Bukefalos 28 år!

2,5år Och avslöjat Tomten!

KING88

Trådstartare
Förra julen va min dotter 2,5år, hon tyckte det va jätte spänande att tomoten skulle komma och ge henne klappar:) Hon har inte sakt så mycke om förra julen förren nu då vi börjar prata om tomten igen.

-Mamma vem e Tomten igentligen?
_ En snäll farbror med långt skägg som bor i skogen som kommer med Klappar till alla barnen!
-Men varför va morfar tomte förut?
_:eek:( Vad säger man då )

Så i år får vi nog låna in en annan tomte:crazy:
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

Varför lurar man i barnen att tomten finns eg?
För att sedan göra dem besvikna när dem upptäcker att han inte gör det
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

Min son på 4 år tror på tomten och det får han gärna göra ett tag till. Däremot så är han oxå såpass smart att lista ut att mamma köper paketen men det är tomten som ger dom till honom ;)

Jag har inte pratat så mycket om tomten här hemma, utan det är mer på dagis som det har diskuterats.
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

Mina barn får gärna tro på tomten! Det har väl barn gjort i alla tider.?! Jag kan inte minas att jag blev speciellt besviken när jag förstod att tomten inte fanns, Julklappar fick jag ju iallafall;)
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

Jag blev då aldrig besviken när jag upptäckte att tomten inte "finns" på ett sådant vis som man kanske tror.

Man växer ju upp och med åldern kommer insikten :)
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

Tomte kan väl vara kul, men när väl barnen upptäcker vem som föreställer tomte så ser jag ingen anledning att fortsätta teatern. Mig irriterade det mest att mina föräldrar letade upp en tomte som vi inte kände igen och sedan vägrade säga vem det var. Vi visste ju att tomten inte fanns.
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

Jag håller med dig, när barnen väl har avslöjat "bluffen" så bör föräldrarna vara ärliga, i detta fall kanske det dock går att "laga" genom att "hyra in" en tomte..

Äsch jag vet inte, vi har sagt så att när våra barn väl avslöjat tomtebluffen så kommer vi vara ärliga :)
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

Hon undrade varför morfar hade tomtekläder på sig. Annars tror hon fortfarande på tomten, hon sak ge tomten alla sina nappar till honom i jul.
Sen har vi ett mindre barn oxå så tomte ska vi ha så länge det finns någon som tror på honom:laugh:
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

Jag är lite osäker på vad mina barn tror... Förrra året konstaterade de helt enkelt att "tomten hade nog inte tid, det var därför tomtemor fick åka istället", grannens vuxna dotter tomtade och hon hade iaf superkul! (och vi vuxna).:)
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

Vi har en annorlunda variant ..

Eller kanske hade, det beror lite på vilka som är med på julafton och vart vi är.

Men vi lottar helt enkelt bland de vuxna vem som skall vara tomte. Lottningen sker helt öppet och den som är tomte går och klär om, hämtar lyktan och säcken...och får äran att dela ut julklapparna.
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

Vi har en annorlunda variant ..

Eller kanske hade, det beror lite på vilka som är med på julafton och vart vi är.

Men vi lottar helt enkelt bland de vuxna vem som skall vara tomte. Lottningen sker helt öppet och den som är tomte går och klär om, hämtar lyktan och säcken...och får äran att dela ut julklapparna.

Vad coolt! Fiffig lösning! Vi har diskuterat fram och tillbaka angående tomten. Vi vill inte ljuga för barnen, och absolut inte skrämma dem. Samtidigt är det ju lite mysigt med tomte. Er lösning var ju riktigt smart!
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

Nu är ju barnen stora, men min mans moster är förståndshandikappad och för henne är tomten viktig.
Så snart är väl alla med i lottningen utom hon !
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

Tomte kan väl vara kul, men när väl barnen upptäcker vem som föreställer tomte så ser jag ingen anledning att fortsätta teatern. Mig irriterade det mest att mina föräldrar letade upp en tomte som vi inte kände igen och sedan vägrade säga vem det var. Vi visste ju att tomten inte fanns.

Samma här, det roliga var att vår inhyrda tomte var otroligt bra.
Jag visste inte vem det var förrän han själv försade sig, då var jag 15 år och började gråta för att jag blev så rörd.
Det fanns nog ändå en riktig tomte i honom.
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

När jag var liten fortsatte vi med tomte även efter alla visste att han inte fanns (och gärna gjorde allt för att avslöja tomten också). Tradition, liksom.
(jag tror i alla fall att alla visste att han inte fanns... Men jag är äldst av dåvarande barnen, så jag minns inte så noga)
 
Sv: 2,5år Och avslöjat Tomten!

haha vi kör fortfarande med tomte, trots att yngsta i våran familj är 18 :p
vi brukar turas om!

jag är glad över att mina föräldrar lät oss tro på tomten, jag minns så väl julstämningen och nedräkningen som började femtielva dagar innan julafton. jag hade inte velat vara utan det idag, och mina framtida barn kommer jag baskemej tuta i att tomten finns!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 686
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 136
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 792
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 631
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp