Bukefalos 28 år!

2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

B

Black_Moon

Har tänkt att åka upp till sthlm för att hämta hem 2 hästar från olika orter, men kan man köra dom i samma transport utan problem?.. har grubblat och grubblat men kommer inte fram till något.. Någon som har ett svar?
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

Det beror ju på hur transporten ser ut. Finns det möjlighet till hingstvägg så ska det ju inte vara några större problem. Men är det en lite trång transport där man inte kan binda upp hästarna så de inte når varandra så kan det ju bli problem.
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

Visst ja, hingstvägg hade jag inte tänkt på :p Tack!
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

Jag har iaf gjort så flera gånger, men då har jag känt båda hästarna och vetat lite hur de brukar vara med nya hästar.
Med hingstvägg och hård mellanvägg tror jag inte att det blir några problem. De har nog fullt upp med att hålla balansen.
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

hej
inga problem enligt mig,
bind upp dom kort och ge dom hö att sysslesätta sig med.
lycka till med dom 2 nya =)
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

Har tänkt att åka upp till sthlm för att hämta hem 2 hästar från olika orter, men kan man köra dom i samma transport utan problem?.. har grubblat och grubblat men kommer inte fram till något.. Någon som har ett svar?

Inga problem. En hingstvägg kan underlätta men är säkerligen inte nödvändig. Korta grimskaft bara.
Visst finns det hästar som inte går att köra med andra men det vet väl den du hämtar hos isåfall.
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

hej
inga problem enligt mig,
bind upp dom kort och ge dom hö att sysslesätta sig med.
lycka till med dom 2 nya =)

Jag skulle kanske inte rekommendera hö. Med tanke på att dom aldrig har träffats förut och inte "gjort upp" kan det bli ett j*vla liv om maten :p
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

Tack alla som svarat :) Men nu ser det ut som om att det bara blir en häst jag åker upp och hämtar

:bow:
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

Hästar som åker två och två brukar aldrig bråka, de brukar bli mkt bra vänner av den "läskiga" upplevelsen och instinkten brukar kicka in. Dessutom slåss de inte då transporten börjat rulla eftersom de är rädda att falla. Har kört massor av okändisar i samma transport med ridkolan och travet och den går i princip alltid. Indivuduell nojja kan visserligen ställa till problem. Hö brukar gå fint att ge, tror man att det ska blir problem får man sätta fast dem i sidoringen..
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

Det brukar gå bra att köra hästar som inte träffats.
Men som sagt, kort grimsaft och att binda dom i sidoring kan ju vara en idé om man vill vara på den säkra sidan.
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

jaha så det är DET som sidoringarna är till för :D
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

Jag kör överhuvudtaget aldrig två hästar tillsammans i transporten (körkortet skulle knappst räcka till sådan tung lastvikt). Min oerhört trygga och lättlastade häst blev helt plötsligt bredåkare och fick fruktansvärd panik i transporten, vågar inte tänka på vad om hade hänt om jag haft en till häst i transporten.....:eek:
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

Absolut inte! Snacka om att trotsa naturen på alla sätt som bara går på en och samma gång. Idioti skulle jag säga. :smirk:
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

Hästar som åker två och två brukar aldrig bråka, de brukar bli mkt bra vänner av den "läskiga" upplevelsen och instinkten brukar kicka in. Dessutom slåss de inte då transporten börjat rulla eftersom de är rädda att falla. Har kört massor av okändisar i samma transport med ridkolan och travet och den går i princip alltid. Indivuduell nojja kan visserligen ställa till problem. Hö brukar gå fint att ge, tror man att det ska blir problem får man sätta fast dem i sidoringen..

Jag har en gång varit tvungen att vända på väg till tävling eftersom ponnyerna slogs så att hela trailerna gungade. Och de gick tillsammans i hagen varje dag och hade gjort det i flera år... Och gjorde det i många år till efteråt. Men just i trailern gick det INTE!
Jag skulle inte rekommendera att köra två okända hästar tillsammans!
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

När jag körde Patsy till ridskolan så hämtade vi en shettis hon aldrig sett på vägen.

Det var inga problem.

Men det kunde lika gärna gått åt pipsvängen.

Så går det skulle jag låta bli.
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

Jag gör det ofta.
Kör även hingstar med okända valacker, bind upp kort bara.
har aldrig varit några problem *peppar peppar*
Senast i höstas hämtade jag en hingst och en valack som jag körde 65mil tillammans utan problem.
 
Sv: 2 hästar som aldrig mötts i samma transport?

Jag har gjort det i en vanlig 2-hästars transport utan problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 123
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 407
Senast: Miiikaela_
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
865
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp