A4 som ska bli A5

Philosophia

Trådstartare
Jag har ett dokument på datorn som är i A4-format och som ska bli en bok i A5-format. Jag har fått följande instruktioner:

"Om du ska trycka din bok i A5 så kommer trycket att förminskas med 71%. Du kan prova att printa ut några sidor på en skrivare, det brukar finnas inställningar i utskriftsmenyn där du kan välja procentsats. Du kan då se hur stor texten blir. Jag skulle nog rekommendera att du i så fall går upp en punkt i storlek."

Okej, jag gick upp en punkt i storlek och valde 71% i utskriftsformat (fortfarande i A4). Det blev extremt litet. Jag gick upp en punkt till, fortfarande väldigt litet och vansinnigt många tecken på en och samma rad, närmare bestämt 102 stycken exklusive blanksteg. Jag måste ju helt klart ha missförstått något.

Skulle jag kanske jag istället under utskriftsformat valt A5 och sedan 71%? Jag gjorde en sådan testsida och det ser ut att ha blivit bra, om än något smala marginaler. Så måste det väl vara, eller hur?

Någon som är duktig på detta och kan hjälpa mig? Jag får inte tag i min kontaktperson på tryckeriet och jag har svårt att fokusera på andra saker när jag har en olöst uppgift.
 
Med risk för att förvirra ännu mer... ;)

När du går upp i textstorlek riskerar du att texten bryts om, och rader och bilder hamnar på andra ställen än avsett. För att göra det så enkelt som möjligt för mig och minimera sådant strul skulle jag själv välja att hantera (skapa och redigera) dokumentet som A5 redan från början. Om dokumentet nu finns skapat som A4 så skulle jag i ordbehandlingsprogrammet gå över i A5 och spara om det som nytt dokument, därefter bestämma lagom textstorlek (provutskrift för läsbarhet), sedan sätta rätt marginaler (i enlighet med tryckeriets anvisningar) och sedan slutredigera dokumentet som A5 och skicka det till tryck.
 
Filen ska lämnas in färdiglayoutad som pdf (i A4-format), sedan skriver de ut och trycker den i anpassad storlek. Men det kanske funkar att hantera dokumentet som A5 redan från början ändå?.

För att komplicera saken ytterligare så fick jag precis (i skrivande stund) reda på att det inte är A5 som den ska tryckas som utan som S5. Men jag tror att jag listade ut hur jag ska få det bra nu. Den som lever får se.
 
Filen ska lämnas in färdiglayoutad som pdf (i A4-format), sedan skriver de ut och trycker den i anpassad storlek. Men det kanske funkar att hantera dokumentet som A5 redan från början ändå?
Det tycker jag låter konstigt - det är ju inte riktigt så enkelt som att bara skala ner. Illustrationer och grafer som är lagom stora i en A4-layout riskerar t ex att bli oläsliga när de bara skalas ner. Samma sak med textstorleken, som du redan märkt. Jag vet inte hur ditt tryckeri brukar hantera förloppet, men i min värld är det inte självklart att en fungerande textlayout i ett format fungerar fint i ett annat format bara genom skalning.
 
När vi har gjort trycksaker i A5 har jag gjort dem i A5 från början, annars ser jag inte hur det blir. Som snubbelfot skriver, alla bilder riskerar att bli svårläsliga om de skalas ned. Man vill ha rätt storlek på bildfilen redan så den inte riskerar att bli pixlig eller suddig.
 
Jag håller med dom andra som tycker att det är konstigt att du ska lämna en fil i ett format som ska tryckas i ett annat. Varför vill tryckeriet ha det så? Bra kvalitet på trycket blir det hur som helst, med tillräckligt hög upplösning på filen.
 
Det tycker jag låter konstigt - det är ju inte riktigt så enkelt som att bara skala ner. Illustrationer och grafer som är lagom stora i en A4-layout riskerar t ex att bli oläsliga när de bara skalas ner. Samma sak med textstorleken, som du redan märkt. Jag vet inte hur ditt tryckeri brukar hantera förloppet, men i min värld är det inte självklart att en fungerande textlayout i ett format fungerar fint i ett annat format bara genom skalning.

Det är ju därför de vill att jag ska skriva ut en provsida nedskalad till det format som boken ska tryckas i. Då ser jag ju om textstorleken blir passande. Mitt problem handlade mest om att jag måste ha gjort något fel när jag försökte skala ner texten eftersom den blev så vansinnigt mycket mindre och att den inte skalades ned (texten flyttade på sig och gick från ca. 65 tkn per rad till ca. 100).

Men nu tror jag att jag har fått till det! Book Antiqua 12,5 pt blev precis lagom i S5-format.
 
Jag håller med dom andra som tycker att det är konstigt att du ska lämna en fil i ett format som ska tryckas i ett annat. Varför vill tryckeriet ha det så? Bra kvalitet på trycket blir det hur som helst, med tillräckligt hög upplösning på filen.

Ingen aning varför de vill ha det så, men de jobbar väl på det sättet. Jag gav ut en bok på ett annat förlag och där arbetade de på samma sätt, så det verkar vara standard. Det som var skillnaden där var att det var förlaget som gjorde sättningen före korrekturen och jag inte behövde bry mig om hur de gjorde och varför.
 
Jag har ett dokument på datorn som är i A4-format och som ska bli en bok i A5-format. Jag har fått följande instruktioner:

"Om du ska trycka din bok i A5 så kommer trycket att förminskas med 71%. Du kan prova att printa ut några sidor på en skrivare, det brukar finnas inställningar i utskriftsmenyn där du kan välja procentsats. Du kan då se hur stor texten blir. Jag skulle nog rekommendera att du i så fall går upp en punkt i storlek."

Okej, jag gick upp en punkt i storlek och valde 71% i utskriftsformat (fortfarande i A4). Det blev extremt litet. Jag gick upp en punkt till, fortfarande väldigt litet och vansinnigt många tecken på en och samma rad, närmare bestämt 102 stycken exklusive blanksteg. Jag måste ju helt klart ha missförstått något.

Skulle jag kanske jag istället under utskriftsformat valt A5 och sedan 71%? Jag gjorde en sådan testsida och det ser ut att ha blivit bra, om än något smala marginaler. Så måste det väl vara, eller hur?

Någon som är duktig på detta och kan hjälpa mig? Jag får inte tag i min kontaktperson på tryckeriet och jag har svårt att fokusera på andra saker när jag har en olöst uppgift.

Det här är jättekonstigt.
Det allra bästa för alla är att skicka in rätt format och rätt storlek från början. Jag jobbar mycket mot tryckerier och har jobbat med flera olika bokförlag, och jag har aldrig hört talas om att någon gör så här.
 
Det här är jättekonstigt.
Det allra bästa för alla är att skicka in rätt format och rätt storlek från början. Jag jobbar mycket mot tryckerier och har jobbat med flera olika bokförlag, och jag har aldrig hört talas om att någon gör så här.

I princip alla universitetstryckerier verkar göra så. Man får anpassa layouten så att den fungerar när den skalas ned till ett visst format. Jag håller med om att det är lite bökigt. Jag har suttit och gjort tusen utskrifter och jämfört med böcker i S5-format som jag tycker har bra proportioner, lagom mycket luft och lagom antal tecken per rad. Det tog ju betydligt mer tid än om jag hade fått en given formatmall att jobba med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp