Bukefalos 28 år!

5-års trots???

L8P8

Trådstartare
Jag har fått lite problem med min 5-åring. Han har alltid varit tittig, ända sedan vi hoppade första gången. I början stannade han på varje nytt hinder (det var ju jättekonstigt att det var ny färg på bommarna... :crazy: ), och skulle det råka vara någon slags utfyllnad i hindret, så fanns det inte en chans att han hoppade det på första försöket. Efter hand så har det gått bättre och nu brukar han inte stanna på hinder med bara bommar. Är det något läskigt som utfyllnad kanske han stannar en gång, men sen hoppar han.

Vårt största problem har alltid varit vattenmatta. Jag tycker ju att man ska vänja sig vid alla olika hindertyper och -utseende redan från början, så därför har vi inte uteslutit vattenmatta heller. Men vattenmattan har alltid varit värst, i en helt egen liga. Även efter det har släppt med de andra hindren, så har "vattenskräcken" suttit i. Ofta har jag fått försöka två el tre gånger innan vi kommit över och då har vi ändå haft det på ca 50 cm, bara för att man ska kunna trycka över honom från i princip stillastående. Men sen tycker jag ändå att det har gått bättre på träningarna under våren. Någon gång har vi tom kommit över på första försöket! Sen helt plötsligt för ett par veckor sen gick det åt skogen igen. Vanliga hinder är inga problem, de hoppar han utan att blinka (vi tränar 1.00-1.10), men vattnet... inte en chans...
Jag tränar ändå för en välmeriterad A-tränare och han bara skakade på huvudet och suckade "det var ju en envis rackare det där..." för senast så plockade vi bort bommarna helt och använde dem som infångare istället och ändå så totalvägrade hästf*n att gå över. Jag får över honom ungefär var 10:e gång jag försöker (endast uppskattning, jag har inte räknat).
Vad jag vet har hästen inte haft någon traumatisk upplevelse i samband med vatten, men han är väldigt rangstark (har alltid varit ledare i hagen, även när han var åring) och gör ingenting som han inte absolut måste.

En jag träffade sa att hennes valack hade varit som värst som 5-åring, sen lugnade han sig, och om det är någon form av "trots" (jag vet att hästar inte har den sorts medvetande, men kalla det testande av ledarskap el vad ni vill), har ni oxå upplevt det och hur har ni kommit förbi det? Ska jag skita i vattenmattan ett tag, el ska jag fortsätta tragga det och inte ge mig?
 
Sv: 5-års trots???

Jag vet inte riktigt, kanske behöver han tid att ta in vattenmattan. Prova att låta honom "slippa" i några veckor för att sedan prova igen. Kanske kan man ha en vattenmatta framme när du inte hoppar så att han vänjer sig? Ha en annan häst som "draghjälp" när ni hoppar? :P
 
Sv: 5-års trots???

Jag har inga bra svar, bara kan säga att jag sympatiserar, med erf av tittiga hästar:cool:

Det beror på vad som fungerar på den hästen , skulle jag vilja säga. Det kan ju vara olika.

Med din beskrivning av hästen låter det som en sån som själv måste tycka att saker är skitkul för att engagera sej, och samarbeta, annars struntar han i det och det hela blir lite godtyckligt beroende på vad han råkar anse om det hela just för dagen:cool:

Vad gillar han? Hur ska du få honom att tycka att det är lustfyllt med hoppningen och särskilt vattenmattan?

Kanske att inte hoppa mattan i en hoppgrupp som står och väntar och får dej ur balans psykiskt det är ju lätt hänt att känna sej ivägen i såna lägen:o.

Träna vattenmattan separat? Ha den framme och ta för vana att då och då hoppa i samband med andra ridpass. (Har du ingen egen, så kan du göra en egen och ha stående så att du kan gå över då och då flera gånger i veckan?)
Gärna i samband med att rida på ett sätt hästen uppskattar. Det ska vara lite lustfylllt för er båda. Bli "vardagsmat"...

Men just vatten är ju en stötesten för många hästar långt upp i klasserna, så inget konstigt att en tittig häst reagerar.
Själv har jag inte ens provat än:o och jag vet exakt hur hon kommer att reagera....jag tänker tillverka en av blå presenning och ha hemma i ridhuset och göra som jag gjorde med hästar tidigare, vika den och ha mkt smalt först, sen mer och mer öka ut allteftersom hästen vänjer sej (förhopppningsvis)

En sak som skrämmer ofta är ju ljudet av sanden mot mattan:eek:
 
Sv: 5-års trots???

Med din beskrivning av hästen låter det som en sån som själv måste tycka att saker är skitkul för att engagera sej, och samarbeta, annars struntar han i det och det hela blir lite godtyckligt beroende på vad han råkar anse om det hela just för dagen

Du har helt klart fattat fattat hur min häst funkar:crazy:, och det är en av anledningarna till att det är lite klurigt...

Vad han gillar? *funderar* Mat! och att stå och blåsa/andas mig i nacken *s* Fast jag tror inte att det funkar som när man tränar in framåtsändande med hundar på agility, att ha en matskål efter hindret.

Vi är oftast inte så många, så att det är andra som väntar, spelar inte så stor roll... Senast så var vi bara två, och vi tog det värsta krånglet efter den andra tjejen var färdig.

Nu på sommaren när utebanan används mest, så står det alltid hinder där och vattenmattan ligger alltid framme. Jag är iofs inte uppe vid ridhuset mer än 1 el två pass utöver hoppträningen (jag vill ju rida ut oxå). Vi har en stor blå presenning, som jag efter träningen lite irriterat meddelade sambon att den är numera konfiskerad till hästträning....:angel:

Vi var på en "polishästträning" förra våren, där tränade vi med presenning, så som du beskriver och han har oerhört kort minne (eller vad man ska säga). För först ville han inte och sen gick han över, sen gjorde vi något annat och när vi kom tillbaka till presenningen så var den lika läskig som första gången igen och på andra el tredje försöket så gick han över den och kunde göra det ett par gånger. Sen gjorde vi något annat och när vi kom tillbaka till presenningen igen, så var det precis som första gången....
 
Sv: 5-års trots???

svårt sånt där... Men har du provat att hoppa naturhinder i skogen, diken, hoppa stockar, bada med hästen etc? Många hästar tycker det är mer spännande att hoppa i skogen än på en ridbana, dvs bra för motivation och ego.

Fan lägg ut ett vattenhinder i hagen som han måste hoppa över! :angel:
 
Sv: 5-års trots???

Ja då är enda sättet att rida vid matdags några gånger och då ta vattenmattan, och han får ingen mat innan han har hoppat den utan strul ett antal gånger:devil: Han verkar smart så han inser nog efter några gånger;)

Nej det är svårt med såna hästar, jag vet. Jag har haft en liknande herre som hatade allt som liknade träligt dressyrarbete (dvs ridhus utan hinder, ridbanor utan hinder osv osv....), men aldrig jobbade han så trevligt och engagerat som när jag red sent och strax före kvällsmaten:devil:
 
Sv: 5-års trots???

Fast det gör jag redan... Nu går han ute dygnet dygnet runt och får därför bara kraftfoder en gång/dag (ca 1 kg havre för energin och ett par nävar müsli för mineraler och vitaminer). Han är lite rundare än i vintras, men inte jättetjock, så jag vill ju inte ge honom för mkt mat heller. Maten får han på kvällen och eftersom jag ff inte har semester och det har varit så varmt, så blir ju all ridning på kvällstid. Han får mat i stallet innan jag släpper ut honom igen.

Jag bor på slätten och här finns inte mkt till skog el gräsunderlag inom ridavstånd. Fick tips om en skog för ett par veckor sedan, jag har varit där en gång, men jag gick nog in på fel ställe för där fanns ingen möjlighet att varken trava el galoppera - än mindre hoppa (hyfsat tät granskog och bokskog med massor av sly och gamla grenar på marken). Det finns dock terränghinder utanför ett större gods i närheten, men jag vet inte var man ska rida el parkera, måste be någon guida mig... Det finns oxå en ridled typ 20 minuters bilväg härifrån som jag är sugen på att testa, men även där måste jag kolla kartan bättre...

Jag sitter i hoppkommittén på klubben och har bett en av de andra, som har förflutet inom fälttävlan, att anordna en prova-på på terränghinder, men hon har inte kommit till skott än... Får väl trycka på igen...
 
Sv: 5-års trots???

Lägg din presenning i grindhålet i hans hage så måste han passera den varje gång han ska in eller ut....har gjort detta på en av mina som var väldigt tittiga på vattenmatta o det funkade kanon!
 
Sv: 5-års trots???

Det är väl lite så jag har tänkt, men jag har inte hunnit göra det än, för jag måste ha hjälp av sambon så att inte ponnyn rymmer när jag lägger ifrån mig handtagen till grinden... :grin:

Dessutom har det hänt en grej under veckan som gjorde mig lite fundersam... Jag brukar även träna honom på att gå i vattenpölar, det undviker han själv så långt det går. Så efter ösregnet i söndags så hade vi en pöl utanför stallet - och när jag skulle testa honom där så gick han bara rätt igenom utan att ens titta!!! :eek::banana: Två gånger dessutom!
Nu är det hoppning ikväll, och jag har engagerat en tjej som är duktig på besvärliga hästar, så hon ska rida honom. Ska bli kul att se om han reagerar på vattnet ikväll el om förra veckans jätteprotest var ett sista test för att sen ge upp. Det vågar jag inte riktigt tro, men man kan ju alltid hoppas...
 
Sv: 5-års trots???

MEN vattenpölar och vattenmattor är HELT olika saker:rofl:

Min som tittade på vattenmattor gick gärna ner i vattengraven och min dåvarande hopptränare blev vansinnig för att jag lärde honom att det var ok att trampa i vattengraven :angel:

Men på den tiden tränade jag honom också att hoppa ut i vatten eftersom jag skulle rida terräng också, så gå ner i vatten var inga problem.....

Vattenmatta något helt annat.

När vi hade egen ridvolt hemma lät vi vattenmattan ligga framme så att det gick att hoppa nån gång då och då.
Min fick sen lära dotterns unghästar, och då var han tvungen :devil: att hoppa, vilket han gjorde, jag tror att min inställning var en annan när det handlade om att han inte fick trassla till det för de två unghästarna han skulle vara "förhäst" åt. Det handlar mycket om ens egen inställning i hoppning har jag insett många gånger. :angel:
 
Sv: 5-års trots???

Det är absolut många gånger en inställningsfråga, och min inställning har blivit mkt bättre - och därför stannar han inte heller längre i den omfattning han gjorde tidigare. Dessutom kan jag lova dig att förra veckan saknades det inte vilja från min sida...

Igår hade han som sagt en annan tjej på ryggen, och då stannade han en gång från vart håll = full normalt för honom, precis som han har betett sig under våren. Men då var det inte vattenmattan med skumgummikanter som vi hade förra veckan, utan en tunnare variant, som oxå kan hängas som skynke. Ska klura på om hon ska rida honom en gång till, el om jag ska försöka själv nästa vecka... Tills dess ska vi oxå ha hunnit påbörja träna hemma.
 
Sv: 5-års trots???

Skulle du inte kunna löshoppa honom med vattenmatta då? Eller lägga vattenmattan på ridbanan och sedan leda honom över den, så att han får se att den verkligen inte är farlig?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: zarmino
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 560
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 571
Senast: Fiorano
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 007
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp