Underhåll av en infiltrationsanläggning?

bettysmatte

Trådstartare
Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra driftjournal i 5 år över kontroller och underhåll som utförs på anläggningen. Jag mejlade handläggaren och bad om en mall över driftjournal, men det fanns ingen att få. Jag ska göra en egen. Men problemet är att jag inte har någon aning om vad det är för kontroller och underhåll som behöver göras på en infiltrationsanläggning?? Förutom den årliga slamtömningen då. Jag har släktingar och bekanta med liknande avlopp och jag har aldrig hört någon prata om vare sig driftjournaler eller underhåll :confused: ? Jag har såklart mejlat tillbaka med frågan om vad det är som behöver kontrolleras och underhållas, men inte hört något tillbaka ännu. Kanske någon här vet vad de syftar på? Minireningsverk har jag förstått att man måste underhålla, men en infiltration?
 
När min töms brukar det stå på lappen de lämnar att allt är ok och inga åtgärder krävs. Vet inte om det skulle vara om de skriver annat där?
 
Tror inte det är så mycket mer än att man ska hålla ett öga på att den inte sätter igen. I princip att det rinner undan som det ska, inte blir stående något vatten som verkar orenat eller luktande. Koll i brunnen att vatten har rätt nivåer, ut- och inlopp fungerar, att flödet går rätt väg, inget har svämmat över.

Skulle tro du i princip kan ta ett A4 och skriva ett datum varje vår och höst då du prickar av att du gjort kontroll av att allt ser ok ut, samt skriva upp när brunnen tömts (=utfört underhåll).
 
Tror inte det är så mycket mer än att man ska hålla ett öga på att den inte sätter igen. I princip att det rinner undan som det ska, inte blir stående något vatten som verkar orenat eller luktande. Koll i brunnen att vatten har rätt nivåer, ut- och inlopp fungerar, att flödet går rätt väg, inget har svämmat över.

Skulle tro du i princip kan ta ett A4 och skriva ett datum varje vår och höst då du prickar av att du gjort kontroll av att allt ser ok ut, samt skriva upp när brunnen tömts (=utfört underhåll).
Är det så du gör med ditt avlopp då alltså?
 
Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra driftjournal i 5 år över kontroller och underhåll som utförs på anläggningen. Jag mejlade handläggaren och bad om en mall över driftjournal, men det fanns ingen att få. Jag ska göra en egen. Men problemet är att jag inte har någon aning om vad det är för kontroller och underhåll som behöver göras på en infiltrationsanläggning?? Förutom den årliga slamtömningen då. Jag har släktingar och bekanta med liknande avlopp och jag har aldrig hört någon prata om vare sig driftjournaler eller underhåll :confused: ? Jag har såklart mejlat tillbaka med frågan om vad det är som behöver kontrolleras och underhållas, men inte hört något tillbaka ännu. Kanske någon här vet vad de syftar på? Minireningsverk har jag förstått att man måste underhålla, men en infiltration?
Aldrig hört jag heller.
Vi har inte fått order om något sådant.
Undrar om din kommun har extra regler eller om handläggaren är förvirrad..
 
Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra driftjournal i 5 år över kontroller och underhåll som utförs på anläggningen. Jag mejlade handläggaren och bad om en mall över driftjournal, men det fanns ingen att få. Jag ska göra en egen. Men problemet är att jag inte har någon aning om vad det är för kontroller och underhåll som behöver göras på en infiltrationsanläggning?? Förutom den årliga slamtömningen då. Jag har släktingar och bekanta med liknande avlopp och jag har aldrig hört någon prata om vare sig driftjournaler eller underhåll :confused: ? Jag har såklart mejlat tillbaka med frågan om vad det är som behöver kontrolleras och underhållas, men inte hört något tillbaka ännu. Kanske någon här vet vad de syftar på? Minireningsverk har jag förstått att man måste underhålla, men en infiltration?

Du ska skriva ner när du gör någon kontroll, t ex kollar att den inte är igensatt eller kräver någon annan åtgärd. Skriva ner när den töms. Skriva ner om någon annan årgärd utförs. Vilka kontroller din anläggning behöver för att säkerställa funktion borde framgå av installatör/leverantör.

Lite långtgående att kräva journalföring på en enskild anläggning men jag vet ju inte vilka problem era inspektörer stöter på. Tyvärr är egenkontrollen rätt obefintlig hos de som har enskilda anläggningar, så att ställa den typen av krav kan göra att innehavaren fattar att det inte bara är att anlägga och glömma bort den i 30 år.
 
Med min rätt nyvunna erfarenhet av en kommuns vatten och avloppshantering - inkl miljö - så kan jag tänka mig att du fått något standardformulär från någon övernitisk handläggare.

Jag har aldrig varit med om intyg om skötsel under de minst 40år jag ägt avlopp med infiltration.
 
Med min rätt nyvunna erfarenhet av en kommuns vatten och avloppshantering - inkl miljö - så kan jag tänka mig att du fått något standardformulär från någon övernitisk handläggare.

Jag har aldrig varit med om intyg om skötsel under de minst 40år jag ägt avlopp med infiltration.

När du kikat ner i varenda anläggning i en kommun och kunnat konstatera att majoriteten av anläggningar är i sådan skick eller av sådant utförande att de kräver åtgärd, så använder du den nyvunna insikten till att försöka minska risken att samma situation ska uppstå om 10-15 år igen. Det är att se till att tillsynen säkerställer miljöbalkens syfte.

Det är inte alls ovanligt att slamtömmarna vet mer om en avloppsinnehavares anläggning än ägaren själv. Många köper ett hus med befintlig anläggning och verkar knappt veta vad de har för anläggning. Kunskapskrav hallå? Folk ansöker om sluten tank till bdt-vatten och fattar inte varför det inte är en lämplig ide "då släpper vi ju inte ut något alls!".

Så jag vet inte, men lite magstarkt kanske att kalla en inspektör nitisk för att hen ställer krav på rätt grundläggande egenkontroll och kunskap. Sen är inte vanligt att kräva just journalföring direkt.
 
När du kikat ner i varenda anläggning i en
Så jag vet inte, men lite magstarkt kanske att kalla en inspektör nitisk för att hen ställer krav på rätt grundläggande egenkontroll och kunskap. Sen är inte vanligt att kräva just journalföring direkt.
Min invändning gäller just journalföringen och kravet på redovisning.

Att man ska ha kunskap om det man äger och brukar är rätt självklart i mitt huvud?

Vettiga handläggare och normalt kunniga ägare är väl önskat normalscenario. Måhända är jag överdrivet blåögd?

En vän sa - man kan göra saker rätt till sista bokstav, eller göra rätt saker. Det är inte samna sak.
 
Senast ändrad:
Min invändning gäller just journalföringen och kravet på redovisning.

Att man ska ha kunskap om det man äger och brukar är rätt självklart i mitt huvud?

Vettiga handläggare och normalt kunniga ägare är väl önskat normalscenario. Måhända är jag överdrivet blåögd?

En vän sa - man kan göra saker rätt till sista bokstav, eller göra rätt saker. Det är inte samna sak.
Jag vet exakt var o vad jag har tom var rören går o var den kommer ifrån o vad som ligger i den (har pump)
 
Här gick kommunen ut hårt och krävde av alla enskilda avlopp för hög skyddsnivå och man hade två år på sig, sen riskerade man vite Funderade länge på minreningsverk men underhållet och livslängden gjorde att jag istället valde filterbädd med biodike efter. Kostade inte särskilt mycket för jag gjorde grävningen själv, dyrast var nästan kommunen ansökningsavgift.

Grannen skrev till dem att han ville ha kommunalt VA och sen efter det har han inte hört något alls så han kör på med sitt gamla och det är nästan tio år sedan .
 
Min störning ligger väl mest i att jag inte har lyckats få ett rakt svar på exakt vad det är jag ska kolla och underhålla. Jag kommer att fortsätta tjata om det. Det står att journalen när som helst kan begäras in av miljökontoret, så uppenbarligen är den biten väldigt viktig. Då tycker jag att det är bra märkligt att de inte kan ge mig en mall :confused: ?
 
Min störning ligger väl mest i att jag inte har lyckats få ett rakt svar på exakt vad det är jag ska kolla och underhålla. Jag kommer att fortsätta tjata om det. Det står att journalen när som helst kan begäras in av miljökontoret, så uppenbarligen är den biten väldigt viktig. Då tycker jag att det är bra märkligt att de inte kan ge mig en mall :confused: ?
En mall är kanske svårt, det har nog inte miljökontoren eftersom alla avlopp är olika utformade, men du kan begära ut handlingar från ett annat ärende där fastighetsägaren har lämnat in en sådan journal. Be din handläggare om det i enlighet med utlämnande av offentlig handling för att du vill se ett exempel.

Svaret kanske kommer vara att det inte finns någon annan som har en sådan (som de velat begära in) och då är du väl fri att utforma journalen lite som du vill själv. Du har ju fått några exempel i tråden på saker som känns vettiga att ha med.
 
En mall är kanske svårt, det har nog inte miljökontoren eftersom alla avlopp är olika utformade, men du kan begära ut handlingar från ett annat ärende där fastighetsägaren har lämnat in en sådan journal. Be din handläggare om det i enlighet med utlämnande av offentlig handling för att du vill se ett exempel.

Svaret kanske kommer vara att det inte finns någon annan som har en sådan (som de velat begära in) och då är du väl fri att utforma journalen lite som du vill själv. Du har ju fått några exempel i tråden på saker som känns vettiga att ha med.
Så du menar att det finns så många olika typer av trekammarbrunn med infiltration att det är omöjligt för miljökontoret att utvecka en mall för vad de vill att man ska underhålla och kontrollera :confused: ?
 
Min störning ligger väl mest i att jag inte har lyckats få ett rakt svar på exakt vad det är jag ska kolla och underhålla. Jag kommer att fortsätta tjata om det. Det står att journalen när som helst kan begäras in av miljökontoret, så uppenbarligen är den biten väldigt viktig. Då tycker jag att det är bra märkligt att de inte kan ge mig en mall :confused: ?
För att det är något som du som anläggningsägare har ansvaret för. De gör fel om de säger till dig hur du ska sköta den.
De ska bara kontrollera att resultatet av din skötsel är att den inte utgör någon miljöfara och följer de regler och villkor som du ska se till att följa.

Det som de kräver av dig är att du kan redovisa vad det är du har gjort.
Journal betyder inget mer än någon sorts dokumentation med löpande anteckningar.
 
Så du menar att det finns så många olika typer av trekammarbrunn med infiltration att det är omöjligt för miljökontoret att utvecka en mall för vad de vill att man ska underhålla och kontrollera :confused: ?
Det är inte deras jobb att hålla med mallar. Mallar ska uppdateras och ses över, och så ska de ha en mall för varje typ av enskilt avlopp en person kan ha och kombinationer av dessa. Och alla nya lösningar som kommer ut på marknaden. Inte bara exakt din typ. Infiltrationer (och andra avlopp) kan dessutom se ut på olika sätt beroende på fastighetens utformning, geologin, antal hushåll anslutna etc etc. Det skulle ta otroligt mycket tid, som du skulle få bekosta i form av högre tillsynsavgifter och längre handläggningstider.

DU har en miljöfarlig verksamhet i form av ett enskilt avlopp. Enligt lagen miljöbalken är DU verksamhetsutövare med ett kunskapskrav, dvs att du ska ha tillräcklig kunskap och egenkontroll över din anläggning för att driva den på ett bra sätt och märka om den får problem eller slutar fungera. Det är enligt lagen ditt ansvar, inte tillsynsmyndighetens. Vill du ha det på ett annat sätt får du se till att rösta på någon politiker vill ändra på miljöbalken i det avseendet.
 
För att det är något som du som anläggningsägare har ansvaret för. De gör fel om de säger till dig hur du ska sköta den.
De ska bara kontrollera att resultatet av din skötsel är att den inte utgör någon miljöfara och följer de regler och villkor som du ska se till att följa.

Det som de kräver av dig är att du kan redovisa vad det är du har gjort.
Journal betyder inget mer än någon sorts dokumentation med löpande anteckningar.
Det tycker jag bara låter väldigt märkligt och ologiskt. De får inte säga VAD jag ska göra, men de kan samtidigt tala om för mig i efterhand att jag har gjort fel?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 235
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp