§16 tillstånd och lite annat.

Antiqua

Trådstartare
Jag hyr sedan 2 år tillbaks ett stall med 8 boxar. Från början var förutsättningarna annorlunda och vad jag uppfattade det som räckte det då att ägarna till stallet hade §16 tillstånd (enligt länsstyrelsen)
Sen ett tag tillbaks har det ändrats en del och jag har nu 2 egna hästar och 6 inackorderingar i stallet. Har nu börjat fundera på om även jag behöver tillståndet, borde vara så?
Jag driver stallet som hobbyverksamhet. Tjänar inte ett öre på det. Ägarna sköter underhållet av stallet, jag står för driften sas. Behöver jag tillstånd, eller räcker det att ägarna har det?

Om jag behöver skaffa det, blir det med automatik ny inspektion? Stallet renoverades och byggdes om för ca 4 år sedan. Blev vid inspektion godkänt utan anmärkningar.

Foderföretagare måste jag väl också anmäla mig som?. Jag köper in hösilage av de jag hyr stallet av, de slår eget. Hur ofta ska man rapportera in detta till SJV? Varje år?

Har några fler undringar...
Om de vid inspektion vill se hästpassen och någon av ägarna saknar detta, vem hålls ansvarig? Jag eller hästägaren? Kan jag åka på böter, och i så fall kan jag friskriva mig från detta i kontrakten jag har med de inackorderade, att skriva in att den som saknar pass själv får stå för böterna?

Om någon av de inackorderades häst blir sjuk/skadar sig och hästägaren inte tar ut veterinär, kan jag hållas ansvarig för detta? Givetvis skulle jag inte låta en häst stå skadad eller sjuk, men kan jag åka på att bli tvungen att betala veterinärkostnaderna?

Andra tillstånd som behövs?

Help, jag vill att allt ska bli rätt, och inte sätta mig i konstiga situationer i onödan;)
 
Senast ändrad:
Sv: §16 tillstånd och lite annat.

Ja du behöver ett 16 §-tillstånd, det behöver man från och med att man har fyra inackorderingar. Det kommer att göras en ny kontroll vid din ansökan eftersom stallet kan ha ändrats sedan den senaste kontrollen plus att det kan finnas fler saker att kontrollera än vad som gjordes tidigare. Tillståndet ligger på dig personligen! Man kan inte ta över ett tillstånd från någon annan trots att det gäller samma verksamhet och på samma anläggning.

Det där med foderföretagande har jag inte så bra koll på men finns mer att läsa om här: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Jordbruksstod/JS97.pdf

Om en av dina inackorderade hästar inte har pass blir det hästägarens uppgift att skaffa det och även att skaffa veterinär till sin häst. Rättsligt så tror jag inte att du kan bli straffad för att du inte tillkallar veterinär för någon annans häst (finns väl alltid undantag beroende på hur mycket ansvar man har för hästen), dock så tycker man ju att du i alla fall skulle se till att det skulle bli gjort på något annat sätt, tex genom att ringa djurskyddet.
 
Sv: §16 tillstånd och lite annat.

Faktum är att det är hästhållaren som är skyldig att se till att hästen har pass. Hästhållare kan vara exempelvis den som inackorderar en häst, är hästtransportör eller håller en häst för träning. Jag vet att det låter konstigt men det är så reglerna ser ut. Pratade med en kvinna på jordbruksverket senast i förra veckan angående just ansvarsfrågan för hästpass.

Den som har inackorderingar bör enligt henne kräva att få passen på de hästar som finns i stallet under den tid de står där.:crazy:
 
Sv: §16 tillstånd och lite annat.

Hästägaren är skyldig att se till att hästen har pass men stallägaren skyldig att se till att inackorderingarna har pass på sina hästar, typ :p Så man gör bäst i att se till att ens inackorderingar har pass till sina hästar, alternativet kan ju vara att i värsta fall behöva sparka ut dem.

Passen ska ju finnas i anslutning till hästen så därför är ju stallet ett lämpligt ställe om man inte kan ha dem i ett hus precis vid gården. Dock så måste ju ägarna själva ha tillgång till dem, blir ju lite svårt om det inte finns tillgängligt när veterinären behöver skriva i något tex.
 
Sv: §16 tillstånd och lite annat.

Tack för era svar:bow:

Jag ringde Länsstyrelsen, men jag tyckte inte jag fick ett klart svar, hon var tveksam:crazy: Eftersom jag egentligen "bara" förmedlar stallhyrorna och pengar för foder, el osv från de inackorderade till ägaren av stallet som hon sa.
Hmm?
Jag hyr stallet för en fast summa pengar/månad,sen betalar jag elräkningen och för det foder vi förbrukat, och det är upp till mig vilka jag vill ta in där. Stallet drivs delvis kollektivt även om jag och en av tjejerna tar flest pass.

Denna dam hänvisade till skrivelsen:

Inackorderingsstall för fyra eller fler

"Äger du ett stall och hyr ut fyra eller fler stallplatser, behöver du oftast ha ett tillstånd. Du behöver tillstånd oberoende av om du hjälper till med skötseln av hästarna eller inte. Även om du hyr ut hela stallet behöver du tillstånd. Det tillfälle då du som stallägare i regel inte behöver tillstånd är om du överlåtit drift och underhåll av anläggningen till hyresgästerna eller arrendatorerna." som står på jvs hemsida.
Jag äger ju inte stallet, hyr "bara" och ägarna till stallet står fortfarande för underhåll av stallet.

Rörigt det här:crazy:

Men jag tror på er och har känslan själv att jag nog borde ha tillstånd..
Får väl ringa igen och få försöka prata med någon annan;)
 
Sv: §16 tillstånd och lite annat.

Beställ informationsbroschyrerrna som finns tryckta, de hjälper kanske bättre :)
 
Sv: §16 tillstånd och lite annat.

Lite beroende på hur kontraktet ser ut så skulle jag tro att ni båda behöver ha 16 §-tillstånd. Om det är stallägaren som står för stallet (och du tex inte har full bestämmanderätt för saker som tex stängsel och boxarnas utformning) men det är du som inackorderar hästar och så att säga "förvarar" dem så ska ni båda ha separata tillstånd. Men det är som sagt lite svårt att säga när man inte vet det exakta avtalet.
 
Sv: §16 tillstånd och lite annat.

Förstår jag dig rätt om du menar att den som äger stallet behöver tillstånd om denne bestämmer över renoveringar etc, även om det är en annan person som svarar för uthyrningen av boxarna? Kan vara intressant att veta...
 
Sv: §16 tillstånd och lite annat.

Ja det skulle då gå under punkten förvaring.

"Häst
3 § Följande verksamheter med häst ska anses vara av större omfattning:
1. hållande av 10 eller fler hästar äldre än 24 månader,
2. uppfödning av 4 eller fler hästar per år,
3. upplåtande av 4 eller fler hästar per år,
4. försäljning av 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning,
5. försäljning av 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning, samt
6. förvaring eller utfodring av 4 eller fler hästar."

DFS 2004:5
Saknr L120

Och här står det flera exempel:
http://www.jordbruksverket.se/amnes...etermedhast.4.4b00b7db11efe58e66b8000332.html

"Äger du ett stall och hyr ut fyra eller fler stallplatser, behöver du oftast ha ett tillstånd. Du behöver tillstånd oberoende av om du hjälper till med skötseln av hästarna eller inte. Även om du hyr ut hela stallet behöver du tillstånd. Det tillfälle då du som stallägare i regel inte behöver tillstånd är om du överlåtit drift och underhåll av anläggningen till hyresgästerna eller arrendatorerna."
 
Sv: §16 tillstånd och lite annat.

Men när det gäller förvaring står det ju "t ex inackorderingsstall" i parantes under på blanketten. Och vad händer om en person hyr ut hela stallet till en verksamhet som i sin tur har inackorderingar och sköter driften men ägaren svarar för underhåll av fastigheten (och då menar jag renoveringar)? Då borde väl båda två behöva tillstånd om jag förstår ditt inlägg rätt? Det här är en väldigt intressant fråga tycker jag...
 
Sv: §16 tillstånd och lite annat.

Sorry, jag läste din inlägg om igen och såg att du svarat på min fråga ;) Men jag kom på en ny och den gäller det här med foder. Behöver man ytterligare tillstånd för foder eller går det under §16? (underförstått att om man har inackorderingar/många hästar så har man även foder till dessa?)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 643
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
826
Hemmet Ni vet ju hur jag tjatat om att få flytta ut på landet. Nu verkar jag ha hittat ett litet hus att hyra! Muntligt är i princip allt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 422
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 743
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp