Bukefalos 28 år!

4 års kvalitén & dylikt...

S

__Stilett__

Fanns en tråd om 3 års test, så då gör jag en tråd för 4 åringar.
Kan ni inte komma med tips och råd vad som gäller inför kvalitén, championat m.m. Vad för papper ska hästen ha, hur ska man förbereda sig, vad ska man träna på, vad ska man tänka på m.m.
 
Sv: 4 års kvalitén & dylikt...

Är det någon som vet om ponnykvalitén är samma som för stora hästar? Är den uppsuttna hoppningen frivillig?

Annars så krävs det att hästarna är vaccinerade. Hästen måste dessutom ha gröna papper i asvh, så har det varit förr iaf. Tror att hästar med annan färg på papperna får visas i mån av plats. Har dock aldrig hört någon som blivit nekad visning.

Hur ska ni göra, visa hästen själv i alla momenten eller hyra in visare?
 
Sv: 4 års kvalitén & dylikt...

KL

Vill också veta.
Det handlar om ponny så jag har samma frågor som Fiorano.
 
Sv: 4 års kvalitén & dylikt...

Fanns en tråd om 3 års test, så då gör jag en tråd för 4 åringar.
Kan ni inte komma med tips och råd vad som gäller inför kvalitén, championat m.m. Vad för papper ska hästen ha, hur ska man förbereda sig, vad ska man träna på, vad ska man tänka på m.m.

Lägg undan MASSOR av pengar! Det kostade mig nästan 20,000 (transport, uppstallning, deltagarbevis, träning, utrustning etc) bara att starta i championatet. Dessutom krävs en lång period av proffsträning för att kunna kvala, det är inte gjort i en handvändning.

Rent tekniskt behöver hästen inte kunna så mycket, däremot måste den ha muskler, kondition, liksidighet, luftighet, smidighet och kunna korta sig synbart i såväl galopp som trav. Bra längningar som verkligen tar fram hästens elasticitet är också viktigt, särskilt på kvaliteten. Hästen behöver inte vara helt stadig i varje ögonblick, men lydig, framme för hjälperna och kunna visa upp ett bra register.

Momenten är bland annat skritt på fri tygel (viktigt sänkt huvud och avspändhet genom kroppen samt övertramp), mellanskritt med kontakt, arbetstrav och mellan/ökad trav, galopp på volterna med kortare och längre steg,mellangalopp (viktigt med uppförsbacke), skänkelvikning. Samt att hästen i övrigt ger ett intryck av framåtbjudning, mjukhet och taktmässighet.
 
Sv: 4 års kvalitén & dylikt...

championatet är nog inte min största prioitering (jag är för lat för att åka långt med häst...haha) Men andra vill nog veta...

kvalitén däremot funderar jag att visa min på...men är ändå tveksam. just för att en dålig dag innebär ju dåliga poäng som följer hästen hela livet...
sedan är det ju hoppning på kvalitén också. Är det obligatoriskt att visa den i hoppning också? (vet att man får välja på uppsutten och löshoppning)
jag va o kikade (för första gången) på kvalitén förra året för att få lite hint om vad som ska visas.

ngt som jag la märke till va att dom gärna påpekade om hästarnas storlek..att det va för litet, för stort etc...vilken mkh "rekomenderas" igentligen?
 
Sv: 4 års kvalitén & dylikt...

Är det obligatoriskt att visa den i hoppning också?
Ja, alla delmoment måste genomföras för att man ska få ett komplett godkänt resutat.

Om domaren avbryter ett moment pga att hästen t.ex. ej är bedömningsbar får man ut resultatet på de moment man hunnit göra innan provet bröts, men dessa är ej avelsvärderande, räknas ej in i BLUP och kan ej användas för att kvala till championat. Om hästägaren avbryter bedömningen erhålls inget resultat alls, inte ens från de moment som redan genomförts.
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 990
Senast: Mia_R
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
690
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 643
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp