Bukefalos 28 år!

8 årig tik gör plötsliga utfall mot andra hundar

B

broken_wings87

Hej allesammans.

Finns ju många kloka människor därute som kanske kan hjälpa mig? :)

Ska försöka göra historien kort.

För ett tag sedan så flyttade vi till ett ganska hundtätt område. Min tik är ca 8år och normalt sett spetsar hon öronen och viftar på svansen när man möter en annan hund. Det hela började kanske för 2-3 månader sedan med en rävliknande hund (härefter kallad Räven). Den är lilla Räven skäller som galen på min hund, hon bryr sig inte dem första gångerna, men sedan blir hon argare för varje gång vi möter dem, och tillslut är hon helt rosenrasande på den här Räven. Hon gör utfall och lyssnar inte ett dugg på mig (i vanliga fall avgudar hon mig, och hon vet vem som bestämmer, och vill för allt i världen inte förarga mig). Nu gör hon utfall mot mindre hundar då och då (alltså inte bara Rävhunden)! Hon är som vanligt, tittar på dem och viftar på svansen, sen på en halv sekund skiftar hon till monsterhund. Osäkerhet?

Min underbara flicka har ALDRIG gjort något liknande innan. Hon är känd av grannar, vänner och släktingar som världens snällaste hund. Känner mig halvt förkrossad :confused:

Tips mottages gärna om hur ni hade gjort...

Stort tack på förhand.
 
Sv: 8 årig tik gör plötsliga utfall mot andra hundar

Är hon frisk? Plötsliga beteende förändringar hos en hund, speciellt när de är lite äldre skulle få mig att bekymmra mig lite.
 
Sv: 8 årig tik gör plötsliga utfall mot andra hundar

Vad jag vet så är hon frisk... Hon äter, skiter och myser som vanligt. Hon verkar inte ha ont någonstans. Men jag har inte kollat hos veterinären... Bör kanske göra det!
 
Sv: 8 årig tik gör plötsliga utfall mot andra hundar

Spetsade öron och spänd, viftande svans behöver inte alls vara en lugn och vänlig hälsning... Snarare tvärt om.

Agerar hon likadant mot främmande hundar om hon är ute med en annan handler än dig? Kan det vara så att du (omedvetet så klart)triggar igång beteendet genom att förvänta dig att det ska hända?

Jag säger annars som Esco, kolla upp om hon är frisk och smärtfri. Är hon det så kan man gå vidare och arbeta med beteendet.

/Migo
 
Sv: 8 årig tik gör plötsliga utfall mot andra hundar

När hon har spetsade öron, viftade svans brukar hon småprata lite också, det låter inte som det skulle vara hotfullt på något sätt... Så har hon betett sig vid möte av andra hundar i hela sitt liv.

Min sambo har också varit med om det, dock bara en gång (han går inte lika mkt med henne). Det är knappast så jag tänker på det när jag möter en hund, jag blir lika chockad varje gång min tik gör så här, det är så olik henne, det är inte hon! Så jag tror inte det är något jag triggar igång, men jag ska tänka mer på hur vi för oss.

Ja, jag ska kolla upp det. Tack! :)
 
Sv: 8 årig tik gör plötsliga utfall mot andra hundar

Bokat tid hos veterinär idag kl 1400, så förhoppningsvis får man snart ett besked om det är något i kroppen eller om det handlar om osäkerhet...
 
Sv: 8 årig tik gör plötsliga utfall mot andra hundar

Det gick mkt bra hos veterinären. Väntar dock svar på ett prov som de tog, men allt såg bra ut. Så det hela beror nog på osäkerhet. För träna upp självförtroendet igen på flickan :) Tack för svaren iaf :D
 
Sv: 8 årig tik gör plötsliga utfall mot andra hundar

ett relativt ljust "smaprat" med spetsade oron och viftande svans kan vara iver och "excitement". Min rottis gor sa nar hon ar riktigt, riktigt "excited" och har svart att halla sig. Sarskilt nar hon ser "byte" som hon vill jaga men inte far.
 
Sv: 8 årig tik gör plötsliga utfall mot andra hundar

Min tanke också. Upphetsning som övergår i frustration - hunden slår om.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har två hanar hemma, 1 1/2 och 10 år. Den äldsta har alltid varit väldigt snäll och går ihop med alla hundar. Han undviker...
Svar
2
· Visningar
1 054
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 083
Senast: Virrvarr
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 177
Senast: vallhund
·
M
Hundhälsa Jag hoppas att folk inte har allt för dömmande saker att säga, och det är såhär att hunden kommer inte avlivas, utan skickas tillbaka...
Svar
13
· Visningar
3 283
Senast: Missfuckhead
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp