Bukefalos 28 år!

12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Nä det hade jag inte ställt upp på. Bor nu mera på liten ort och sist jag red lektion snart två år sen i uddevalla var vi bara fyra i gruppen. Urlyxigt. Innan var vi 7 på en annan ridskola. Vuxengrupper båda delarna. Har bott i götet som jag ser att du gör, red då på en liten ridskola ute på hissingen vid Lindomeanstalten. Minns ej vad den hette men den var billig och små grupper. Var en bra inkörsport i ridningen igen. Hade också ett längre uppehåll bakom mig. Nu är detta över 10 år sen så den finns kanske inte kvar. Annars om du känner att du behärskar häst osv så sattsa på medryttare i stället och ta lite privatlektioner för instruktör på den hästen istället. Då utvecklas man bäst och du har möjlighet att "träna hemma" på de övningar du lär dig när du själv känner för det. Lycka till.
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Leta efter andra alternativ, jag rider på en liten ridskola, den här terminen har vi varit två stycken, vid några tillfällen tre som rider ca en timme beroende på hur det går. Vissa gånger så har jag hoppat av efter 40 min för att det har varit 40 perfekta minuter och det har känts bäst att ge sig då, andra gånger har vi ridit 1,5 till 2 timmar för att det har kännts rätt eller för att vi har ridit ut en långtur. Det ger enormt mycket och även om den jag rider ihop med ligger på en lägre nivå än mig så spelar det ingen roll eftersom det finns gott om plats och vi kan jobba på med det vi behöver utan att störa den andra.

Jag skulle inte kunna tänka mig att rida lektion på något annat sätt, jag betalar hellre lite extra för att faktiskt få rida ordentligt och inte bara i svansen på någon annan.
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Hur visar man det (utom att genom att säga det)? Om man inte gör som man blir tillsagd så kan de ha miljoner andra skäl än att man inte är villig? I mina öron låter det som de som har lätt för sig och är framåt får mycket hjälp medan de som är försiktiga/rädda/blyga/har svårt för det får mindre hjälp.

Jag tror vi är 8 i min grupp, klart för många men ridläraren är kanon och ser alla. Möjligen lägger hon lite för mycket energi på dem det går sämre för men det varierar. Vi har definitivt plats nog, ridbanan är 22*60 eller så och vi har ganska ofta ridit på ovalbanan.

På ridskolan där jag lärde mig rida tror jag de hade max 10 eller 12 i grupperna, jag visste inget annat men det funkade okej men var långt ifrån perfekt. Nu red jag sällan med så många, min ridtid var under en lång period 9 på lördagsmornarna, inte allt för populärt.

Jag tänkte på det också! Jag försöker ta till mig allt som sägs, men tappar mycket på vägen till min överhettade hjärna. Inte lätt att göra 3 miljoner saker rätt på samma gång och tänka på alla sakerna också. Gör jag ett rätt så brukar jag tappa något annat. Och så blir det " javisst ja, jag glömde det":o
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Tack för alla svar. Medryttare funkar inte tidsmässigt just nu, på de flesta kan man ringa och lämna återbud och sen rida igen gången. Vill inte sätta en hästägare i den sitsen just nu p.g.a. saker som händer så kanske jag inte kan rida varje vecka. Har kollat runt efter privatlektioner, de ridskolor som ligger närmast mig erbjuder det inte för de har full verksamhet och hinner inte ha privatlektioner har de sagt när jag varit i kontakt med dem.

De få som erbjuder privatlektioner och ligger på rimligt avstånd gör det oftast dagtid på vardagarna och då jobbar jag och dessutom kostar det runt 600 per lektion och det hade inte min ekonomi pallat med riktigt.Sen finns det några alternativ men de ligger för långt bort för att det ska gå att lösa rent tidsmässigt att ta sig dit efter jobbet. Men 12 elever i en grupp det tänker jag inte betala för då är jag hellre utan ridning helt. Men är ute efter ett lätt sätt att få regelbunden ridning och då är ju ridskola det bästa just nu eftersom det som sagt går att avboka lektionen om det kör ihop sig. Men jag får väl leta vidare helt enkelt, tack för er input.
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Beror väl på hur flexibel en ridlärare är.
Hon jag hade var väldigt bra som ridlärare, och kunde fokusera på fler än en i taget.

Däremot så blev ridningen på ridskola allt för enformigt enligt mig så jag slutade, men skulle jag börja att rida på en ridskola igen så skulle jag självklart välja en grupp som ridläraren jag hade innan har, alternativt vänta tills det finns en ledig plats med den ridläraren.

Trots att hon fokuserade på de som behövde mer hjälp så gav hon alltid konstruktiv kritik efter varje lektion, samt korrigerade en under ridningen. Jag brukar säga att hon har ögon i nacken - så mycket såg hon.

Jag utvecklades som bara den i slutet av min period på ridskolan.
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

*kl*

Jag skulle aldrig välja en ridgrupp med 12 personer i en grupp. För ca. 6 månader sen red jag i en grupp med 11-12 personer, lektionen var 45 min. Lärde mig inget :eek: Som tur är delades gruppen, så nu rider jag i en specialgrupp med max 4 personer och lektionen är i 1 timme, ibland lite mer. 40kr dyrare än det innan, men verkligen så himla värt det :D Lär mig jättemycket nu, och trivs jättebra med gruppen/ridläraren :)
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Har du kollat noga att det inte finns alternativ på ridskolan?

På ridskolan hos oss är max elever 11 per grupp. Men det finns även spärrade grupper där dom är max 9 per grupp och betalar en liten slant till. Sen finns det grupper med elever som ridigt en längre tid där det inte är spärrat men ändå inte är 11 personer samtidigt i då dom inte har så många som passar i den gruppen. (det är bra att dom anpassar ryttarnas kunskap till samma grupp) Jag tror vi var max 9 i tre terminer innan det kom någon till till vår grupp.
Så mitt tips är att ringa och höra dig för ordentligt, det kanske inte är så illa som det låter.
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Försök hitta en ridskola i Stockholm med storhästar (inte bara övervuxna ponnyer) med små grupper (max 6 st), vettig hagvistelse för hästarna och anställd personal alla dagar i veckan. Det går inte.

Per termin betalar vi ca 7000 kr. Dyrt, ja. I vissa delar av landet kan man hålla häst för samma summa. Ibland överväger jag att flytta.... ;)
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Nej dær blir det bara "åka hæst" skulle jag tro. sjælv børjade jag inte læra mig något vettigt førens jag børjade rida privat, sådana grupper e før de mæst grøna nybørjarna tror jag.
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Kl

Jag håller lektion en gång i veckan, dom är 5-6 st i den gruppen, dom rider i 50-60min.
Jag tycker det är alldeles lagom, jag hinner med alla och det blir inte för trångt i paddocken.
Förut var dom 8-9 st, då tyckte jag det blev mycket, utrymme var inget problem, men jag hann inte med!
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

När jag var yngre och red på ridskola kunde det ibland hända att vi var upp till 14 st och på vissa lektioner fick jag fick inte en enda kommentar av ridläraren på hela timmen, snacka om bortkastade pengar :(
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

;) Ja man lär sej att inte rida på varann, och man lär sej den hårda vägen vad det innebär att rida på varann ;):D
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

ja då skulle jag hellre låta bli, som att kasta pengarna rätt i sjön.

Glad att jag bor där jag bor o har egna hästar.
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Nej, det är totalt värdelöst. Vi är oftast 5-6 st i mina grupper vilket funkar bra, enstaka gånger upp till 9 st och då är det trångt. 20*60 m ridhus.
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Försök hitta en ridskola i Stockholm med storhästar (inte bara övervuxna ponnyer) med små grupper (max 6 st), vettig hagvistelse för hästarna och anställd personal alla dagar i veckan. Det går inte.

Jodå, det går. Har ridit på liten ridskola med (i vart fall då) välutbildade hästar, stora hagar och vi brukade vara 3-4 per lektion.

Nu är det väl 7 år sen jag köpte egen häst så jag har ingen koll på lektionspriset.
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Du får gärna PM:a om vart. Jag har då inte lyckats (och helst mindre än 3 mil från stan).
 
Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

När jag var mindre och red på ridskola då var vi ibland 12 ryttare i ett litet gammalt ridhus. Då var det trångt, men inga större problem. Nu hade jag aldrig velat rida så många på en gång, blir ju inte mkt. självständigt arbete då risken för krockar är för stor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 537
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 453
Senast: Grazing
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 212
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp