Bukefalos 28 år!

2 gånger i veckan tillräckligt?

A

annorlunda

Ja, har ett varmblod som ja håller på att lära galoppfattningen.
Han är duktig o fattar vad jag vill men blir väldans stressad.
iaf, jag gör så här att 2 dagar i veckan, oftast i rad, så rider jag
han i paddocken och tränar just galoppfattningar o diverse saker.
resterande dagar så rider vi i skogen utan att träna på galopp, minst 2 dagar bara skritt på lång tygel..

nu undrar jag, om det är tillräckligt att träna galoppfattningar 2 dagar i veckan, eller om jag borde träna det oftare ?
kommer han att lära sig och få galoppmuskler utav detta eller krävs det mer ?


tack på förhand :)
 
Sv: 2 gånger i veckan tillräckligt?

Hej,
kul att läsa att du också tränar galoppfattningen med ditt varmblod. Jag ska börja träna galoppfattningen med min systers varmblod och undrar om du har några tips första gången? Hur gjorde du?
När jag tränade mitt varmblodsto började jag ute i skogen på en raktsträcka och det fungerade utmärkt. I skogen finns det ju gott om utrymme i början. Men det är ju lite svårt att komma ifrån "slängtraven", har du några tips på det?
Antalet gånger i veckan du ska träna, beror väl lite på hur bra det går och hur länge du tränar varje gång?
 
Sv: 2 gånger i veckan tillräckligt?

Jag tycker du ska lägga in galopp fattning även ute i skog och mark. framför allt inte bara rida 2 dagar i rad i paddocken, då blir det väldigt intensivt för att sen bli långa glapp emellan.

kom ihåg också att det inte är gångarten galopp i sig som stärker hästen utan det är fattningarna in i galopp. så många repetitioner och sen ta ner hästen och gör ngt annat om den blir stressad. då får den också en tydlig eftergift för att den gjorde rätt, dvs fattade galoppen, och då lär den sig snabbare.
 
Sv: 2 gånger i veckan tillräckligt?

Hej,
kul att läsa att du också tränar galoppfattningen med ditt varmblod. Jag ska börja träna galoppfattningen med min systers varmblod och undrar om du har några tips första gången? Hur gjorde du?
När jag tränade mitt varmblodsto började jag ute i skogen på en raktsträcka och det fungerade utmärkt. I skogen finns det ju gott om utrymme i början. Men det är ju lite svårt att komma ifrån "slängtraven", har du några tips på det?
Antalet gånger i veckan du ska träna, beror väl lite på hur bra det går och hur länge du tränar varje gång?


hehe, ja de e riktigt roligt faktist :)
jadu, första gången så använde jag en bom, och gjorde fattningen när han va på väg över :)
fast nu tar ja den från skritt oftast, eftersom han har en tendens till att börja slängtrava från traven ;)
de jag brukar göra när slängtraven kommer är att sakta ner till skritt och
få honom att lugna ner sig lite innan jag testar igen :) det är väl det bästa tips jag kan ge :)
det brukar bli ungefär en halvtimme/gång, eftersom han som sagt har en tendens till att stressa upp sig :)
 
Sv: 2 gånger i veckan tillräckligt?

Jag tycker du ska lägga in galopp fattning även ute i skog och mark. framför allt inte bara rida 2 dagar i rad i paddocken, då blir det väldigt intensivt för att sen bli långa glapp emellan.

kom ihåg också att det inte är gångarten galopp i sig som stärker hästen utan det är fattningarna in i galopp. så många repetitioner och sen ta ner hästen och gör ngt annat om den blir stressad. då får den också en tydlig eftergift för att den gjorde rätt, dvs fattade galoppen, och då lär den sig snabbare.

Okej..jo det kan jag hålla med om..
får väl erkänna att det är min feghet som gör att jag inte riktigt vågar fatta
galoppen ute i skogen, då han oftast sätter full fart och blir lite svår att få stopp på :P
men ja ska leta upp någon som vill göra mig sällskap med en annan lugnare häst så kanske det går bra :)

Jo, det håller jag med dig om. Jag tvingar han ju inte till att galoppera runt varv på varv, utan det är mest fattningarna vi tränar på :)

Okej, tack för tipsen ;):D
 
Sv: 2 gånger i veckan tillräckligt?

hehe, ja de e riktigt roligt faktist :)
jadu, första gången så använde jag en bom, och gjorde fattningen när han va på väg över :)
fast nu tar ja den från skritt oftast, eftersom han har en tendens till att börja slängtrava från traven ;)
de jag brukar göra när slängtraven kommer är att sakta ner till skritt och
få honom att lugna ner sig lite innan jag testar igen :) det är väl det bästa tips jag kan ge :)
det brukar bli ungefär en halvtimme/gång, eftersom han som sagt har en tendens till att stressa upp sig :)

Okej, tack för tipset =)
 
Sv: 2 gånger i veckan tillräckligt?

De få gånger som jag ridit travare (som tidigare gått trav-lopp) så har jag använt mig av tricket att i början av en liten backe vända hästen från färdriktiningen (startposition) och sedan säga "galopp" ge galoppskänkel och vända hästen så att den kan galoppera uppför backen. Tror även att jag hade annan häst som draghjälp. Det var förvånansvärt enkelt. Man fattar alltså direkt från skritt och slipper därmed någon slängtrav. Rösten hjälper till vid den senare inlärningen att fatta på rakt spår. För att slippa slängtrav vid avsaktningen så är det nog bara att samla galoppen som är enda vägen dit.
 
Sv: 2 gånger i veckan tillräckligt?

Jag skulle ha gjort i princip samma sak som du, fast inte rida två dagar efter varann i paddocken, utan låt det gå nån dag emellan.
Dom måste få "smälta" saker åxå så personligen tror jag det är bra att inte göra det för ofta samt att inte göra det utomhus(i skogen), eftersom då blir det oftast inte under ordnade förhållanden och då kan man lika gärna vara utan, i mitt tycke iaf.
Sen dressyr och stärka baken, mkt skolor osv det funkade skitbra på min ena grabb.
(har två ridtravare i dagsläget)
 
Sv: 2 gånger i veckan tillräckligt?

Jag skulle ha gjort i princip samma sak som du, fast inte rida två dagar efter varann i paddocken, utan låt det gå nån dag emellan.
Dom måste få "smälta" saker åxå så personligen tror jag det är bra att inte göra det för ofta samt att inte göra det utomhus(i skogen), eftersom då blir det oftast inte under ordnade förhållanden och då kan man lika gärna vara utan, i mitt tycke iaf.
Sen dressyr och stärka baken, mkt skolor osv det funkade skitbra på min ena grabb.
(har två ridtravare i dagsläget)


Jo, det är ju lite så jag tänkt också, att han ska få tid att tänka igenom allt mellan gångerna :)

Jag kan se varför de skulle vara bra att göra det i skogen, då man får en annan framåtbjudning, men samtidigt är jag ju lite feg och tycker det är läskigt:S det är en himla fart han får, och de gångerna jag gjort de så har jag vart tvungne att styra in han mot ett träd för att få stopp på han :S
 
Sv: 2 gånger i veckan tillräckligt?

På varmblod är det sällan man behöver någon extra framåtbjudning ;)

Sen om jag skulle ha jobbat lite mer med galoppen nån vecka då kan jag låta dom vila några extra dagar för att sen skritta nån dag och sen rida som vanligt... På mina märks det att det behövs iaf, det är ungefär som med unghästar.. lära in något och sen vila lite...

Lycka till och tänk på att skynda långsamt så får du en fin kompis :)
 
Sv: 2 gånger i veckan tillräckligt?

Det beror helt på hästen. Om du rider ena dagen galoppfattningar och det går superbra på slutet eller hela ridpasset så kan du göra något annat hela veckan så han hinner smälta det där i lugn och ro. Om det inte går så bra ena passet kan ni träna på det igen nästa dag.

Minst lika länge som det tog för honom att fatta galoppen, ska du vänta tills du gör en ny galoppfattning annars kan han bli förvirrad. Om det bara tar ex. en kortsida för honom att fatta galoppen så kan du galoppera klart ett halvt eller helt varv innan du bryter av, Sen kan du trava en kortsida (eftersom att det endast tog en kortsida för hästen att förstå skänkeln) eller ett varv etc. innan du gör en galoppfattning igen, men fatta aldrig galoppen just efter du har brytit av, för då har inte hästen hunnit smälta det ni just tränat på. Alltså, lika länge det tar för hästen att förstå vad det är den ska göra, minst lika länge ska ni vänta tills ni gör det igen.

Om du inte förstår så säg bara till, så ska jag försöka omformulera det xD
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 397
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp