1 samt 2 åringar

Welsh

Trådstartare
Magdalena eller Nina se hit. har precis fått hem en ny unghäst. Vad ska 1åringar resp 2 åringar ha för värden?????
 
Hur gammal i månader? Och är det en welsh? Vilken storlek?
 
Hon är welsh sekt C. Alltså ca 135 cm hög Född i juni -02 alltså 1 år och 6 mån.
Vilka behov har de så jag kan räkna ut en foderstat. Tack :)
 
Japp, då kommer det! Gränsen går vid 18 månader, så det räcker ju därifrån (samma behov till 36 mån).

Beräknad vuxenvikt 350 kg? Eller mer? Vi kör på 350.

45 MJ 295gSRP 18gCa 12gP 4gMg
 
Får passa på och tjuvkika på tråden :D Även jag har ju en welsh sekt C, fast hon är 31 månader gammal.

Är det samma behov tills de är 36 mån alltså? Hur ser det ut sedan, efter 36 mån? :bow:
 
Tänkte väl det...men vilka siffror går du efter till en vuxen i så fall? Var hittar du dina siffror (bok eller likn)? Tycker jag hittat olika siffror beroende på var jag tittat! :mad:
 
Okidoki, tack! Har nyss köpt en bok om avel o utfodring mm, där Christina Planck är en av medförfattarna. Hittar inte boken så jag kan inte säga titeln, men du vet kanske vilken jag menar? Ska i alla fall ta en koll till när jag hittar den!

Tack i vilket fall som helst för hjälpen! :)
 
Sen så ska man ju som sagt inte bara gå efter tabellerna men de är bra som start. Det finns ett häfte från SLU som är kanon, lätt att förstå och lätt att hitta i :)

Min behöver lika mkt protein per energi nu som när hon kom som tvååring, om inte mer. Och MER mat. Hon äter tabellbehovet *3 utan att bli tjock :crazy:
 
Oj! Ja, det är inte lätt det här med foderstater o behov. Vissa är ju så himla lättfödda och andra betydligt svårare. Har ju bara haft min "lilla" i ca 1½ månad, så jag känner ju inte hennes behov så bra ännu. Försöker luta mig mot listorna o tabellerna samtidigt som jag håller ett öga på henne för att se om det går åt rätt håll.

Magdalenas siffror var ju lite högre än de jag har använt hitintills. Hon har fått 42 MJ, 279 SRP (mineralerna stämde) men jag tyckte hon var lite tunn. Och då har jag ändå gett henne mer än programmet tyckte hon skulle ha! (39 MJ o 234 SRP). Men om hon får 6.5 i kvot eller 6.6 spelar väl ingen roll? Programmets uträkning gav "bara" 6 i kvot. Lite lågt för en fortfarande växande unghäst tycker jag. Går nog hellre efter Magdalenas siffror i så fall.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 726
Senast: Joro253
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 078
Senast: Twirro
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 807
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp