Bukefalos 28 år!

50-årsfest

lizzie

Trådstartare
I sommar ska jag fira min 50-årsdag med att hålla en sommarfest för mina vänner. Håller på och planerar för fullt :D. Jag har koll på vad jag ska bjuda på för mat (örtmarinerad fläskfilé) men vad ska jag bjuda på för vin??

Funkar det att ha vindunk på dylik tillställning? Hur mycket ska man räkna med att det går åt? Funkar det med en stort eller ska man ha både rött och vitt?

Jag skulle uppleva det som oerhört pinsamt om det tar slut, samtidigt som jag inte vill ha för stort "lager" då jag själv är sparsam med att dricka alkohol.

Någon som har tips på vin och hur mycket som jag behöver shoppa hem. Eftersom jag fyller mitt under semesterperioden så vet jag att de flesta är på semester - men vi kan nog bli någonstans runt 20 personer (har inte så stort umgänge).

/Lizzie
 
Sv: 50-årsfest

Funkar bra med vindunk, finns en hel del vettiga. Du kan ju hälla upp på karaff om du inte vill ha dunken stående framme.
Handlar du på systemet så får du lämna tillbaka oöppnade förpackningar, så du behöver inte vara orolig att köpa på dig för mycket. Bara att returnera :)

Hoppas du får en rolig fest!
 
Sv: 50-årsfest

Jag hade absolut erbjudit både rött och vitt vin. Och dessutom öl faktiskt, många dricker inte vin. Och såklart vatten, för de som så önskar.

Eftersom Systembolaget tar returer på det som inte är öppnat är det bättre att köpa i överkant och gå tillbaka, hellre än att ha törstiga gäster som suktar efter mer.
 
Sv: 50-årsfest

Någon som har tips på vin och hur mycket som jag behöver shoppa hem. Eftersom jag fyller mitt under semesterperioden så vet jag att de flesta är på semester - men vi kan nog bli någonstans runt 20 personer (har inte så stort umgänge).
Smakpreferenser kan ju vara ganska individuella, men även jag skulle nog försöka bjuda på både rött, vitt och öl. I synnerhet om det är en varm sommardag/kväll så kan det vara trevligt med öl som socialdryck, tycker jag.
Några röda viner på box som jag tycker mycket om är Roodeberg, Periquita och Oude Kaap cabernet sauvignon. Bland vitt kanske Inycon chardonnay, Drostdy-Hof chardonnay/viognier eller någon frisk riesling. På ölsidan... till maten kanske Staropramen Granat eller kanske rent av Newcastle Brown. Innis & Gunn skulle kunna funka riktigt bra till örtmarinerad fläskfilé också. Funkar även resten av kvällen, men kanske något ljusare annars... Jämtlands Bärnsten, eller helt enkelt den vanliga ljusa Staropramen.
 
Sv: 50-årsfest

Hmm, jag skulle nog räkna med ca en halv flaska per person (omräknat till bag-in-box) och lägga råge på det (vissa dricker mer, en del mindre). Plus givetvis öl&vin. Ett alkoholfritt alternativ som är jättegott är Carlsbergs nya BEO*, inte sötsliskig utan fräsch. Den finns i två smaker, jag tycker den med blodapelsin/hibiscus är godast.

Jag har precis anordnat en grillfest för 40 personer så jag upprättade ett Excel-dokument där man bara fyllde i hur många som skulle komma så kom det fram automatiskt hur mycket av varje vara man skulle köpa, fantastiskt smidigt!

De bag-in-box jag köpte (alla var goda med tanke på att det var lådvin): Periquita Reserva (2560), Penfolds Rawson's Retreat Shiraz Cabernet (6942), Côtes-du-Rhône Reserve (6018), alla de är röda och vitt köpte jag KWV Chenin Blanc Muscat d'Alexandrie (6344).

Just ja, grattis i förskott också och hoppas att ni får ett trevligt kalas!
 
Sv: 50-årsfest

Tack för alla tips :)

Jag hade ingen aning om att man kan lämna tillbaka oöppnade varor :o men det underlättar ju jättemycket! Kommer också se till att det finns gott om alkoholfritt alternativ eftersom jag att flera av de inbjuda kommer att köra bil. När man bor ute på vischan så är ju detta att ta sig in till stan efter en festkväll, inte det lättaste. Alltså får man ta bilen! ;)

Jättebra tips det där med att komma ihåg öl! Eftersom jag själv inte dricker öl så hade jag missat det annars.

En 3-liters vindunk borde alltså räcka cirka 8 personer. Om jag shoppar 2 av varje (vitt och rött), plus öl och alkoholfritt. Kommer nog shoppa hem cider också - så borde jag ha dricka så det räcker :).

Blir vi fler än 20 personer kommr jag bli förvånad - vådan av att fylla mitt under industrisemestern... samtidigt kan jag känna att det är lagomt antal personer att bjuda på sommarfest, för jag kommer hitta prata och umgås med alla :D

/Lizzie
 
Sv: 50-årsfest


Hi hi hi - japp - det är riktigt smaskens :d

Först tänkte jag sätta gubben på att grilla - men om det inte blir bra väder så blir det inte så kul. Lika bra att ha all mat fixad innan. Kommer serveras med hemmagjord potatissallad med vinegrettisås :d

/Lizzie
 

Liknande trådar

Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 455
Senast: vtok
·
Äldre Vad är "lämpligt" att önska sig i 50-års present? Jag fyller 50 om ett par veckor och håller för fullt på med att planera mitt...
Svar
18
· Visningar
8 438
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp