Bukefalos 28 år!

1177 Bukefalos

svea

Trådstartare
Jag skar mig och fick sy fyra stygn. Sen satte de på någon smal tejp och ovanpå det ett stort plåster. Nu är det dags att byta plåster. Ska den smala tejpen också bort, eller ska det sitta kvar och skydda stygnen? Allt är torrt och fint.
 
Jag fick instruktion att låta den smala tejpen ( Steristrips el liknande tror jag de heter) sitta kvar tills den lossnade av sig själv( annars skulle det dra och slita i trådarna i stygnen)Bara hålla koll att såret ser torrt ut. Jag tog bort plåstret, rengjorde o torkade runt såret/de smala tejpstripsen och satte nytt plåster.
 
Tack, visste att man kunde lita på Buke! Nu har jag lagt ett luftigt förband över natten eftersom jag fått utslag av klistret i plåstret. I morgon klämmer jag på en Sorbact.

Fråga 2: Gjorde illa mig i söndags morse, bad distriktssköterskan om att få ta stygnen på måndag. Sen sa förstås någon att man "brukar" låta stygn sitta i minst tio dagar. Borde jag boka om? Såret sitter på knogen, så det är ju rätt utsatt läge. Och jag har inte världens bästa läkkött...
 
Tack, visste att man kunde lita på Buke! Nu har jag lagt ett luftigt förband över natten eftersom jag fått utslag av klistret i plåstret. I morgon klämmer jag på en Sorbact.

Fråga 2: Gjorde illa mig i söndags morse, bad distriktssköterskan om att få ta stygnen på måndag. Sen sa förstås någon att man "brukar" låta stygn sitta i minst tio dagar. Borde jag boka om? Såret sitter på knogen, så det är ju rätt utsatt läge. Och jag har inte världens bästa läkkött...
Mamma läkare säger att rörliga delar som knogar ska sitta ca 14 dagar, och att om du dessutom har dåligt läkekött borde boka om :)
 
Fråga tre: Utslagen efter plåstret är verkligen fula, så idag har jag lagt på en kompress och använt en kirurgtejp som är klen men som jag vet är mild mot huden. Vet någon hur klistret i Sorbacts plåster är?
 
Fråga tre: Utslagen efter plåstret är verkligen fula, så idag har jag lagt på en kompress och använt en kirurgtejp som är klen men som jag vet är mild mot huden. Vet någon hur klistret i Sorbacts plåster är?
Min tvååring fick en bakterieinfektion i såren efter plåstret (antagligen en mindre reaktion på klistret i plåstret som sedan blev infekterat). Kanske skulle du kolla upp det?
 
Mamma läkare säger att rörliga delar som knogar ska sitta ca 14 dagar, och att om du dessutom har dåligt läkekött borde boka om :)
Litet tillägg/tips:
Efter 10-14 dagar har "bara" de övre lagren i huden läkt ihop. Vill man ha ett minimalt ärr, så fortsätter man att köpa Steristrips och tejpa ihop över ärret ett antal veckor till. Sätter man dem i små kryss tvärs över brukar det bli bra.
 
Min tvååring fick en bakterieinfektion i såren efter plåstret (antagligen en mindre reaktion på klistret i plåstret som sedan blev infekterat). Kanske skulle du kolla upp det?

Huden är hel där klistret har varit. Jag hade på hydrocortisonsalva i går kväll och i morse, och har inte tejp på utslagen utan nästan allt är "naket". Förbandet är lite klumpigt jämfört med plåster, bara. Men det finns väl fördelar med det också - mindre risk att jag böjer knogen.
 
Litet tillägg/tips:
Efter 10-14 dagar har "bara" de övre lagren i huden läkt ihop. Vill man ha ett minimalt ärr, så fortsätter man att köpa Steristrips och tejpa ihop över ärret ett antal veckor till. Sätter man dem i små kryss tvärs över brukar det bli bra.
Ja, verkligen ett bra tips! :)
Jag tejpade ett ärr i ansiktet i en månad efter rekommendation, det blev jättefint! Det skadar liksom inte att fortsätta tejpa (med strips).
 
Fråga tre: Utslagen efter plåstret är verkligen fula, så idag har jag lagt på en kompress och använt en kirurgtejp som är klen men som jag vet är mild mot huden. Vet någon hur klistret i Sorbacts plåster är?

Jag är också känslig för klistergegget på förbandsmaterial. (jag gjorde ett stort pricktest en gång i tiden på hela min rygg där olika ämnen tejpades in i ett rutnät med hudvänlig kirurgtape - jag arbetade med fotokemikalier då så det var många ämnen i många små rutor - och det enda jag reagerade på var där man tejpat upp rutnätet, så jag gick runt med hysterisk klåda och utslag i stort rutnät i ett par veckor efter testet...)

Om du kan, prova att lägga torr och oversized kompress över skadan och linda med gasbinda. Din omgivning kommer tycka jättesynd om dig men det är ju ingen nackdel...
 
Det är precis det jag har gjort, Honung. Chefen var väldigt orolig i morse och undrade om jag hade blivit sämre. :nailbiting:

Ärr är jag inte rädd för, har kommit till den ålder när ärr och rynkor är bevis på att man levt ordentligt. :D

Helt OK för mig om 1177-tråden blir tematråd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
2 953
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tjoho alla olycksfåglar med erfarenhet av tejpade sår. Jag fick ju ett sår tejpat i torsdags kväll av farbror doktorn. Jag fick lova att...
Svar
12
· Visningar
883
Senast: Luff
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
985
Senast: inaa
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 749
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Joggingvagn
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp