla hästar som är max 148,0 cm räknas som ponny. Och enligt nuvarande TR får du starta ponny "inom tävlan" tills du är 18 år. När du är över 18 år kan du starta din ponny utan tävlan, eller bland stora hästar (fast då får du bara starta upp till La el Msv, kommer inte ihåg, orkar inte hämta TR). Sen kan man ibland på klubbtävling få starta ponny fast man är över 18 år.
 
Sv: 1,46cm hög haflinger. Ponny eller häst?

knapp.

du får som sagt tävla din ponny tills du är 18, efter det kan du 'mäta upp' ponnyn och få tävla den som häst.
 
Sv: 1,46cm hög haflinger. Ponny eller häst?

Men då får man bara tävla tom MSV.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 561
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 235
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 338
Senast: Sryoqwe
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 763
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp