Bukefalos 28 år!

4 åringens träning

linnsan

Trådstartare
hur långt tycker ni att en 4 åring kan ridas per vecka..
han ska börja lite clearonder nästa år så vill veta hur hårt man kan träna honom.. han är född i april så ganska tidigt på året..han är 143 cm och har ganska bra kondis..men som sagt hur många km kan han gå per vecka?
tacksam för svar!
 
Senast ändrad:
Sv: 4 åringens träning

jag vill också veta. fast jag har en treåring men skulle vara kul om det kom in lite tips som man kan ta del av :)
 
Sv: 4 åringens träning

Det är lite delade meningar om hur mycket man ska träna 3-4 åringar inför distans. Jag tycker man ska rida dem allmänt men inte träna för hårt (snabbt eller långt). Max 3-4 ridpass i veckan.
Andra vill i stort sätt att hästen ska tränas som unghästar för att träna upp hjärt-lung funktionen.
Men hästar har den inbyggd, de är födda atleter.
Inte mycket till hjälp....
// Linda
 
Sv: 4 åringens träning

Jag har hitils bara tränat en fyraåring. Har är idag sex år så om jag gjorde rätt får framtiden utvisa.

Jag red vanliga uteritter ca5-8km i ett lungt tempo, klättrade en del, åkte och löshoppade, långa skrittpass ner igenom byn.
Jag red även 2 st PP på honom. En 16km på försommaren. Den tränade jag inget särskillt inför iom att den var såpass kort.
Den (32km med grind) andra red jag på sensommaren och inför den så red jag lite distansträning dock ej längre än 10-15km.
I det stora hela så gjorde jag nästan samma sak som jag hade gjort nu (om han inte gjort sig illa i vintras) fast inte lika långt och långsammare.
 
Sv: 4 åringens träning

Jag skulle vilja säga samma varierade arbete som för en vuxen tränad häst, men med lägre intensitet och lägre hastighet. Variationen tror jag viktig. Jag har ridit ut ca 3 gånger i veckan i mestadels skritt med travinslag i början för att successivt öka travsträckorna. Lugnt och balanserat och visst kan man lägga in lite galopp här och där men den huvudsakliga träningen skall gå i lugnt tempo. Hellre 1,5 timma i skritt på en unghäst än 30 min i trav och galopp anser jag. Variera träningen med löshoppning ibland och tömkörning. Börja introducera lite lösgörande arbete i sadeln på ridbana en gång i veckan. Men framför allt: var lyhyrd för vad din unghäst klarar mentalt och fysiskt. Ibland kan man behöva ställa av dem en liten period när man tycker att allt liknar skit o pannkaka. De är fortfarande bara bebisar i mångt och mycket. Stirra dig inte blind på hur många km i veckan du rider utan räkna i tid istället. Jag tycker att 1 timma i skogen är lämpligt som daglig träning och med tiden lägga in längre pass en gång i veckan men i samma tempo som vanligt. Hoppas det ger någon vägledning! ;)
 
Sv: 4 åringens träning

vad tycker ni om detta schemat:
mån: ledig
tis: långt ca 2 h + leda de första o sista 15 min
ons: klättring ca 30-60 min
tors: ledig
fre: körning:1-3 h beroende på hur han arbetas och känns
lör: skritta ca 30-45 min
sön: dressyr ca 45-60 min


ibland ska jag även lägga in hoppning under ryttare tömkörning och promenader men han ska alltid ha minst 2 ggr i veckan som är hans vilodagar
 
Senast ändrad:
Sv: 4 åringens träning

Ser väl bra ut enligt min uppfattning, akta bara så att han/hon inte börjar tycka det blir tråkigt, kanske kan du byta ut nåt långpass mot lite lugn galopp på äng om du har möjlighet. Tror inte det är fel om du låter honom/henne vila nån mer dag en gång ibland.

(OBS! detta är bar vad jag tror:angel: :D )
 
Sv: 4 åringens träning

Spontant kändes klättringspasset lite långt tidsmässigt? Hur ser ett sådant ut om det pågår i nästan en timme?
 
Sv: 4 åringens träning

när jag klättrar så rider jag inte upp o ner för en backe i en timma men jag kanske går rakt ut i skogen och helt enkelt låter honom lyfta lite mera på benen..ta ngn galopp, skritta lite och klättra lite..han får ju inte bli uttråkad:)
 

Liknande trådar

Mat Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med...
2
Svar
29
· Visningar
1 675
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 737
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 593
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp