Bukefalos 28 år!

T-märkt häst såld som ridhäst i annat land

cirkus

Trådstartare
är det nån som vet hur detta funkar?
Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och det senaste är till en i ett annat land och där är hon såld som ridhäst. Hur är det egentligen? Nya ägaren har kontaktat mig och jag har glatt upplyst om att hon får inte tävla och är ut försäkrad i Sverige i allafall. Hoppas att hon inte betalat en massa pengar för henne - det ÄR en fin häst men hon har en skada som gör att hon inte ska hålla för träning/tävling
 
Nej vad tråkigt. ☹️ Jag tror det bästa du kan göra är att informera nya ägaren om skadan och varför hon blev utdömd. Vad är det för land? Tror inte dom har just triangelmärkning i de flesta andra länder. Möjligen Norge.
 
Hur menar du med hur det fungerar?
Väldigt tråkigt, men himla tur att nya ägaren fick tag på dig och kunde få upplysningar som de kanske (antagligen) inte hade.
Mest i allmänhet alltså. Går det alltså att sälja en T-märkt häst utomlands som sen kan tränas och tävlas hursomhelst?
Jag fattar att försäkringssystemen ser olika ut och de lär ju välja ett annat bolag än det hästen hade i Sverige
 
Nej vad tråkigt. ☹️ Jag tror det bästa du kan göra är att informera nya ägaren om skadan och varför hon blev utdömd. Vad är det för land? Tror inte dom har just triangelmärkning i de flesta andra länder. Möjligen Norge.
Hästen finns i Danmark.
Såld till en hästhandlare från en tjej i Skåne.
Sen har hästhandlare sålt till den här tjejen, som nu är informerad om olämplighet och ffa farlighet att rida hästen eftersom den reagerar med att bli just farlig när den får ont
 
Åh jag beklagar verkligen 😑 Min kompis sålde sin hjärtehäst för ett tag sen som sällskapshäst (tyvärr triangelmärkte hon aldrig hästen, vilket hon såhär i efterhand borde ha gjort) med full historik och info varför den inte skulle ridas mer till en som sen inte kunde ha kvar den och som sålde/skänkte vidare den, och för ett tag sen hittade vi samma häst på annons som tränings/tävlingshäst. Min kompis blev helt förstörd, men vad ska man göra? 😔
 
Mest i allmänhet alltså. Går det alltså att sälja en T-märkt häst utomlands som sen kan tränas och tävlas hursomhelst?
Jag fattar att försäkringssystemen ser olika ut och de lär ju välja ett annat bolag än det hästen hade i Sverige
Tyvärr är det nog läskigt lätt, och svårt att göra något åt när man väl sålt hästen. Det är ju som du skriver en försäkringsgrej som gäller i Sverige. Undrar om slutliga köparen ens nödvändigtvis vet vad triangeln står för.
 
Tyvärr är det nog läskigt lätt, och svårt att göra något åt när man väl sålt hästen. Det är ju som du skriver en försäkringsgrej som gäller i Sverige. Undrar om slutliga köparen ens nödvändigtvis vet vad triangeln står för.
Det tror jag inte. Jag är ju i kontakt med köparen så hen vet i allafall historik och varför den inte ska ridas med krav
 
Kanske en dum fråga, men hur märker man en vit häst? Hästar har chip och pass, men kommer det upp då någon läser av chipet att "denna häst är triangelmärkt"?
 
Mest i allmänhet alltså. Går det alltså att sälja en T-märkt häst utomlands som sen kan tränas och tävlas hursomhelst?
Jag fattar att försäkringssystemen ser olika ut och de lär ju välja ett annat bolag än det hästen hade i Sverige
På ungefär samma sätt som skadade och icke ridbara hästar kommer till Sverige. Det går tyvärr men gissar du undrar om hästen nu får starta i Danmark, rida och tränas som vilken häst som helst?
 
På ungefär samma sätt som skadade och icke ridbara hästar kommer till Sverige. Det går tyvärr men gissar du undrar om hästen nu får starta i Danmark, rida och tränas som vilken häst som helst?
Ja det är ju en av funderingarna. Kan den tävlas där?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 528
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 426
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 348
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp