Bukefalos 28 år!

T

Tuvan

jag blev moster i somras åt en liten glad skitonge :love: som tyvärr är sjuk :(.. visade det sej när hans gulhet aldrig försvann.
Efter en hel del undersökningar har man nu kommit fram till att han lider av svår aat-brist -han har alltså fått två taskiga gener från sin mor och far.. vilket innebär att om syrran bär en dålig gen gör jag det säkerligen också och både jag och min man tänker ta ett blodprov också för har vi samma taskiga gener bägge två kommer våra barn också födas sjuka skulle jag tro.

Men den här sjukdomen är jätteknepig, jag jobbar själv inom sjukvården och hade aldrig hört talas om den innan. Läkarna här uppe vet knappt någonting heller utan är länken mellan syrran med familj och läkare i huddinge. De ska få åka ner dit innan jul för leverprover och mer grundliga undersökningar.

Är det någon som har en praktisk erfarenhet av den här sjukdomen? Särskilt på ett så litet barn, han vägde bara 2,3 kilo när han föddes och har segat sej upp till 4,4 nu som snart tre månaders.

Att hans lungor kommer vara sämre vet vi, att det finns en risk (hur stor vet jag inte) för att hans lever också kommer vara dålig.
Lätt aat-brist har jag läst mej till inte brukar påverka levern alla gånger och den varianten kan lätt misstas för ex. astma.
Sen har jag läst någonting om kronisk kol men hör det till samma sjukdom?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Har fått reda på att jag har en kronisk ögonsjukdom som tyvärr kommer att påverka mig resten av livet. Har extremt torra ögon som...
2
Svar
27
· Visningar
3 285
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 503
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 840
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 488
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp