Bukefalos 28 år!

5:e killingen född ikväll...

F

Francess

...tillika den 5:e bockkillingen. Suck! Knappt hälften av getterna har killat och det har enbart blivit bockar. Helt otroligt!

Och i år som vi ska satsa på en CAE-fri besättning...ska ju ta vara på alla honkillingarna som föds o föda upp dem avskilt m nappflaska/lammbar. Men det kommer ju inga!!! Nu är det bara 5 getter kvar som ska killa, ev 6 men den sista visar inga tecken på att vara dräktig. Dubbelsuck!

Tillika på allt är bocken jag bytte till mig förra våren själv trilling...båda hans syskon var bockar! Kan det vara så illa att han bara har kill-spermier i påsen? :D

Förra året föddes det 10 killingar på 6 getter, varav 8(!!) var honor. Endast två var bockar. I år verkar det vara precis tvärtom...det som inte skulle hända!

Jaja, naturen rår man inte över. Ville bara klaga lite. :)
 
ja vad gör man..........
Här har det kommit 87 lamm varav 41 baggar och resten tackor.
Vi har inga problem med att föda upp enskilt med tanke på MV. Vi har MV-3 status på våra tackor så vi slipper som sagt föda upp enskilt.

Det måste vara jättejobbigt att nappa upp alla töserna om ni skulle få många.
 
Jag vill ju ha motsvarigheten till MV-status, dvs CAE-status! :) Då måste jag föda upp killingarna avskilt från de andra i besättningen för att förhindra smittspridningen eftersom det smittar främst vid noskontakt o när de diar när de är nyfödda.

Ett himla jobb att vaka o ta rätt på de små...men hitintills har det ju bara blivit bockar *suck* Sen är det blodprov vid 5 mån ålder o 3 mån senare. De som har antikroppar tas bort. Sen fortsatta blodprover, men minns inte perioderna. Det ska ta minst två år att få högsta statusen. Och man behöver ju inte föda upp enskilt sen!

Skulle det bli många småtjejer så tänkte jag skaffa lammbar o ge dem fri tillgång. Förra året nappade jag fyra, det var ett himla jobb bara det! De ville inte precis vänta på sin tur :D

Som det ser ut nu...blir det bara ett fåtal getakillingar så får vi göra om det nästa år och hoppas på bättre tur då. Men det blir ju lite merjobb att ha två besättningar som inte får ha nåt samröre...eller rättare sagt, det blir merjobb med två uppsättningar skyddskläder o desinficeringar etc. Men som sagt, vad gör man?! :D
 
Därför att jag vill ha en CAE-fri besättning! Om de har antikroppar så har de fått sjukdomen jag.

CAE är vanligt bland getter och kan visa sig redan från ca 12 mån ålder. De åldras i förtid, ger inte lika mycket mjölk, det tar längre tid (år) innan unggetterna mjölkar lika mycket som de äldre, de får ledbesvär, får lättare juverinflammationer mm, även hjärnskador förekommer. Lättare mottagliga för sjukdomar o lever inte lika länge.

Jag ska satsa på mjölkgetter (sv lantras) o göra getost, jag vill ha välmående djur som inte kräver återkommande veterinärvård. CAE-fria unggetter lär mjölka lika mycket som de äldre redan första laktationen! Och det betyder en ekonomisk skillnad.

Det är tråkigt att behöva ta killingarna direkt de föds, mammorna saknar ju sina små. Men killingarna får det ju bättre o de ser mig som mamma :o Man får samtidigt väldigt lätthanterliga djur när man föder upp dem så här.

Men det känns i hjärtat...mamman till första killingen som föddes (bock som jag sparar) är väldigt nyfiken på de andras nyfödda, var framme så fort de kom ur magen o ville nosa...det kan ju vara naturlig nyfikenhet också! Däremot upptäckte jag att hon diar sig själv! Helt ogenerat kan hon slänga upp ett bakben o ta en slurk ur sitt eget juver. Nu ska jag ändå mjölka henne så för min del gör det inget att mjölkproduktionen hålls igång, men det ser ju lite dumt ut. Vet inte hur jag ska göra när det blir dags att sina...till kor kan man ju köpa grejer att fästa i nosen som avhåller dem från dylikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp