Bukefalos 28 år!

1 åring som slåss och kastar saker

Mirre

Trådstartare
Våran 1,5 åring slåss, drar i håret, nyps osv när han inte får som han vill.
Han får ordentligt tag och jag har både ett och tio blåmärken efter hans nypande. Storebror är oftast den som blir dragen i håret.

Vid bordet flyger det både mat, bestick och muggar.
Vi börjar bli rätt trötta på att få saker kastade på oss så gott som varje måltid.
Han har redan haft sönder en hel drös med grejer, hans pipmugg träffar ju både glas, oss och allt annat på bordet när den kommer flygandes.

När jag nattar kastar han nappen på golvet om och om igen.
Får han inte tillbaka den slåss och skriker han. Det tar alltid en evighet och natta honom. Men när pappan nattar gör han inte så.

Tips någon?
 
Sv: 1 åring som slåss och kastar saker

När mina barn gör/har gjort så brukar jag ta saken ifrån dem. Väntar lite och säger vänligt men bestämt att kasta inte igen för d blir du utan. Kastar de igen får de bli utan och får skrika hur mkt de vill och vara arg.
Är de törstig så håller jag muggen åt dem.

Nappen får ligga på golvet några minuter. Jag går ut ur rummet och väntar en stund och sen går in igen. Vänlig/snäll och öm i tonen men ändå bestämd. "Kasta inte nappen" brukar jag säga. Det kan ta några gånger men mina barn har gett med sej.

När mina barn har bitit eller nypt mej ryter jag i lite och sätter jag ner dem på golvet och går iväg. De brukar bli skitarg men jag har ingen lust att bära på barn som bits.

När lillan går på storebror är det samma sak. Förs visar jag att hon gör fel och sen fortsätter hon får hon inte vara med storebror. Då bär jag bort henne från honom.
Oftast har hon "bara" slagit honom med leksaker. Det räcker då med att jag tar leksaken ifrån henne. Ibland har hon letat efter en ny sak för att göra om det och då bär ajg henne med mej till köket och stänger för så han får vara ifred.

Det är iaf hur jag gör och det funkar på mina barn. Jag har inte behövt bli arg över dessa fenomen. Jag bara visar mitt missnöje och sedan får det en konsekvens.
På båda har detta gått över fort.
 
Senast ändrad:
Sv: 1 åring som slåss och kastar saker.

Gå ut när han kastar nappen har vi börjat köra med nu, får se om det funkar för oss också :)
Han ska ju alltid kasta ner den bakom sängen också, så man lär flytta på hela sängen för att ta fram den.

Ta bort honom från storebror gör vi också, sedan är han där lika fort igen.:p
Eller så är storebror vid mini igen och kollar om man kan reta upp brorsan igen ;)

Att ta bort tallrik eller vad han nu kastar en stund verkar fungera.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 487
Senast: Amk
·
Övr. Barn Jag vet för det första inte om tråden hamnar rätt, det handlar visserligen om barn men inte mitt barn. Jag tror att man kan få bättre...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: Petruska
·
  • Låst
Övr. Barn Har ett par bekanta som är jättetrevliga, men som styrs helt och hållet av sin 1,5-åring. De är en "gorilla-familj" och en fanatisk...
Svar
18
· Visningar
1 672
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp