Bukefalos 28 år!

abortvirus

Fiorano

Trådstartare
Om ett sto kastar pga abortvirus kan hon fortsättas att användas i avel? Är det "säkert" att flytta runt henne i olika stall utan att hon för smittan med sig? Vad gör man egentligen med ston som har abortvirus?

Hade du med ett sto vågat ha henne uppstallad i samma stall som ett sto med smittan? Eller ens i samma stall som en valack som du vet stått med ett sto som har smitta?
 
Sv: abortvirus

Rätta mig om jag har fel, men....

Ett dräktigt sto som smittas aborterar ofta sitt foster och det fostret är starkt smittbärande. Bör hanteras med försiktighet och man bör ha handskar, tvätta kläderna, tvätta boxen etc.

En valack eller icke dräktig märr blir förkyld och sedan är det över. Hästarna "bär" inte smittan för evigt. Den går över, precis som vanliga förkylningar.

Stoets förmåga att bli dräktig igen påverkas, så vitt jag vet, inte det minsta. Har inte ens tänkt den tanken! Jag har haft abortvirus i stallet och stona betäcktes om precis som vanligt.
 
Sv: abortvirus

Rätta mig om jag har fel, men....

Ett dräktigt sto som smittas aborterar ofta sitt foster och det fostret är starkt smittbärande. Bör hanteras med försiktighet och man bör ha handskar, tvätta kläderna, tvätta boxen etc.

En valack eller icke dräktig märr blir förkyld och sedan är det över. Hästarna "bär" inte smittan för evigt. Den går över, precis som vanliga förkylningar.

Stoets förmåga att bli dräktig igen påverkas, så vitt jag vet, inte det minsta. Har inte ens tänkt den tanken! Jag har haft abortvirus i stallet och stona betäcktes om precis som vanligt.

Som jag förstod det av ägaren till just detta stoet är att abortviruset är ett herpesvirus som hästen aldrig kan bli fri från i fall den en gång blir smittad. Smittan kan också ligga latent och bryta ut först vid någon form av stresspåverkan. Detta är infon hon fick från SVA och som därmed väcker mina frågor...
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 263
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 166
Senast: Migo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp