Bukefalos 28 år!

20 frågor!

KL

Jag undrar över Sportcupen. Har verkligen drömt om att vara med, att för en gångs skull få tävla mot andra araber i stället för mot stora halvblod. Men det har alltid varit så långt bort. Igår upptäckte jag plötsligt att årets upplaga går i Skövde, vilket är överkomligt avstånd. Dock har ju anmälningstiden gått ut, men man kan ju alltid efteranmäla. Tänkte jag. EN klass kostar 350:- + dubbelt upp om man efteranmäler, alltså 750:- . Plus 100:- i startavgift om jag förstått det hela rätt. 1700 spänn för två ynka klasser och de enda priser som delas ut är rosett!!! Inte ens plakett. Inte undra på att det blir så få starter, känner jag. Det är ju direkt löjligt. När jag tävlar regionalt kostar en klass 220:- och då är det pengarna tillbaka + priser. Är det ingen annan som reagerar mot det här?
 
KL

Jag undrar över Sportcupen. Har verkligen drömt om att vara med, att för en gångs skull få tävla mot andra araber i stället för mot stora halvblod. Men det har alltid varit så långt bort. Igår upptäckte jag plötsligt att årets upplaga går i Skövde, vilket är överkomligt avstånd. Dock har ju anmälningstiden gått ut, men man kan ju alltid efteranmäla. Tänkte jag. EN klass kostar 350:- + dubbelt upp om man efteranmäler, alltså 750:- . Plus 100:- i startavgift om jag förstått det hela rätt. 1700 spänn för två ynka klasser och de enda priser som delas ut är rosett!!! Inte ens plakett. Inte undra på att det blir så få starter, känner jag. Det är ju direkt löjligt. När jag tävlar regionalt kostar en klass 220:- och då är det pengarna tillbaka + priser. Är det ingen annan som reagerar mot det här?
Oj då! Fel tråd! :-)
 

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?

Det händer 1-2 gånger i månaden ungefär.
2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Vet inte riktigt. Vi har tre stycken i hagen men skulle nog föredra ett jämnt antal då en av hästarna aldrig får vara med och vifta bort flugor vilket känts extra viktigt den här sommaren.
3. Har du tävlat ponny någon gång?
Ja, ridskoleponny.
4. Varför började du hålla på med hästar?
Minns faktiskt inte, började väldigt tidigt på ridskola. Tyckte väl att det verkade roligt =)
5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Japp! Älskade det.
6. (När) Använder du benskydd på din häst?
Vid hoppning har är både fram- och bakskydd på. Annars används framskydden mest flitigt!
7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Nej, kanske runt ett 30-tal gånger.
8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Jag tycker att hästen ska kunna bli ledd, stå stilla och flytta sig för tryck.
9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Ingenting just nu och vet inte riktigt på vinterhalvåret då hon har fri tillgång ute och jag minns inte riktigt vad hon fått inne. Det har varit lite olika.
10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Just nu är det flugspray, pälsglans till svansen och skillingarydsalva.
11. Hur många utetäcken har din häst?
Två, men hon ska få ett till i höst.
12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
Jag tycker att det är insekterna som kommer med värmen som gör det olidligt på sommaren, kallt klarar jag mycket bättre. Ställer alltså in ridning vid vindstilla typ.
13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
Fem kanske i genomsnitt. Har blivit mindre ett tag då jag skadat foten.
14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Vid ridning använder jag alltid hjälm och väst. Vid hantering har jag oftast stålhätta i skon.
15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
En, men jag försöker hitta en hopptränare med.
16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
Kanske 14-15 timmar.
17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Nej.
18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
Tävlar inte men om jag skulle göra det så skulle det vara det sistnämnda, en måttstock på hur träningen går.
19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
Nej!
20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
Hmmmm. Jag älskar att gå skogspromenader! Men jag gillar allt såklart =)
 
1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
Vi har lösdrift och kommer inte lägga in strö förrän till hösten, då hästarna har mycket gräs i hagarna och för att bespara oss med mockningen ;). Efter det kommer de antagligen stå på bädd som vi tömmer en gång i halvåret.
2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Nu har vi 3 hästar, och då är det en som ständigt blir utanför, så optimalt hemma hos oss (ca 3 hektar) skulle jag tycka är fyra hästar för att betet fortfarande räcker länge.
3. Har du tävlat ponny någon gång?
Har bara tävlat ponny, och bara klubbtävlingar. Senaste var i våras på min fd sköthäst (c-ponny). Kan säga att det såg lite lustigt ut, jag är över 1,70 :p (men lätt, vikten var inga problem!)
4. Varför började du hålla på med hästar?
Min syster och min mamma red så det kom liksom naturligt att jag också började rida :)
5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Mocka var det roligaste som fanns ju :D
6. (När) Använder du benskydd på din häst?
Ibland vid uteridning, ska göra det när vi hoppar (men damen i fråga är inte inhoppad)
7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Nej, 14
8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Gå att fånga i hagen, enkel att leda, stanna, stå still när man pysslar med den, hanterlig i alla situationer och miljöer. Lastningsbar.
9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Det här skäms jag lite för att säga, men ingen aning :angel: Hon går på bete och kommer ha fri tillgång till hö på vintern (vi ska kolla ungefär hur mycket hö hon äter så att vi kan bygga upp en vettig foderstat efter det sedan...)
10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Helosan (till sårskorpor, Häst är duktig på att skada sig), Bromsblockare och zinkpasta (att stryka på gamla sår så att inte flugorna kommer åt) för tillfället, hoppas det ändras när hästens självskadebetéende eliminerats..
11. Hur många utetäcken har din häst?
2
12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
+3o så rider jag på kvällen, -2o kan jag ändra hästens vilodag och om det inte går så rider jag ändå.
13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
6-7 varav 2 lättare pass med tömkörning eller liknande
14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Rider alltid med hjälm, ofta väst vid uteritt om det inte är alldeles för varmt (:angel:), alltid väst vid hoppning
15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
Har börjat leta tränare, kommer nog åka iväg en gång i veckan och träna hemma för annan tränare varannan vecka
16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
ca 10 timmar och uppåt
17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Har inte tävlat regional eller högre, men har aldrig vunnit en tävling över huvud taget :p
18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
Mer som en måttstock, men sedan tävlar jag väldigt sällan
19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
Nej
20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
Rejsa i skogen med arabkompis :up: Jag och hästen älskar det lika mycket!
 
Svarar utifrån när jag hade egen häst vilket jag inte har just nu.

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?

Varje dag, förutom när hästen stod på bädd. För mig är det antingen eller. Antingen har man en bädd som sköts som en bädd ska eller så mockar man ordentligt varje dag.

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Allt från 2 (1 om det gäller hingst) till +70 ;) beroende på storlek på hage och hästar (+ hästägare :meh: )

3. Har du tävlat ponny någon gång?
Ja, massvis med gånger :love:

4. Varför började du hålla på med hästar?
Jag är uppfödd på hästgård, så började nog för att det var en naturlig del av familjen.

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Nej, jag fick egen häst efter 6 mån på ridskola (fortsatte dock på ridskola i många år till). Första ponnyn var dock mycket mer väl-borstad än välriden om man säger så ;)

6. (När) Använder du benskydd på din häst?
Vid hoppning, ibland vid uteritter.

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Nej, inte ens nära på.

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Lastning, stå uppbunden, hämtas i hagen, ledas, skos, klippas borde inte vara några konstigheter.

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Har dålig uppfattning då sista ponnyn hade fri tillgång (lösdrift) och minns inte de innan henne. Men som tumregel hellre mycket grovfoder än mycket kraft.

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Barnolja, balsamspray, blåspray.

11. Hur många utetäcken har din häst?
3-4 st regn repsektive fodrade täcken.

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
Så kallt så att jag inte ens har skrittat ut en sväng har det nog aldrig varit. Värmen klarar jag själv dåligt om den är över 25°, då rider jag hellre på kvällen.

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
3-7 dagar, beroende på vad som räknas. Ofta ordentlig träning 2-3 dagar/vecka, 1-3 uteritter, nån dag med tömkörning/longering, någon dag med bara skritt-arbete (gärna på varierande underlag).

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Skulle vilja säga alltid bra skor vid hantering, men får nog erkänna att det har hänt att hästar har hämtats på sommarbetet i mindre lämpliga fotdon. :angel: Alltid hjälm vid longering och liknande, alltid hjälm och väst när jag sitter på/bakom häst.

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
När jag var tävlingsaktiv tränade jag markarbete och hoppning för min far och dressyr för en b-tränare. Och sedan åkte vi iväg på träningsläger för a-tränare 1-2 v/sommar.

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
23h ;) Ser gärna att utevistelsen är minst 12h, skulle äldrig ställa min häst i ett stall där en normal dag innebär mindre än 10 h ute.

17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Nej.

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
När jag tävlade var målet att utbilda ponnyn och då ingår även tävlingsbiten. Jag jagade inte resultat, snarare bra starter.

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
- har ingen häst för tillfället

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
Det bästa som finns är antingen att skritta ut en vacker höst-dag eller sitta i hagen och titta på dessa vackra varelser. :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 828
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 407
Senast: Ajda
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp