Bukefalos 28 år!

!3år och köra häst,

L

leva11

Hej jag undrar vad ni tycker här för jag är lite osäker hur jag ska göra.
Förra året så köpte jag ett VBL valack till min dotter har bara kvalat men inget mer förståligt för rider man han så stannar han och väntar in dem anndra och det fungerar inte så bra på banan haha.
:D
När vi va och provred så va och är han under bar och dem sa då att vilken som helst kan köra han och rida.

Min dotter rider han mest men kör mkt arbete från marken, och nu på våren har jag börjat kört han och dottern rider han.

Dottern är 13år och välldigt intresserad av att lära sig köra så jag har tagit med henne och låtit henne köra och gett råd och trafik vett och allt fungerar bra hon har kört han själv ca 10gånger fast jag är med och hon selar själv travselen och spänner för.

Frågan är vågar man släppa ut henne själv fast hon är bara 13år, på en väg där det endast kommer 4 bilar i veckan jag är osäker ??

Han är trafiksäker o lugn och hon är ansvars full,

jag litar fullt på dem båda men visst en häst är en häst som är ett flyckt djur men ska vara mkt för han ska göra någon ting.

Nu sa ju min dotter att hon vill ut själv och frågan är skulle ni släppa eran dotter skälv ?

Min dotter har ridit från hon va tre år så kunskapen fins i ridningen men jag är osäker på om det är oansvarigt att släppa ut henne med en kör häst?

Men hur gör dem andra barnen i tonåren i hennes ålder som tävlar trav dem måste ju träna hemma själv säjer hon,;) gör dem det ?

Hästen är bara 150cm och ingen som drar eller lägger på han gör det man begär.

Vad säjer lagen om att barn kör skälv är det någon ålders gräns på det ?

Så nu vill jag gärna att ni skriver hur n gör eller vad ni tycker.
 
Sv: !3år och köra häst,

Nu har jag visserligen inga barn, men jag har ju själv varit ett. ;)
Jag köpte min första egna häst när jag var 12 år gammal. Då fick jag även rida ut själv för min mamma. Det var inga problem. Jag körde inget då men principen är ju ändå den samma.
I såna här lägen handlar det nog inte så mycket om ålder utan mer hur mogen man är som person. Känner man hästen och dessutom känner sig säker på sig själv så tror jag nog inte att det är några problem. Det låter ju som att du litar på att din dotter klarar av det.

Kan ni inte göra så att ni börjar med att hon kör och du cyklar med/bakom då? Då får du ju se hur din dotter kör och hur du tycker det verkar funka.
 
Sv: !3år och köra häst,

Hihi, samma här.
Men bara för att säga lite så körde jag snabbjobb på banan då...:angel:
Min mor körde riktiga lopp när hon var 14. Fast det var ju på den tiden när man inte kollade så noga.

TS
Det där är nog väldigt individuellt. Är hon trygg med hästen och hästen med henne så går det säkert bra men ingen kan veta hur han eller hon reagerar vid en "paniksituation". Förhoppningsvis är det inget som händer men som nån annan skrev innan - kolla upp försäkringsskyddet.
 
Sv: !3år och köra häst,

Jag håller med oki, det är individuellt. Och som du beskriver det borde det inte vara några problem.
Mina minsta pojkar som är 10 år får köra sina ponnysar själva nu, men gud så nervös jag är när de är ute å kör själva, även om jag vet exakt villken väg de ska köra!

Andra i hennes ålder tävlar inte stor hästar i trav, de tävlar ponnysar, men jag vette 17 om inte ett varmblod är tryggare ibland att köra.
Det finns inte möjlighet att ha en annan häst du kan köra med henne i början?

Vad lagen säger vet jag inte , men jag vet att många tränare inte låter allt för unga köra, och det har dels med försäkringarna att göra. Men nu får man ju ta kör licens när man är 16 år och man måste ju ha kunnat träna före man tar licensen, så logiskt så borde hon ju börja köra nu...
 
Sv: !3år och köra häst,

Jag håller med oki, det är individuellt. Och som du beskriver det borde det inte vara några problem.
Mina minsta pojkar som är 10 år får köra sina ponnysar själva nu, men gud så nervös jag är när de är ute å kör själva, även om jag vet exakt villken väg de ska köra!

Andra i hennes ålder tävlar inte stor hästar i trav, de tävlar ponnysar, men jag vette 17 om inte ett varmblod är tryggare ibland att köra.
Det finns inte möjlighet att ha en annan häst du kan köra med henne i början?

Vad lagen säger vet jag inte , men jag vet att många tränare inte låter allt för unga köra, och det har dels med försäkringarna att göra. Men nu får man ju ta kör licens när man är 16 år och man måste ju ha kunnat träna före man tar licensen, så logiskt så borde hon ju börja köra nu...

Jo jag kan ta våran andra travare och rida med när hon kör,
 
Sv: !3år och köra häst,

Hihi, samma här.
Men bara för att säga lite så körde jag snabbjobb på banan då...:angel:
Min mor körde riktiga lopp när hon var 14. Fast det var ju på den tiden när man inte kollade så noga.

TS
Det där är nog väldigt individuellt. Är hon trygg med hästen och hästen med henne så går det säkert bra men ingen kan veta hur han eller hon reagerar vid en "paniksituation". Förhoppningsvis är det inget som händer men som nån annan skrev innan - kolla upp försäkringsskyddet.

ja absolut är hon trygg med hästen och han är trygg med henne,
Hon jobbar mkt med han och mkt från marken, lyssnar på komandon och rider utan sadel och träns i bland ja helt otroliga är dem, Han har vart livrädd för vatten i går fick hon ner han i vattnet utan att bråka men vist det tog tid, och sen så släppte hon han medans hon fikade och han började rulla sig i sanden, och sen lekte han med vattnet och sen gick han bara åk betade. Sen va det bara sadla på och rida hem. Så jag tycker jag kan lita på dem så i alla fall
 
Sv: !3år och köra häst,

Jag började rida ut själv när jag var 11 år jag ;) Sen är det ju många som släpper ut barn som är ännu mindre själv i skogen på sina ponnysar. Det är ju individuellt allting men det kan hända olyckor hela tiden så man kan aldrig vara på den säkra sidan egentligen. Se till att hon har själv och skyddsväst och mobil med sig ifall något händer :)
 
Sv: !3år och köra häst,

Vanlig hemförsäkring funkar utmärkt. Finns en ansvarsförsäkring i den som innebär att om din dottern blir skadeståndsskyldig så ersätter försäkringen upp till 5 000 000 kronor.

Däremot skulle jag vara lite tveksam till att låta henne köra ut själv faktiskt. Går det illa med en körhäst kan det gå så himla mycket MER illa än med en ridhäst. Många svårlösta situationer kan också uppstå och då vore det bra att ha med en person till. Helst en erfaren vuxen men i vart fall en person till.

Finns hur många gånger som helst där man bara känt ett behov av att gå ur vagnen och rätta till något, kolla något, tja vad som helst - och då bör man definitivt helst vara två! Annars kan det bli farligt på riktigt.

Vore det min dotter skulle jag inte låta henne köra själv med andra ord. Rida ut själv, ja det tror jag, men inte köra.

Vill hon köra själv skulle jag be henne att börja på travskola och få lära sig körningen ordentligt först i alla fall.

Men jag är kanske väldigt ängslig av mig, i och med mitt jobb (försäkringstjänsteman) så ser jag ju bara hur illa det kan gå...och det gör det!
 
Sv: !3år och köra häst,

Jag kommer inte ihåg när jag red ut själv första gången.

Inte när jag körde heller även om det enbart var ponny jag körde. Jag håller med övriga om att det beror på individen och hastigheten.

När jag var liten tyckte jag att det var alldeles för tungt med en pigg stor häst i händerna även om jag gärna red dem.

Men har man inte en häst som blir PÅ så borde det funka.
 
Sv: !3år och köra häst,

kl
Jag körde också häst(ar) när jag var 12..började t om jobba i travstall på helgerna då....
Rida ut själv gjorde jag när jag var 7 år..."ridskolan" jag var på hade typ 5 hagar som dom bara släppte ut oss i och tre av dom syntes inte från stallet...Min första häst jag red var en shettis, en fuxmärr som hette Anki och dom sa till mig när jag fick rida ut ( barbacka) att jag fick inte ramla av för då anföll hon :rofl:
Jaja, det var ju bäst att hålla sig kvar då :D
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 709
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 307
Senast: JennyLz
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 511
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 633
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp