Säkerhetsväst/ryggskydd?

Jag har en komperdell slim fit, dvs den som är level 3. Den kan kännas knögglig precis när man sätter på sig den, men så fort den värms upp av kroppen sätter den sig som gjuten runt ens kropp. Jag tror den kan vara svår om man har större bröst då den ska stängas väldigt tight. Bästa västen jag haft på mig dock!.

Jag är lite instinktivt allergisk mot de som endast klassas som ryggskydd, då det känns som att de bara skyddar i väldigt specifika situationer.
Ja jag hoppades verkligen på den och gick omkring med den länge men nej, den formade sig aldrig som jag hoppades på.

Så är det helt klart och jag har känslan av att man lurar sig lite och invaggas i en falsk säkerhet av de som har någon form av skydd runt om. Hur mycket om något som de skyddar har jag inte hittat. Samtidigt är ett skydd som ligger hemma helt värdelöst om man ramlar av. Då är ryggskydd bättre än inget.
 
Jag har en komperdell slim fit, dvs den som är level 3. Den kan kännas knögglig precis när man sätter på sig den, men så fort den värms upp av kroppen sätter den sig som gjuten runt ens kropp. Jag tror den kan vara svår om man har större bröst då den ska stängas väldigt tight. Bästa västen jag haft på mig dock!.

Jag är lite instinktivt allergisk mot de som endast klassas som ryggskydd, då det känns som att de bara skyddar i väldigt specifika situationer.
Kan intyga att det stämmer. Räckte att jag
gick upp några kg så fick jag inte igen den alls. Så väldigt lite utrymme för förändringar var det. Precis allt sätter sig ju inte på brösten heller.
Men jag har en annan väst sen tidigare som fick rycka in istället tills jag gått ned igen.
Skulle inte rekommendera den för större byst (har F-G kupa).

Håller med lite om ryggskydden. Bättre än utan, men till exempel bryta revbenr man inte så skyddad från vad jag förstått. Samma med nyckelben och inre skador skulle jag tro?
 
Kan intyga att det stämmer. Räckte att jag
gick upp några kg så fick jag inte igen den alls. Så väldigt lite utrymme för förändringar var det. Precis allt sätter sig ju inte på brösten heller.
Men jag har en annan väst sen tidigare som fick rycka in istället tills jag gått ned igen.
Skulle inte rekommendera den för större byst (har F-G kupa).

Håller med lite om ryggskydden. Bättre än utan, men till exempel bryta revbenr man inte så skyddad från vad jag förstått. Samma med nyckelben och inre skador skulle jag tro?
Jag har ju väldigt bred torso/rygg, så det är tur att jag bara sitter på B-kupa då det redan med det knappt går att stänga skjortor med bh på 😅

Lite så med skyddet tänker jag, även om jag bröt nyckelbenet med min skyddsväst jag hade innan komperdellen. Men då sa de också att jag hade tur som inte skadat mig värre och att väst/hjälm gjort sitt jobb. Jag har ju inget minne av vad som hände pga hjärntraumat men jag får lita på vad vårdpersonalen sa.
 
Har en komperdell front zip slim fit. Den har räddat mig vid ganska rediga avfallningar från höga hästar. Märker knappt att jag har den för utom att det blir lite svettigt och att jag fått köpa en större vinterjacka att ha över den. Jag är ganska smal men typ utan byst, vet inte om det spelar roll?
 
Har en komperdell front zip slim fit. Den har räddat mig vid ganska rediga avfallningar från höga hästar. Märker knappt att jag har den för utom att det blir lite svettigt och att jag fått köpa en större vinterjacka att ha över den. Jag är ganska smal men typ utan byst, vet inte om det spelar roll?
Det gör det nog. Jag har D-E kupa och ska den gå över bysten blir det ett stort mellanrum under bysten. Jag fick in hela knytnäven på längden emellan.
 
Det gör det nog. Jag har D-E kupa och ska den gå över bysten blir det ett stort mellanrum under bysten. Jag fick in hela knytnäven på längden emellan.
Samma för mig.. Dessutom sprack dragkedjan upptill och fastnade under en hoppträning och det blev ett par svettiga minuter innan jag tog mig ur den, så den blir inte använd mer 😅
 
Charles Owen ayr var 3. best på folksam sin test, bare slått av 2 mips hjelmer fra back on track. Den siste testen folksam gjorde så testet de ikke om de hjelmene som hadde blitt testet tidligere, men såvidt jeg husker så lå de fleste fra Charles Owen over midt sjiktet.

Om jeg bare skulle ha rygg skydd, som er det shadow er, så hadde jeg villet prøve den. Den er for lang i ryggen for meg.

Jag kollade lite snabbt upp västen eftersom jag inte hade hört talas om den och tyckte det verkade nifty att de hade just alternativet short för varje storlek. https://www.charlesowen.com/products/the-shadow

(så man inte skulle behöva försöka trycka in sig i en small för att den inte skulle bli för lång tex)
 
Jag kollade lite snabbt upp västen eftersom jag inte hade hört talas om den och tyckte det verkade nifty att de hade just alternativet short för varje storlek. https://www.charlesowen.com/products/the-shadow

(så man inte skulle behöva försöka trycka in sig i en small för att den inte skulle bli för lång tex)
De har bare short opp til medium. L og XL er det ikke short. Og om ikke bryst delen er veldig elastisk, så klarer jeg ikke klemme meg inn i de mindre størrelsene. Men jeg har veldig lyst til å prøve en sånn. Etter jeg brakk ryggen så rir jeg ikke uten vest, men det hadde vært deilig å ha en mindre bulkig en å bytte på med.
 
De har bare short opp til medium. L og XL er det ikke short. Og om ikke bryst delen er veldig elastisk, så klarer jeg ikke klemme meg inn i de mindre størrelsene. Men jeg har veldig lyst til å prøve en sånn. Etter jeg brakk ryggen så rir jeg ikke uten vest, men det hadde vært deilig å ha en mindre bulkig en å bytte på med.
Aha, kollade inte alla storlekar mot rygglängd! Synd!
 
Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna och övriga. Båda racesafe varianterna och ingen av dem satt bra så jag fortsätter leta. Jag vet inte ens om jag vill ha ryggskydd eller en "riktig" säkerhetsväst.

Jag har använt ryggskydd i form av krosskydd, dvs. enbart skenan i ryggen från komperdell i många år och har varit nöjd med den men den passar inte så bra längre. Dessutom verkar det vara så att de ändå ska bytas med fem års mellanrum precis som hjälmar så oavsett är det dags för byte för den är äldre än så.

Jag blev lite mörkrädd när jag läste i tester att hälften av västarna inte lever upp till sin märkning vilket gör det ännu svårare för alla västar testas såklart inte i sådana tester och hur ska man veta? Jag har tittat på de uppblåsbara västarna med men blir inte klok på om man måste ha en vanlig väst under också? En finntack pro är påväg till mig men frågan är hur säker den är? Den står som en level 2 väst på vissa ställen men på andra står det att den inte är godkänd ens för CE märkningen och det hittade jag först efter jag hade beställt den.

Den jag ständigt återkommer till är komperdell ballistisk flex fit slim. Jag har provat den men blir så osäker på storleken när jag läste att den ska sitta så att den bara precis går att stänga när den sätts på eftersom den sedan formas efter kroppen. Det här var inget personalen på hööks visste/sa.

Jag känner att komperdell är ett märke som har funnits länge och som har tillverkat skydd för många olika typer av sporter och det faktum att jag har trivts med det ryggskydd jag har spelar såklart också in men samtidigt blir jag fundersam över hur mycket en komperdell ballistisk flex fit slim faktiskt skyddar övriga överkroppen förutom ryggen? Lurar man sig på de här tunna plattorna eller ger de något skydd? Jag hittar inga tester om det. Ger de inget skydd kan jag lika gärna köpa ett nytt likadant som jag har. Dels kostar det mindre och dels är det inte lika varmt.

Hjälp? Tilläggas ska att jag inte tävlar, jag rider inga rodeohästar men även en i vanliga fall cool häst kan bli rädd/biten av något eller av annan orsak studsa iväg. Så precis av samma orsak som jag ser det som självklart med mipshjälm vill jag ju ha så bra skydd som går men det måste såklart fungera i verkligheten också. Eftersom min kropp är trasig och inte tål tryck eller hårda grejer så går många bort för även om det sägs att de mjuknar vilket de såklart gör så räcker det inte. Västen måste sitta så att inga tryck uppstår och får inte heller vara så tung att den trycker på axlarna.
Jag har ridit med Komperdell ballistic flex fit i flera år, superskön. MEN den är enbart ett ryggskydd, den också. De tunna plattorna på framsidan ger inget skydd utom möjligen för skrapsår. Det blev jag varse vid en rätt våldsam ridolycka för 6 månader sen då jag bröt nyckelbenet plus fick ett krossår på samma ben, spräckte 8 revben och skadade lever och njure. Västen skyddade inte mot slagen på framsidan av kroppen, däremot var hela ryggraden skyddad mot slagen där.
I min jakt på väst som skyddar runtom har jag funderat på uppblåsbar, men den hade heller inte skyddat framsidan eftersom jag fortfarande satt kvar (om än på väg ur) sadeln när jag fick smällen på framsidan. Den hade i likhet med Komperdell ballistic flex fit enbart skyddat ryggen, dvs löst ut när jag faktiskt ramlade av. Och då hade frakturerna och de inre skadorna redan skett.
Så det bör man vara medveten om när det gäller Komperdell ballistic flex fit och de uppblåsbara, som heller inte skyddar mot sparkar mm.
Komperdell har gjort en level 3 som skyddar runtom, godkänd för fälttävlan, men den går inte justera nånstans, så den passar tyvärr inte mig.
Den jag nu köpt är Racesafes helt nya väst, level 3 och betydligt mjukare och rörligare.
Men särskilt skön är den inte, och man ser ut som Hulken i den. Men efter den här resan är det bara att hacka i sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Provade både S och M i butik (Komperdell Ballistic Flex Fit Slim) och tyckte S satt tight så de blev jobbigt. Beställde hem en M i rätt...
Svar
3
· Visningar
655
Senast: Zacci
·
Utrustning Jag har aldrig ridit med säkerhetsväst, men har nyss börjat rida igen efter ett längre uppehåll och känner att jag kanske vill ha väst...
2
Svar
22
· Visningar
6 145
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag hade JÄMT säkerhetsväst när jag var yngre,oavsett om jag skulle lulla runt på ridbanan,ut i skogen, eller ut på en kort skrittvända...
2
Svar
27
· Visningar
10 110
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp