4 årings ritningar

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

little_treasure

Jag "jobbar" som au pair och tar hand om en liten 4 årig engelsk grabb. Och jag är lite "orolig" för hans ritningar, han är nämligen fortfarande på "kludd" stadíet och har väldigt dålig pennkontroll och omöjligt för en vuxen att gissa vad han ritar...
Visst är det på 4års kontrollen som barn blir ombedda att rita en gubbe? Tror inte att "min" lill kille skulle klara det...

stackarn ska ju börja skolan i höst (jag har lite svårt för det engelska skolsystemet - enligt mig tar det död på barndommen för tidigt men det är en annan diskussion) och föräldrarna vill att han ska öva på att skriva! Medans jag nog tycker det är viktigare att han får fart på sina ritningar.

Så kloka buke föräldrar, var ligger/låg era 4åringars ritningar på för nivå?
Har jag anledning att vara orolig?

/little T
 
Sv: 4 årings ritningar

Enligt böckerna brukar de börja rita huvudfotingar vid 4-årsåldern. Sen finns det ju alltid de som är senare och tidigare.
Fast jag håller nog med dig, är det fortfarande "kluttar" han ritar så kanske det är problem med finmotoriken??? *gissar*
I vilket fall som helst låter det i mina öron som att det vore VANSINNE att försöka få barnet att skriva när han inte ens kan rita en huvudfoting, en flagga, en sol eller en "vadsomhelst"...

tillägg:
jag vågar knappt berätta om min 3½-årings ritnivå... :smirk:
Hennes huvudfotingar kom redan förra sommaren (2½) och de har numera även fått mage, med NAVEL!! :p
Dessutom kan ungen SKRIVA :eek: :eek: Mamma, pappa, sitt och syskonens namn kan hon utan hjälp! Och får hon lite hjälp, dvs bokstavering, så skriver hon en egen inköpslista när vi ska åka och handla... :eek: :eek:
Men hon ÄR extremt tidig på den fronten...
 
Senast ändrad:
Sv: 4 årings ritningar

Ja, problem med finmotoriken låter vettigt. Han är ganska klumpig när han leker med mindre saker också...

Det jobbiga är att som au pair kan man inte göra ett sk*t, hade det varit min unge hade jag inte ens kommit på iden att börja truga honom till att skriva. Men som det är nu får man mest hålla mun och jobba runt det hela. Har tyvärr inte ett sådant förhållande till barnets föräldrar att jag kan vägra att träna skrivning och påtala att det kanske finns vissa problem...
Blir så trött på prestig jagande föräldrar, varför kan man inte bara låta dom vara och växa i sin takt!
/little T
 
Sv: 4 årings ritningar

kan du inte ens diskutera med föräldrarna?
jag menar om du nu ser att han bara ritar kluttar, VET föräldrarna om att det ÄR så?
Du kanske inte ska vägra, men du kan ju fråga dem om de tror att han kommer klara av det när han inte ens kan rita en sol... (som ju är som ett o...)
Nä, prestigejakt när det gäller barn är jobbigt. Och ställer man krav på dem som de inte är mogna för så kommer man bara göra det ännu värre för dem. Jag tvivlar på att de lär sig skriva redan som 4-åringar, för de flesta normala 4-åringar är inte mogna för sånt.
 
Sv: 4 årings ritningar

för att vara ärlig har jag ingen koll på om de vet hur hans teckningar ser ut, men det får de reda på på lördag när han ger sin pappa en teckning på födelsedagen... fast då har jag ju skrivit i kanten för att förklara att det är en brandbil och jag fick även hjälpa honom genom att säga "å va fint, ska vi rita hjul här nere då" och peka ut var :o vilket igentligen är fusk och emot mina principer... vill ju hellre att han prövar sig fram och hittar rätt själv.

Får se, får samla mod under helgen... mamman är super intelligent och kan nog ha svårt att inse att hennes lilla gullunge inte är så underbart smart... eller så klart att han är smart och underbar men han kanske inte är riktigt redo för det hon hoppas på än.

Det är grejen med engelska skolsystemet (iaf privatskolor som är det enda jag varit i kontakt med) att dom faktiskt börjar skriva och läsa vid 4-5 års ålder och har även läxor varje/varannan dag :eek:
Jämnför det emot sverige där man har 3 läxor i veckan när man är 6-7!
/little T
 
Sv: 4 årings ritningar

Min dotter, som fyller fem i höst, har alltid ritat "dåligt", och inte varit särskilt intresserad av att rita och måla. Vilket såklart kännts lite konstigt för mig som alltid varit väldigt duktig på just det. Däremot bokstäver tycker min dotter är jätteintressant - hon kunde skriva sitt namn INNAN hon kunde rita huvudfotingar!!! Så det är ju inte alltid barns utveckling så att säga går i "rätt" ordning. Hos min dotter är det väl inte finmotoriken som det är nåt fel på (hon är jätteduktig på att trä små pärlor och sånt), utan snarare intresset för att just rita. Så det kanske inte är så att man MÅSTE kunna rita för att kunna lära sig skriva.... Hur går det förresten med skrivtränandet? Lär han sig skriva bokstäver eller är det också svårt?
 
Sv: 4 årings ritningar

Oroa dig inte ! Min 9-åring kan knappast rita en gubbe ! Som femåring presterade han något som vi med bästa vilja kallade spöke ! Det såg ut som en kondom med två ögon ungefär, inga armar inga ben....

Å andra sidan räknade han till 100 som treåring, både framlänges och baklänges. Läste som fyraåring, som 8 åring var han på en 15-årings nivå i läsningen. Så det med att kunna rita har inget att göra med den andra sortens intelligens.
 
Sv: 4 årings ritningar

Hej!
Jag har en 4-åring hemma som ritar gubbar hus och djur, skriver sitt och våra namn, med det inte sagt att ALLA 4-åringar ska kunna detta, men det är väl som du säger att de på 4-års kontrollen får rita gubbar men å andra sidan vad ska dom göra om han inte kan det då?? Det är ju som Cirkus skriver dom kan ju vara mycket duktiga på massor av andra saker fastän de inte kan rita en huvvudfoting ;)
 
Sv: 4 årings ritningar

Hej du,

Jag har en snart 8-årig pojke hemma som inte kunde rita ett skvatt vid den där åldern, han har väldans dålig finmotorik. Dessutom hade han sen talutveckling så det var en del bekymmer och funderingar om det var nåt större fel på ungen. Nåja, nu har han gått ettan och han skriver bostäver som en kratta, nog bland de sämsta i klassen men det tar sig ;). Han har aldrig varit nåt för att pyssla, tyckte allt sånt var tråkigt i förskolan...förstår honom för jag är likadan själv :angel: .

Däremot har han ett bra mattehuvud och lärde sig själv multilplikationstabellen då han var 6 år :crazy: (Dessutom fattar han hur den hänger ihop, dvs att 5 x 4 = 5 + 5 +5 + 5....). Läsningen har också gått bra.

Att en unge är tidig/sen med nåt behöver inte ha med intelligens att göra, i vår familj har vi varit väldigt sena av oss men jag tror vi är normalbegåvade ändå :D

Så det ordnar sig skall du se. Men jag tycker det är underligt att föräldrarna inte har bättre koll på sitt barn :confused: .
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 4 årings ritningar

Nej, man måste nog inte rita först och skriva sedan, men det känns som att det nog är den ordning som är vanligast.

Han har svårt att få till bokstäverna, jag ritar prickar/tunna linjer som han kan följa men han har ingen styrsel på pennan och "kluddar runt" men samtidigt när han verkligen koncentrerar sig kan han få till skapliga bokstäver. Det har nog mycket att göra med hans intresse, men finmotoriken är ganska dålig överlag tror inte att han skulle klara att trä pälor tex.
 
Sv: 4 årings ritningar

Jo, alla har vi ju lättare för olika saker, han har ett super minne till exempel och skrivandet kommer väll så småningom.... räknar gör han, lite lagom han har problem med 13-14 men det tror jag kan bero på att han haft au pair hela livet och thirteen kan ju vara lite svårt att uttala för en svenska au pair men det är ju den han "härmar" ;)
 
Sv: 4 årings ritningar

Båda är karriärsmänniskor, lämnar huset vid 7 kommer hem vid 7 och har ett mycket "vuxen anpassat" barn = han lever på deras villkor de ändrar inte sitt liv efter hans behov.

Det kanske inte heller handlar om att ha koll utan att acceptera att ens barn inte är redo för det man hoppas, han börjar i "fin" privat skola till hösten och föräldrarna vill ju att han ska vara så duktig som möjligt och gärna ha lite försprång.

Jo, så klart det kommer ordna sig, han är ju bara 4 år, jag oroar mig kanske mer för att pressen från föräldrar/skola på honom att han ska skriva/rita fint knäcker honom snarare än att han aldrig lär sig skriva, för det kommer han såklart göra även om det kanske tar lite tid.
 
Sv: 4 årings ritningar

Hur fungerar han grovmotoriskt? Har han uppenbara brister där också? I så fall är det lekpark, skog, klättrande som gäller. Har man inte de stora rörelserna kan man inte klara de små fina rörelserna.
Klättra, hoppa, spring, gör kullerbyttor och när det fungerar, arbeta med fingermålning, fingerramsor, Imse vimse spindel tex men den är svår, arbeta med lera och play-doo, fingervirka är jättebra.
Att man sen inte vill rita är ju en annan sak, jag är 41 och har fortfarande problem med mer avancerad teckning än streckgubbar....
 
Sv: 4 årings ritningar

Haha, gjorde min syster också! Hon ritade dem upp och ner. Alltså så de stod på huvudet.
 
Sv: 4 årings ritningar

Grov motoriken är bättre än fin motoriken...

Han har en stubbe han gillar att klättra på i parken, men att klättra i träd på riktigt tror jag inte han vill, han är ganska försiktig av sig. Bra klätter träd är det ju brist på i relativt centrala London oxå :smirk:
Lekparken, han är vad jag kallar ett "Vuxen anpassat" stackars barn, i lekparken behöver han sparkas igång för att springa runt och leka. Han sitter gärna tyst uppe på sitt rum och leker (jätte bra så behöver man ju inte lida av att man har barn, för barn som leker högljutt, stökar till det och är lite busiga är ju hemskt! :confused: ibland undrar man varför folk skaffar barn).

Får pröva Playdoh till veckan, kanske kan funka för att få igång hans mer estetiska sida också ;)

tack för kloka svar allihop :bow: man ser så mycket bättra på saker och ting när man fått vädra dom lite och se hur andra tycker/tänker
 
Sv: 4 årings ritningar

Lera/play-doo är bra eftersom ett barn som har lite prestationsångest inte kan göra saker perfekta.
 
Sv: 4 årings ritningar

Förstod att ni förmodligen inte hade tillgång till så mycket klättersaker, men man kan träna grovmotorik genom tex följa John-övningar på marken/inomhus.
Gå som en gorilla, krypa uppför trappor, klättra över stolar, gå fyrfotagång m.m.
Jag kan dränka dig i ideer om du vill:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp