Akvarietråden IV

Jag kan ju börja med att ge en presentation av mina akvarier :)

Mitt första akvarium som jag startade upp här hemma är en 30L kub. Att det blev den var för att det var vad jag fick plats med innan flytt osv, men planen har hela tiden varit att skaffa större akvarium. Mitt 30L fick massvis av växter, en för akvariet ganska stor rot osv. Bottenmaterialet är någon aquasoil som följde med akvariet och som enligt säljaren hade varit igång ca ett år.

I mitt 30L har jag ett stim av Pseudomugil luminatus som är en helt fantastisk liten fisk, och så har jag ett stort, okänt antal röda neocaridina-räkor samt ett gäng sandsnäckor/skräpsnäckor.
Akvariet kom igång bra. Växterna frodades, fiskarna trivdes och räkorna förökade sig. Men så började några växter må dåligt, jag var rädd att det var pga för lite ljus och ökade på rätt rejält med det... Sedan fick akvariet stå hos min mor i samband med flytt och well. Sedan gick det inte sådär jättebra. Alla invånare mår fortsätt bra, men det dök upp trådalger i massor och akvariet ser nu så övergivet och hemskt ut att jag inte vågar visa det på bild längre :cautious: MEN på fredag ska jag äntligen hämta hem det och i samband med det ordna upp det så att det blir fint och bra igen.
379664268_249093664792378_7087567686897403723_n.jpg


Mitt nästa akvarium är ett 54L. Det är dit mina älskade luminatus ska få flytta. Det är dock nyligen startat och aquasoilen gör att det blir nitrat i akvariet nu. Där ska jag stoppa in mer växter, göra fler vattenbyten och bara vänta på att det går att ha invånare där. Jag längtar tills det är redo. Då ska även en värmare sättas in, för tanken är att mina luminatus ska få det lite varmare än vad de har nu, i hopp om att de ska vilja leka då.
403618810_1335350370450140_7893380196561139776_n.jpg

Sedan har jag också ett litet 20L igång. Där går just nu, högst tillfälligt 4st guppyhanar. Det här akvariet ska få bli ett yngelakvarium och säkert ha en del räkor också. Det är inrett lite hastigt och lustigt med det jag råkade ha hemma och med tanke på det så blev jag nöjd. Det är svårt med ett så litet akvarium. Får väl se hur det blir när växterna tar sig också... Och ja, självklart ska pumpen bytas ut eller modifieras innan eventuella yngel eller räkor flyttar in, för det där filtret är inte säkert alls just nu.
393151633_876342264132338_7179779593448349392_n.jpg


Bredvid mitt 54L så står nu ett 105L. Det är inte riktigt klart vad som ska gå där i, mer än mina guppys och räkor då. Ja, jag vill ha räkor i alla akvarium :D 105an är också köpt begagnad, och då följde det med en hel del fisk, bland annat en guppyhane jag inte kunde göra mig av med och därav att han + nya kompisar bor i 20L nu. Där får de bo fram till ungefär julafton, för nu kommer jag vara ledig fredag till och med måndag = perfekt tid för att sparka igång 105an som just nu står helt tomt. Jag kommer mest troligt ha sand på botten, eftersom jag har kvar sådant. Jag vill också ha ottos, men så funderar jag på andra lämpliga, fina fiskar för sällskapsakvarium. Vad det blir, ja det märker vi väl. Jag har många olika sorter som jag tycker om!

Sedan har jag också plats för ett 200L i hallen, men det avvaktar jag med. Det ska absolut dit, men eftersom jag har så många akvarium som inte är i ordning än så känns det bara dumt att köpa ännu ett. Jag spanar lite på dvärgciklider, labyrintfiskar och regnbågsfiskar, men exakta sorter är oklart. Det finns så många jag gillar. Men ja, även det lär inredas med aquasoil på botten och rejält med växter. Det blir ett dyrt(!) akvarium, men min mentala bild är att det också kommer bli ett otroligt vackert, grönt akvarium.

Ser man till hur mycket jag har så har jag åtminstone lyckats med att inte lägga allt för mycket pengar på det (än).
Alla akvarium är begagnade. All belysning likaså och två av mina filter/pumpar. Bottensubstratet i 20L och 30L är begagnat, och i princip alla växter också, samt alla stenar. Räkorna, de fick jag gratis och de tre guppyhanar jag nyligen fick, de bytte jag till mig. Jag har också fått massor av tillbehör i samband med akvarieköpen, såsom håvar, lite mat, rötter, yngelakvarium... Det jag köpt i butik är lite mat, stora roten i mitt 30L, någon pytterot i 54an, aquasoilen i 54an + filtret där. Jag har också köpt mina luminatus i butik. Och justja, alla akvarium står än så länge på en lagerhylla som kostade strax över 300kr.
 
Fyllde på med sand, växter och vatten igår, och mina rötter flyter :cautious:. Jag borde kanske blötlagt dem innan? Eller ska de tyngas ner på något sätt? De har varit i akvariet hela natten men visar inga tendenser till att vilja stanna på botten än.

Pumpfanskapet flyter också, antar att de där sugkopparna behöver bytas ut?

Fram tills att allt flöt iväg så såg det bra ut enligt mina ögon. Det saknas någon växt med större blad att ha i bakgrunden, kanske med någon annan färg än illgrönt som är tema för resten. Jag ska ha lite flytväxter också men de var slut, får vänta ett par dagar tills de kommer in igen. Och kanske mossa till stocken och kanonen. Köpte någon fin epifyt till ena stocken men det går sådär nu när de flyter omkring...
 
Fyllde på med sand, växter och vatten igår, och mina rötter flyter :cautious:. Jag borde kanske blötlagt dem innan? Eller ska de tyngas ner på något sätt? De har varit i akvariet hela natten men visar inga tendenser till att vilja stanna på botten än.

Pumpfanskapet flyter också, antar att de där sugkopparna behöver bytas ut?

Fram tills att allt flöt iväg så såg det bra ut enligt mina ögon. Det saknas någon växt med större blad att ha i bakgrunden, kanske med någon annan färg än illgrönt som är tema för resten. Jag ska ha lite flytväxter också men de var slut, får vänta ett par dagar tills de kommer in igen. Och kanske mossa till stocken och kanonen. Köpte någon fin epifyt till ena stocken men det går sådär nu när de flyter omkring...
Det är jättevanligt att de flyter :) Olika rötter är olika envisa. Vissa behöver bara ligga i blöt någon dag, andra kan behöva veckor. Vissa limmar fast dem i sten (gissar att det behövs speciellt lim) eller knyter fast dem i sten med sytråd. Själv hade jag sådan tur med min flytande rot att det var hål i den, och då kunde jag sätta stenar inuti den för att tynga ner tillräckligt. Ska visst gå att koka dem också, om de inte är för stora, men jag är rädd att förstöra rötterna då så jag kokade min flytande rot i bara någon enstaka minut. Hjälpte lite i alla fall.

Och ja, flyter pumpen så behöver nog sugkopparna bytas ut. Köptes den ny eller är det en begagnad? Om du testar att trycka fast pumpen ordentligt på torrt glas, fastnar den då eller glider den?
 
Fyllde på med sand, växter och vatten igår, och mina rötter flyter :cautious:. Jag borde kanske blötlagt dem innan? Eller ska de tyngas ner på något sätt? De har varit i akvariet hela natten men visar inga tendenser till att vilja stanna på botten än.

Pumpfanskapet flyter också, antar att de där sugkopparna behöver bytas ut?

Fram tills att allt flöt iväg så såg det bra ut enligt mina ögon. Det saknas någon växt med större blad att ha i bakgrunden, kanske med någon annan färg än illgrönt som är tema för resten. Jag ska ha lite flytväxter också men de var slut, får vänta ett par dagar tills de kommer in igen. Och kanske mossa till stocken och kanonen. Köpte någon fin epifyt till ena stocken men det går sådär nu när de flyter omkring...

Jag kokar mina rötter, åtminstone 20 min. Vill ha ur lite av garvsyrorna om de är nya, eftersom jag inte har ett survattenakvarium. Sen kan man limma mot en sten med superlim. Det funkar även att limma epifyter, om det är svårt att få fast dem på annat sätt. :)
 
Det är jättevanligt att de flyter :) Olika rötter är olika envisa. Vissa behöver bara ligga i blöt någon dag, andra kan behöva veckor. Vissa limmar fast dem i sten (gissar att det behövs speciellt lim) eller knyter fast dem i sten med sytråd. Själv hade jag sådan tur med min flytande rot att det var hål i den, och då kunde jag sätta stenar inuti den för att tynga ner tillräckligt. Ska visst gå att koka dem också, om de inte är för stora, men jag är rädd att förstöra rötterna då så jag kokade min flytande rot i bara någon enstaka minut. Hjälpte lite i alla fall.

Och ja, flyter pumpen så behöver nog sugkopparna bytas ut. Köptes den ny eller är det en begagnad? Om du testar att trycka fast pumpen ordentligt på torrt glas, fastnar den då eller glider den?
Pumpen är begagnad och sugkopparna är nog lite torra. Den fastnar inte alls, dumt att jag inte ens tänkte på det. Men men, det är några dagar kvar till julafton tack och lov.
 
Jag kokar mina rötter, åtminstone 20 min. Vill ha ur lite av garvsyrorna om de är nya, eftersom jag inte har ett survattenakvarium. Sen kan man limma mot en sten med superlim. Det funkar även att limma epifyter, om det är svårt att få fast dem på annat sätt. :)
Då blir det storkok ikväll!

En annan allmän fråga; behöver jag tillsätta någon näring till växterna nu när jag inte har någon jord under sanden? Det dröjer ju innan det kommer fiskar, och sen dröjer det väl ännu längre innan fiskarna har blivit så många att de kan gödsla växterna.
 
Jag har 9 kar igång nu. Från 20 till 200 liters
+ ett terrarium med snäckor och gråsuggor
+ en kläckningsburk med pinnar.
+ en bytta med mjölmask som jag föder upp till fiskarna
 
Igår bytte jag till mig 5 dayanum av en akvarie kompis, han fick lite snäckor av mig i byte
Gillar mina dayanum. Hoppas på att de sätter fart med att yngla av sig...
 
Då blir det storkok ikväll!

En annan allmän fråga; behöver jag tillsätta någon näring till växterna nu när jag inte har någon jord under sanden? Det dröjer ju innan det kommer fiskar, och sen dröjer det väl ännu längre innan fiskarna har blivit så många att de kan gödsla växterna.

Du behöver nog tillsätta näring i vattnet, åtminstone nu i början. De flesta "enklare" växter klarar sig utmärkt utan bottennäring. Jag har ju inte fisk i mitt akvarium, så jag tillsätter lite, lite näringslösning varje vecka.
 
44an börjar likna hur jag vill ha den. 🥰 Det är lite dimmigt nu och så är det lite mer att plantera/göra innan det är helt klart men nästan där iaf! Skippade skelettskölden, orkidéen behöver jag fixa lite med om den ska kunna sitta där jag vill ha den men jag är rätt nöjd med hur det ser ut nu:
44an004902.jpg

Hoppas växterna tar sig ordentligt nu och inte bara kastar in handsken för då blir det inte kul alls! :nailbiting:

Ska börja kolla vattenvärdena och se när jag kan flytta över lite yngel hit. Det bor lite physor och musselkräftor här sen tidigare som råkat komma i av misstag men bägge är typ odödliga så det säger inte så mycket om vattnet, men jag tror det är rätt ok. Får se vad testerna säger.
 
44an börjar likna hur jag vill ha den. 🥰 Det är lite dimmigt nu och så är det lite mer att plantera/göra innan det är helt klart men nästan där iaf! Skippade skelettskölden, orkidéen behöver jag fixa lite med om den ska kunna sitta där jag vill ha den men jag är rätt nöjd med hur det ser ut nu:
Visa bifogad fil 134915
Hoppas växterna tar sig ordentligt nu och inte bara kastar in handsken för då blir det inte kul alls! :nailbiting:

Ska börja kolla vattenvärdena och se när jag kan flytta över lite yngel hit. Det bor lite physor och musselkräftor här sen tidigare som råkat komma i av misstag men bägge är typ odödliga så det säger inte så mycket om vattnet, men jag tror det är rätt ok. Får se vad testerna säger.
Jag börjar bli riktigt sugen på att ha ett långt, lågt akvarium här hemma för att kunna köpa min favoritkampfisk från jobbet :angel: Var har du hittat ditt?

Själv har jag haft lite problem med att alls kunna göra vattenbyten, vilket inte heller var något jag prioriterade i det "tomma" akvariet med aquasoil och växter. Men, nu har några av "flaskborstarna" blivit ljusa i toppen och jag vet att vattenvärdena inte var helt kanon för ett tag sedan, så precis innan läggdags igår stod jag och bytte vatten med hjälp av en gammal petflaska (för att få bort vatten) och vattenkanna :rofl:

Idag ska jag köpa en hink för att underlätta lite för mig själv, och så ska jag äntligen ordna upp allt med mitt lilla akvarium med luminatus! På måndag sedan blir jag av med ett gäng helenasnäckor och får nya räkor i utbyte. Har ingen koll på vad jag får för något, men det kan ju aldrig vara fel med räkor så jag är väldigt pepp! Jag ska också idag börja inreda 105an, men jag måste verkligen(!) ha tag på fler växter för det. Funderar på en tur till akvarielagret, för den växt jag tycker allra mest om här hemma och som jag haft minst problem med, det är en som kommer från dem. Minns inte vad den heter, men jag vill ha fler av den och låta den verkligen synas i 105an. Den är riktigt starkt grön, har halvstora blad, växer tätt och tja... Jättefin helt enkelt!
 
Jag börjar bli riktigt sugen på att ha ett långt, lågt akvarium här hemma för att kunna köpa min favoritkampfisk från jobbet :angel: Var har du hittat ditt?

Själv har jag haft lite problem med att alls kunna göra vattenbyten, vilket inte heller var något jag prioriterade i det "tomma" akvariet med aquasoil och växter. Men, nu har några av "flaskborstarna" blivit ljusa i toppen och jag vet att vattenvärdena inte var helt kanon för ett tag sedan, så precis innan läggdags igår stod jag och bytte vatten med hjälp av en gammal petflaska (för att få bort vatten) och vattenkanna :rofl:

Idag ska jag köpa en hink för att underlätta lite för mig själv, och så ska jag äntligen ordna upp allt med mitt lilla akvarium med luminatus! På måndag sedan blir jag av med ett gäng helenasnäckor och får nya räkor i utbyte. Har ingen koll på vad jag får för något, men det kan ju aldrig vara fel med räkor så jag är väldigt pepp! Jag ska också idag börja inreda 105an, men jag måste verkligen(!) ha tag på fler växter för det. Funderar på en tur till akvarielagret, för den växt jag tycker allra mest om här hemma och som jag haft minst problem med, det är en som kommer från dem. Minns inte vad den heter, men jag vill ha fler av den och låta den verkligen synas i 105an. Den är riktigt starkt grön, har halvstora blad, växer tätt och tja... Jättefin helt enkelt!

Köpte det från amazon, gick väldigt smidigt men just detta har inget täcklock så en kampfisk lär hoppa rätt ur men man kanske kan köpa till täcklock/tillverka något själv? Funderar på om jag kan kampfisksäkra det på något vis utan att göra det fult (?) för jag tycker det här scapet hade passat en liten drake fint annars. :love:

Växten du gillar är kanske en hygrophila corymbosa eller liknande? Låter man dem växa upp över vattenytan så kan man få den att blomma också (små söta blålila blommor).
 
Köpte det från amazon, gick väldigt smidigt men just detta har inget täcklock så en kampfisk lär hoppa rätt ur men man kanske kan köpa till täcklock/tillverka något själv? Funderar på om jag kan kampfisksäkra det på något vis utan att göra det fult (?) för jag tycker det här scapet hade passat en liten drake fint annars. :love:

Växten du gillar är kanske en hygrophila corymbosa eller liknande? Låter man dem växa upp över vattenytan så kan man få den att blomma också (små söta blålila blommor).
Ah, är det vanligt att de hoppar alltså? Lock kan nog vara bra ja... Får undersöka saken lite :D

Och alltså, du är ju otrolig :rofl: För ja, det verkar onekligen vara någon sådan växt!
 
Ah, är det vanligt att de hoppar alltså? Lock kan nog vara bra ja... Får undersöka saken lite :D

Och alltså, du är ju otrolig :rofl: För ja, det verkar onekligen vara någon sådan växt!
Ja, de är duktiga på att hoppa. Långfenade är förstås inte lika bra på det men de kan också hoppa ur om man inte har vattennivån väldigt lågt. För vissa går det bra utan täckglas hela livet ut, andra kampfiskar är helt hoppgalna och det finns många skräckhistorier om kampfiskar som hittats utanför akvariet. :( Funderade på om det är pga att de ofta hålls i skit-"akvarium" men vissa verkar helt enkelt gilla att hoppa... Sen är det vad jag förstått också bättre för dem att gå upp och andas den varma fuktiga luften som blir i ett stängt akvarium än den torrare, kallare inomhusluften.

Jag funderar på om jag inte kan ta en skiva akrylplast, skära ut hål för allt som sticker upp ur akvariet och lägga ovanpå karet bara.

Kul att gissa rätt! :D
 
Släppte 4 st yngel i 30 liters karet idag och ska se hur det går innan resten får flytta in också. Det borde gå bra och det fullkomligt kryllar med småkryp precis överallt så jag kommer inte behöva mata öht heller.

Äntligen går det att fånga dem på bild ordentligt! Tror det är 4 små söta töser detta: 🥰
01.4första849562.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 155
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 136
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp