10 anledningar att inte studera

Sv: 10 anledningar att inte studera

Att välja gruppsammansättning själv tycker jag nästan är ännu värre än att inte få välja. Har traumatiska minnen av att aldrig bli vald utan få stå där sist och så får den där gruppen TVINGAS att ha mig med. :crazy:

Det låter onekligen som en otrevlig känsla. Jag är dock inte helt övertygad om att den är befogad i ens hälften av fallen. Oftast är man nog bättre på att känna sig dålig och oönskad än vad andra är på att tycka att man är det. Dessutom, rent krasst, vad är det som säger att en grupp som läraren sätter ihop blir gladare över att ha en med än vad en självihopplockad grupp blir över att man kommer in som ett sista tillskott?

Förra grupparbetet var helt ok, det var roligt att träffa dem, vi blev en GRUPP. Redan från start, och märk väl- vi började utbildningen i höstas, var det motstånd och konstigt bemötande. Jag oroade mig för just detta, att lämna den där trygga gruppen jag hamnade i, den där alla lyssnade på mig när jag hade något att säga, där jag bemöttes i respekt. Bara det gör ju livet betydligt lättare! Här är det INTE så.

Så otroligt otrevligt! Har ni fått några generella instruktioner i hur man grupparbetar av lärarna eller får ni bara själva uppgiften och förväntas sköta samarbets- och organisationsfrågor själva?

Jag är inte en dominant person, ingen ledare alls. Jag hamnar ogärna i konflikter, tycker mest det är jobbigt, tidsödande och fjantigt. I dag ägnade vi 2 timmar åt att försöka läsa ett gräl som jag trodde var över sedan länge. 2 timmar gick åt för det. Jag hade kunnat SOVA 2 timmar längre eller göra vad som helst. Istället satt jag där och blev mer och mer irriterad när en person hoppade på min vän där så till den milda grad att hon grät. När jag märkte att inte läraren tog tag i situationen riktigt blev jag så klart arg och sa ifrån till den här som anklagade den andra för saker som var rent löjliga. Vad hände med respekt? Vad hände med att vara öppna mot varandra? Vad hände med att tagga ner och INTE tro att allt ska ske på sitt sätt? Detta är det värsta med grupparbete- att någon hackar på en person och de andra vågar/ vill inte försvara personen när det som sägs är felaktigt.

Bra att du reagerade! Jag tror att man på den här nivån får räkna med att lärarna hoppar över rena uppfostringsfrågor och är det då ingen annan som har vett att säga ifrån när någon uppför sig illa så får man nog göra det själv. (Jag säger inte att det är lätt eller bekvämt men en lärdom kanske skulle vara att du vid en eventuell nästa gång inte väntar lika länge med att markera? Eller stöttar din kompis så att hon själv biter ifrån om det drabbar henne?)

Vad tusan, kommer sådant med ålder då? Måste man vara över 30 för att begripa att världen inte kretsar om en själv och att man ska visa andra människor respekt, vara empatiska, artiga, trevliga och kunna sopa framför sin egen dörr? :mad:

Avreagerade mig nog bara lite nu! :o:o

:D Jag förstår dig! Känner mig manad att nämna att några av mina egenvalda favoritpersoner att grupparbeta med har varit 20 år och ändå intelligenta, väluppfostrade och hänsynstagande medstudenter. Men visst, då och då känns det som om lite mer livserfarenhet hade kunnat vara en bonus. :p

Ingen har sagt något om varför vi inte får välja grupper själv, men jag tror inte det är bättre att själv får välja.
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Jag siktar på godkänt. Det är inte betygen som avgör huruvida jag är bra på mitt jobb eller inte. Har jag en examen har jag klarat min utbildning och har ett yrke. Dessutom är jag inte smart nog att få högre :p

Smart nog tror jag säkert att du är! Däremot är betygen säkert inte lika viktiga inom alla fält och behöver man inte pressa upp dem för att bli aktuell för de jobb man är intresserad av så förstår jag att det inte känns lika viktigt. :)

I mitt fall måste jag säga att bra betyg brukar komma som en naturlig följd av att jag känner att jag har greppat kursinnehållet, och om jag inte skulle försöka göra det så skulle jag undra litegrann varför jag ens bryr mig om att plugga. :D
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Smart nog tror jag säkert att du är! Däremot är betygen säkert inte lika viktiga inom alla fält och behöver man inte pressa upp dem för att bli aktuell för de jobb man är intresserad av så förstår jag att det inte känns lika viktigt. :)

I mitt fall måste jag säga att bra betyg brukar komma som en naturlig följd av att jag känner att jag har greppat kursinnehållet, och om jag inte skulle försöka göra det så skulle jag undra litegrann varför jag ens bryr mig om att plugga. :D

Nej, jag är inte någon begåvning i skolan. Har aldrig någonsin varit, men jag har klarat mig bra ändå. Visst är det lättare att plugga om det är intressant, helt klart, men tyvärr känns även sånna intressanta saker övermäktiga ibland, när jag inte ens fattar något.
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Det låter onekligen som en otrevlig känsla. Jag är dock inte helt övertygad om att den är befogad i ens hälften av fallen. Oftast är man nog bättre på att känna sig dålig och oönskad än vad andra är på att tycka att man är det. Dessutom, rent krasst, vad är det som säger att en grupp som läraren sätter ihop blir gladare över att ha en med än vad en självihopplockad grupp blir över att man kommer in som ett sista tillskott?



Så otroligt otrevligt! Har ni fått några generella instruktioner i hur man grupparbetar av lärarna eller får ni bara själva uppgiften och förväntas sköta samarbets- och organisationsfrågor själva?



Bra att du reagerade! Jag tror att man på den här nivån får räkna med att lärarna hoppar över rena uppfostringsfrågor och är det då ingen annan som har vett att säga ifrån när någon uppför sig illa så får man nog göra det själv. (Jag säger inte att det är lätt eller bekvämt men en lärdom kanske skulle vara att du vid en eventuell nästa gång inte väntar lika länge med att markera? Eller stöttar din kompis så att hon själv biter ifrån om det drabbar henne?)



:D Jag förstår dig! Känner mig manad att nämna att några av mina egenvalda favoritpersoner att grupparbeta med har varit 20 år och ändå intelligenta, väluppfostrade och hänsynstagande medstudenter. Men visst, då och då känns det som om lite mer livserfarenhet hade kunnat vara en bonus. :p

Jag har blivit mobbad och utfryst under alla skolåren, så visst var det så att jag valdes sist och att det endast var tvång som gjorde att jag hamnade i en viss grupp. Tvånget handlade om att ingen visste vem som skulle vara med vem, så de som slapp mig kunde andas ut, de som inte gjorde det körde istället över mig. Jag var för feg och blyg för att våga säga ifrån också.

Vi arbetar enligt ProblemBaserat Lärande och har fått genomgångar för att fixa det. Tex i kursen projekt och pedagogik och så har vi ju även jobbat i höstas med det här. Jag tror ALLA av oss vet hur man arbetar i grupp, men alla är inte införstådda med hur man hanterar andra människor.

I det här fallet var det mest att hon pratade om att man måste stå åt sidan, måste välja vad som är viktigt osv osv. Hon ville inte ta någons parti, vilket jag ju förstod, men det är inte rätt att en i gruppen ska känna sig så anklagad av en annan att ingen reagerar. Det som sas var inte rättvist på några punkter alls, sättet det sas på var helt fel.
Jag stöttar givetvis henne henne, men hon brukar kunna bita ifrån rejält själv. Dessutom visste jag inte att det var så katastrofalt innan jag kom dit. Tror det var många som inte förstod vad det här handlade om egentligen.

Visst finns det duktiga och kloka 20 åringar :) Men ibland känns det bara så väldigt ungt bland andra ;) Jag gillar ålder och erfarenhet, äldre har så mycket erfarenheter och kunskaper det inte står något om i böckerna, som inte en föreläsare tar upp. Jag lär mig gärna så mycket det bara går av en äldre person, med mer livserfarenhet än jag! Jag lär mig ju av det och tycker att det är så häftigt hur man utvecklas under åren och erfarenheterna som går :) Så coolt!! :love:

Den här vännen var 18 år när jag föddes, så hon är ju en massa erfarenheter rikare än vad jag är :)
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Och jag förstår inte hur folk kan ha ett sådant agg emot grupparbeten. Eller ja jag kan ju förstå aom man inte tycker det är roligt, men att folk anser att det inte bör förekomma, att man ska få välja sina grupper själv, osv osv.

Arbetslivet är ett enda stort grupparbete. Att i skolan få öva på att arbeta och samarbeta med grupper som inte fungerar fullt ut är den bästa träningen man kan få och antagligen oändligt mycket viktigare än den faktan man tar fram i arbetet.

För mycket dåliga erfarenheter för min del. Jag har inga samarbetssvårigheter, men när människor inte gör annat än krånglar så tär det även på mitt tålamod. Glidare som vägrar göra något, som inte passar tider och ständigt kommer med undanflykter. Som ringer en halv dag innan man ska lämna sin del till något och vägrar göra det. Lagom kul för en grupp som i övrigt arbetat hårt. Höjdarn var den som trodde vi skulle kunna skriva en teater och öva in utan att träffas...:crazy:

Eller en person som inte kunde samarbeta med en annan för denne inte sagt till sin kille att hon hade tänkt att lämna honom innan jul. Hon ville inte sabotera hans jul och det ansåg då den andra var så elakt att hon vägrade göra ett grupparbete...
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

10 anledningar att hoppa av en utbildning:

1. Grupparbete
2. Gruppens medlemmar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! <----------missbruk av !!! )
3. Gruppens dåliga kommunikation
4. För MÅNGA tentor!!
5. Man glömmer att äta ordentligt överhuvudtaget när man är stressad
6. Föreläsare som mumlar så man inget hör, trots tillsägelser!!
7. Lärare som inte rättar tentorna på stående fot innan alla är skrivna ens :D
8. En lärportal som inte funkar som den ska
9. En lärportal som inte används av all personal utan allt blir bara förvirrat.....
10.För många (ointressanta) rapporter man måste stöka med i gruppen.


Oh jösses vad det finns många anledningar till till att sluta studera :p
Grupparbete, oh Gud, grupparbete! Det HAR blivit bättre i gruppen, för att nu ha lite fnurror på hela jävla garnnystan igen....
Jag skulle vilja... vilja... nä, jag tänker inte skriva vad jag skulle vilja. Kan bara tala om att vissa studenter borde ha satsat på sandlådan istället för på en utbildning. Jag försöker verkligen vara snäll och tänka att jag inte ska dras ner till samma nivå, men det är verkligen svårt att svälja ilskan och irritationen och prata och samarbeta normalt när det enda man vill göra är att bita skallen av några i gruppen. Hur i all sin dar kan det vara så svårt att vara trevlig ibland??
"Vända andra kinden till", "Gyllene Regeln", bwah, ledsen Jesus, ibland funkar inte dina råd så där jättemegabra!

Och tentorna och uppgifterna, man blir ju helt slut! Nu har vi ett lopp med 4 stora tentor på 4 veckor. I morgon infaller tenta 3 och jag har inte "pluggat" direkt. Är i sig ingen direkt pluggtenta utan jag ska bara kunna det jag ska göra på tentan. Jag tror inte jag kan det, är inte nervös eftersom jag är helt säker på att det blir omtenta för min del....

Dessutom har vi en rapport som skrivs i gruppen (grupparbete, grupparbete, grupparbete...) em gruppredovisning på en (1!!!!!!!!!!) timme på nästa onsdag samt tenta i svenska nästa fredag. Ovan på det har vi snart 5 veckors LIA (Lärande I Arbete) och det vet jag inte m jag ser fram emot riktigt egentligen. Men jag slipper gruppen i alla fall. Under den tiden ska ÄNNU en rapport skrivas... Efter det är det en vecka kvar innan "sommarlooooov", men under den veckan ligger omtentorna... Hoppas jag slipper använda de tillfällena!

Blä för att plugga! :p:yuck::banghead:

(Nej, jag vill inte hoppa av egentligen, behövde bara skrika lite i skogen nu för en stund. :love::D )
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

*KL*
Det värsta med den utbildningen som jag går är att det är de hr jävla grupparbetena i varje kurs som hittills har gett nada utom magsår, splittringar i klassen, mobbning, bråk och allmän osämja. Man lär sej snabbt vem man INTE skall jobba med.

Det finns alltid ett par som ÄLSKAR att jobba i grupp och som alltid vill jobba med samma personer och de gör allt tillsammans och de gör det så fruktansvärt bakvänt och omständligt. Efter fyra terminer finns det fortfarande folk som inte jobbat med någon utanför sin lilla kompisgrupp och som fortfarande tycker att man skall skriva ALLT tillsammans typ fyra personer runt ett bort en sitter vid datorn och de andra tre berättar för den fjärde vad han eller hon skall skriva. :yuck:

En tjej i min grupp (som faktiskt är skitbra den bästa jag jobbat i) sa idag att det största problemet är att all grupparbetena som vi gör, gör att folk är så trötta på det och de är livrädda för att jobba med nån annan när det blir dags att skriva B och C uppsats. Kan nog vara så.

Man bävar när läraren vill dela in oss i grupper. Tack och lov funkar fortfarande argumentet att vi klarar det själv i många fall. :devil:
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Och jag som läääängtar till hösten så jag får börja plugga på heltid.
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Åh vad jag känner igen mig! Eller, jag har alla grupparbeten och tentor avklarade och gör nu min sista praktik med 7 veckor kvar till examen. Och all motivation och energi har försvunnit! :( Det är absolut inget fel på min praktikplats, tvärtom, men jag vill inte jobba med det jag gör praktik inom (fick ingen annan praktikplats trots idogt sökande) och jag är less på att pendla. Nu vill jag bara att tiden ska gå så att jag slipper vara här. Får arbetsuppgifter som jag bara kan göra halvdant för jag får inte tillräckligt med hjälp och skrivlustan till att få ihop en rapport är som bortblåst. Jag vill nästan hoppa av jag också!!

Men, sen kommer jag på att jag faktiskt har tagit mig igenom hela utbildningen med godkänt resultat på första försöket på både tentor och inlämningsuppgifter samt flera vg i betygen. Då orkar jag nog några veckor till ;) Även om det är tungt ibland!
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Jag tycker grupparbeten är jättebra, just för att man faktiskt måste lära sig att arbeta i grupp trots att man kanske inte vill. Det är ju så de allra flestas verklighet kommer se ut sen. Och inte får man välja projektkompisar på jobbet.

Jag läser en utbildning utifrån PBL (problembaserat lärande) och vi jobbar jättemycket i grupp. Men inte bara att vi ska producera saker i grupp utan det läggs faktiskt lite fokus på att få oss att tänka kring grupper och hur man kan förbättra sitt grupparbete.

Jag är tex ett enormt fan av utvärderingar. Grupparbete SKA utvärderas!
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Jag avskyr grupparbeten efter att ha blivit utmobbad, anklagad för att glida med och att jag inte gjort nåt på arbetena. Men jag hamnade ofta i samma grupp pga samåkning, när jag till slut ledsnade, då hamnade jag ändå i samma grupp som den värsta av dem.
Jag gjorde alltid mina delar, men tt försöka skriva när fem pers sitter och skriker över bordet, blandar fakta med sexskämt och fester, det hann inte min hjärna med.
Det eskalerade så att jag gick till kursledaren och förklarade att vi inte kunde enas. Jag fick då skriva ett eget arbete den terminen.
Jag fick även skriva uppsatsen ensam, men det var pga en annan sak med.
Märkligt nog har jag inga problem i mina arbetslag?
Jag är glad att jag är klar, men ska läsa vidare så småningom :)
Men då är det d-uppsats som jag gör ensam
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Vissa människor är ju svårare än andra att komma överens med.
Jag har faktiskt också gått till ansvarige en gång och sagt att jag inte pallar att vara i samma grupp som en viss person. Stod där och grät framför kursadministratören tills de lovade att se vad de kunde göra åt saken :o:angel:
Den personen flyttades sen till en annan grupp vilket var himla skönt!
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Sista grupparbetet var jag med om något liknande. Eller, rättare sagt, det var en tjej i gruppen som sa rätt ut att hon tyckte att jag aldrig la manken till, hade tid att åka till skolan och ses där eller kunde samarbeta. Som jag såg det så valde de alltid de dagar då jag inte kunde åka pga dottern (ingen annan i gruppen hade barn + bodde närmre) samt att de tidigare arbeten vi gjort tillsammans hade jag fått skriva färdigt allt på, fär jag är ju så bra på att skriva enligt de andra. Efter hennes utbrott så gjorde jag enbart min del i gruppen, inte en millimeter till och har inte pratat med människan sen redovisningen. Hon är enbart en energitjuv. Att min del av grupparbetet fick bäst "betyg"/respons av klasskamraterna blev hon dessutom bara förbannad på. Så nej, jag gillar inte heller grupparbeten, iaf inte om man är fler än två personer som ska komma överens! Jag har alltid mobbats och varit utanför och lärt mig att fungera bäst själv, det hänger säkert ihop på nåt sätt.
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Ungefär så hade jag det Ninnurur.. MEn det roliga var att de två värsta i den gruppen traskade upp till kursansvarige efter jag varit där, de visste inte om det, och gnällde och klagade på mig.
Kursansvarige sa åt mig att undvika dessa för min egen skull i fortsättningen, inte riktigt vad jag väntat mig, jag trodde de skulle säga att: ni ska bli lärare, lös det.
De måste verkligen uppfört sig illa. De kom ner i triumf och sa till mig att de nu sagt åt kursansvarige att jag inte gjorde mitt jobb. Vilket raseriutbrott när jag sa att jag redan pratat med dem och fått lov att göra eget arbete.

Allt började med första träffen som bokades in när jag måste till tandis med min dotter... och alltså inte kunde vara med.
Att de sedan valde att åka och handla julklappar ett annat tillfälle, DET var helt ok.. suck..
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Åh vad jag känner igen mig! Eller, jag har alla grupparbeten och tentor avklarade och gör nu min sista praktik med 7 veckor kvar till examen. Och all motivation och energi har försvunnit! :( Det är absolut inget fel på min praktikplats, tvärtom, men jag vill inte jobba med det jag gör praktik inom (fick ingen annan praktikplats trots idogt sökande) och jag är less på att pendla. Nu vill jag bara att tiden ska gå så att jag slipper vara här. Får arbetsuppgifter som jag bara kan göra halvdant för jag får inte tillräckligt med hjälp och skrivlustan till att få ihop en rapport är som bortblåst. Jag vill nästan hoppa av jag också!!

Men, sen kommer jag på att jag faktiskt har tagit mig igenom hela utbildningen med godkänt resultat på första försöket på både tentor och inlämningsuppgifter samt flera vg i betygen. Då orkar jag nog några veckor till ;) Även om det är tungt ibland!

Håll ut, målet i sikte! Tänk på mig och njut, jag har 1 helt år kvar :) :p

Grattis till första försöken!! :) Så väl har det inte gått för mig. Jag lämnade in två rapporter i januari och BÅDA saknar SAMANFATTNING för det GLÖMDE jag.! :eek::confused: Den ena är skriven och inlämnad igen, men inget betyg ännu, den andra har jag inte kompletterat ännu... Hur kan man glömma en sådan viktig del liksom! Begriper inte vad jag tänkte på.
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Jag tycker grupparbeten är jättebra, just för att man faktiskt måste lära sig att arbeta i grupp trots att man kanske inte vill. Det är ju så de allra flestas verklighet kommer se ut sen. Och inte får man välja projektkompisar på jobbet.

Jag läser en utbildning utifrån PBL (problembaserat lärande) och vi jobbar jättemycket i grupp. Men inte bara att vi ska producera saker i grupp utan det läggs faktiskt lite fokus på att få oss att tänka kring grupper och hur man kan förbättra sitt grupparbete.

Jag är tex ett enormt fan av utvärderingar. Grupparbete SKA utvärderas!

PBL ja.... det är det vi arbetar med också.

Självklart ska man kunna arbeta i grupp i arbetslivet också, det säger jag inget om. Däremot slår jag vad om att det är annorlunda ute i arbetslivet, i alla fall kan jag tänka mig det inom mitt yrke. Man får lön, vilket helt klart borde påverka mognadsgraden på en del som i ett grupparbete inte kan samarbeta så bra.
Jag gillar inte alla människor jag heller, men det blir så tråkig stämning när ett grupparbete inte funkar. På jobbet kan man söka sig nån annanstans om det inte funkar. Gud ska veta att det lär jag göra om det kniper också.

Jag avskyr grupparbete när det skär sig mellan individer.
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Men jobbar ni inte med grupperna då för att få dem att fungera så bra som möjligt?

Jag har också varit i turbulenta grupper men generellt så brukar det fungera väldigt bra. Men vi är ganska inkörda (har snart läst 4 år) och kanske spelar det också in att vi läst en hel del gruppsykologi?
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 045
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp