Bukefalos 28 år!

2-åring vill inte lyfta ena bakbenet!

Luna10

Trådstartare
Eller jo, lyfter gör han men det går inte att hålla det uppe länge nog för att hinna kratsa, än mindre verka. Han rycker det åt sig och hoppar iväg på 3 ben. Inte aggressivt, försöker inte sparka, men verkar tycka att det är obehagligt att stå med det uppe.

Båda frambenen går bra, likaså höger bak, men vänster bak krånglar.:confused:

Jag fick hem hästen i maj, det funkade bra att lyfta alla ben fram till augusti, då han satte igång och växte, före det var han rätt jämn i kroppen. Då fick han lite problem med balansen när man lyfte något av bakbenen.
Nu funkar höger som sagt men vänster är fortfarande svår. Sist hovis var här för 2-3 veckor sedan var vi tvungna att bremsa för att lyckas verka vänster bak. Nödlösning, jag vet, men bremsen funkade klockrent på honom.
Efter det har jag medvetet tränat på lyfta hovar, och inte gett mig förrän han i alla fall hållit benet uppe några sekunder, varit noga med att JAG bestämmer när det ska sättas ner. Men jag tycker inte att det blir så mycket bättre.:crazy:

Det KAN ju vara att han testar, men borde det inte vara lika på alla ben då? Och allt annat funkar ju, som leda i grimma, tömköra, lasta & åka o.s.v.

Har funderat på om han kan ha gått omkull och slagit höften snett/sträckt sig eller liknande. Hur är det med kiropraktik på växande hästar? Ska man göra något alls?:confused: Har en jätteduktig som brukar se över min gamla med jämna mellanrum.

Förslag?
 
Sv: 2-åring vill inte lyfta ena bakbenet!

Kollat knäet och hasen?

Annars så funkar bremsen så varför inte, inte som att den tar skada av det.

Man får försöka utesluta så mycket som möjligt och träna o träna o träna, de yngre kan få fix ideer lite då och då. Bara att fortsätta. Lycka till!
 
Sv: 2-åring vill inte lyfta ena bakbenet!

Tycker det låter som att han har ont, just eftersom det bara är ena bakbenet. En av mina hästar började krångla med höger bak när den skulle lyftas för kratsning och verkning. Hon reagerade precis som din, försökte ta upp hoven men ryckte sedan åt sig den. Det visade sig vara en låsning i ländryggen.
 
Sv: 2-åring vill inte lyfta ena bakbenet!

Min pålle var sådan oxå ett tag. Ville INTE lyfta ena bakbenet när man skulle kratsa hovarna och för att inte tala om när hon skulle skos!!

Så jag tog hit en equterapeut och hon hittade en låsning i ryggen på min pålle. Så varje gång man lyfte bakbenet så gjorde det ont i ryggen där låsningen satt.

Efter det att equterapeuten varit här så var det inga som helst problem varken med kratsningen eller med skoningen.

Så jag låter equterapeuten kolla min pålle med jämna mellarum nu i förebyggande syfte.
 
Sv: 2-åring vill inte lyfta ena bakbenet!

När min gamla häst -som alltid varit snäll att sko- plötsligt började hålla på sådär med ena bak visade det sig vara knäledsinflammation i det benet. Inga problem att kratsa hovarna på, men när hovslagaren lyfte benet den där lilla extra biten så exploderade hon.
Tyvärr fortsatte hon länge att vara besvärlig med det benet eftersom hon mindes att det gjort ont, men det försvann till slut.

kan vara värt att kolla upp hästen så att han inte har nån inflammation eller nåt annat skumt
 
Sv: 2-åring vill inte lyfta ena bakbenet!

Ta ut en kiropraktor eller equterapeut och kolla upp vad som är fel. Men hade det varit en låsning som hästen får ont utav så tror jag inte att det hade funkat så bra som det gjorde med bremsen.
Kanske tränar du helt enkelt för mycket? hon kanske är lite sned musklad och inte riktigt orkar hålla upp?
Min häst har varit så, han ryckte åt sig benen, hängde/lutade sig på hovslagaren osv men nu, men mer muskler tillsammans med att han börjar vänja sig så har det problemet försvunnit utav sig själv.
 
Sv: 2-åring vill inte lyfta ena bakbenet!

Annars så funkar bremsen så varför inte, inte som att den tar skada av det.

Brems är ju inget jag vill använda vid den dagliga hanteringen men vid verkning absolut om det behövs. Hovis ska ju inte behöva riskera hälsan för min häst.

Till alla: Annars så som ni säger så känns det ju som någon smärta eller obehag. Men eftersom han inte gjort någor arbete ännu (bara tömkörts i skritt) så känns ledinflammationer mindre troliga. Eller?
Däremot låsning i höften ska jag kolla upp, ska ringa min ET.

Kanske tränar du helt enkelt för mycket? hon kanske är lite sned musklad och inte riktigt orkar hålla upp?
Min häst har varit så, han ryckte åt sig benen, hängde/lutade sig på hovslagaren osv men nu, men mer muskler tillsammans med att han börjar vänja sig så har det problemet försvunnit utav sig själv.

Tränar för mycket tror jag inte, det är fråga om 2-3 gånger i veckan jag grejar med honom mer än daglig visition (han går på lösdrift). 1-2 av de gångerna tömkör/promenerar jag, annars är det bara rykta och kratsa hovar. Men helt klart är han vinglig i kroppen nu, korset är några cm högre än manken och han ser allmänt växande ut, vilket han inte gjorde i våras. Han har breddat sig en hel del under sommaren också.

Förhoppningvis är det något som går bort av sig själv med mognad och mera muskler och stadga i kroppen.
Det är bara det att det är min första unghäst och jag är ju orolig för att göra något fel från början som sen hänger kvar hur länge som helst...:eek:.
 
Sv: 2-åring vill inte lyfta ena bakbenet!

Tycker det låter som att han har ont, just eftersom det bara är ena bakbenet. En av mina hästar började krångla med höger bak när den skulle lyftas för kratsning och verkning. Hon reagerade precis som din, försökte ta upp hoven men ryckte sedan åt sig den. Det visade sig vara en låsning i ländryggen.

Samma med min unghäst, satt i kors och ländryggen, fixat med lite ET och nu märks inget

Edit, min unghäst var aldrig riden eller tränad när detta började så det kan bli även utan "mänsklig belastning"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 2-åring vill inte lyfta ena bakbenet!

Så då är det ingen fara att manipulera och "knäcka" på växande häst? Tänkte eftersom många är väldigt tveksamma till böjprov på unghästar. Men det kanske inte alls är samma sak.
 
Sv: 2-åring vill inte lyfta ena bakbenet!

Så då är det ingen fara att manipulera och "knäcka" på växande häst? Tänkte eftersom många är väldigt tveksamma till böjprov på unghästar. Men det kanske inte alls är samma sak.

Jag skulle inte rekomendera det alls varken på vuxen häst eller på växande.

Det finns mjukare sätt att komma åt problemen som inte riskerar att ge framtida problem.
 
Sv: 2-åring vill inte lyfta ena bakbenet!

Det finns mjukare sätt att komma åt problemen som inte riskerar att ge framtida problem.

Men om hästen är ordentligt sned i korset (vilket min gamla häst var förut), hur rättar du till det utan kiropraktik? Visst kan man ju massera och så men det hjälper ju bara för stunden och löser ju inte det riktiga problemet?

Det går ju liksom inte att "träna bort" heller, det enda som händer är ju att hästen belastar bara mer och mer fel med hältor som följd?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 443
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 861
Senast: Sleepy
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 903
Senast: Vogue
·
Lantbruksdjur För ungefär 1 1/2 vecka upptäckte jag att min get börjat halta på vänster bak. Det var en fredag. Ringde veterinären och h*n tyckte att...
Svar
5
· Visningar
2 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp