Bukefalos 28 år!

Active Stables

E

EmmaKarl

Jag snubblade lite över "Active Stables" i ett annat forum och blev nyfiken. Har nu googlat och är ännu mer nyfiken! Har hittat för-/nackdelar, bilder, egna lösningar osv. men hittar ingen direkt information om ekonomin. Är det någon här på Bukefalos som använder sig av Active Stables?

Vad kostade det för er att bygga upp systemet?
Har ni köpt systemet rakt av eller valt ut godbitar (i så fall vilka?)?
Vad hade ni för byggnader/mark innan ni skaffade systemet?
Vad kostar driften per månad/år?
Vad har ni för "bonusar" på just er gård (t.ex. fler boxar än lagen kräver, ridhus, uppvärmt fikarum etc.)?

Sen undrar jag ju såklart också vad ni som har Active Stables tycker i efterhand? Vad är positivt jämfört med traditionellt? Vad är negativt? Vad hade du gjort annorlunda om du byggde idag?

Tack på förhand!
 
Sv: Active Stables

När man googlar Active Stable så får man ganska snabbt upp lite olika stall som har systemet. Personligen tyckte jag bra om hjermesta.se där dom även länkade vidare till en artikel i hästfolk, återföräljare osv.

Men även om det finns fina hemsidor till dessa stall så är jag lite nyfiken på "Bukefalos åsikter" :)
 
Sv: Active Stables

Kortfattat skulle jag säga att det är en form av lösdrift där man tagit tillvara på lantbrukets kunskaper om automatisk utfodring och liknande. Många som har Actives Stables system verkar också lägga kraft på att främja hästarnas rörelse i hagen, variera miljön osv. Det är i alla fall så jag har tolkat det :)
 
Sv: Active Stables

Åh, jag ska kika runt lite och läsa på lite :) Och hoppas att de med kunskap om detta ger dig lite svar med ;)
 
Sv: Active Stables

Har inte själv ett active stable, men har varit och titta i ett.
Det såg super ut!
Det var lite småsaker jag hade velat ändra på, som att vissa maskiner gick på tid inte fodermängd. Men det finns säkert andra märken!
Jag frågade vad det kostat att bygga hela anläggningen (maskinger, grus, dränering, allt) och föreståndaren sa att det låg runt miljonen.
Det var en stor anläggningen för 10-15 hästar (eller om det var ännu mer).
 
Sv: Active Stables

Jag träffade svenska återförsäljaren på Falsterbo för ett par år sedan, och enligt honom var det inga problem att räkna hem ett bygge. Förstås. ;)

Alternativet till att köpa konceptet rakt är ju att göra en egen variant av Active Stable, dvs göra egen utfodringsautomatik osv. Är man händig och letar lite bland lantbruksutfodring är det nog inga större problem, och man kan kanske komma billigare undan.
 
Sv: Active Stables

Jag har varit och tittat på ett.

Det var uppbyggt med typ 1 ha uppgrusad hage, en stor ligghall med två rätt små öppningar, två höstationer (alltså för fyra hästar åt gången), en rull-del, varmvattenkopp, kraftfoderstation, halm. På sommaren öppnade de även upp till 3 ha (?) vall/åker. De hade väl upp till 14 hästar inackorderade tror jag.

Jag kan se både bra saker och många väldigt dåliga saker med det.

minus:
Alldeles för många hästar på för liten yta.
Vissa hästar fick troligtvis inte tillgång till ligghallen då ett par-tre hästar stod och vaktade ingångarna.
Stor konkurrens-situation vid hösilaget, och även om varje häst bara har en viss tid att äta blir hästar lågt i undvikandeordningen stressade av andra hästar som står och vaktar.
Ibland tappar de "halsbandet" (kan tänka mig att den risken ökar än mer om man har vettiga hagar med lite träd i).
EJ FÖRENLIGT MED DJURSKYDDSLAGEN, då man har EL-tråd vid foderstationerna! När vi diskuterade upplägget av active stable med en från SJV blev han grymt förfärad. Man får endast ha el i stängsel.

plus:
Hästarna får sin grovfodergiva utspridd över dagen med tuggbehovet tillfredställt och kan ändå få en anpassad foderstat. Detta kan man dock lösa med tex Slow feeding istället (antingen gallerlådor eller småmaskiga nät).
Uppsandad och iordninggjord rull-yta som hästarna verkade gilla otroligt mycket.


Active stable har ju från början kommit från Tyskland (tror jag?) där man har markbrist. Man har alltså gjort systemet för att uppfylla hästarnas behov "så bra som möjligt" med de resurser man har. Här i Sverige tycker jag istället man ska satsa på stora och kuperade hagar, varmvattentunnor/koppar, slow feeding och färre hästar/ha.
 
Sv: Active Stables

Men hur många hästar man har per hektar är väl lite upp till stallägaren? Alltså man borde ju kunna ta fördelarna med Active Stable och bara öka på antalet hektar alt. minska antalet hästar. Jag är ganska sugen på att testa Active Stables men hade ändå tänkt hålla mig till grundregeln 1 hektar/häst.

Håller med om att el-tråd vid foderstationerna inte låter bra. Har inte besökt ett stall som drivs på det här sättet ännu (planeras under våren) så detta hade jag faktiskt ingen aning om. Bra att veta! Finns det inte möjlighet att välja foderstationer utan el? Vad jag minns från mjölkkobesättningar som sköts med robot, sändare på kon, foderautomater osv. så finns det inte el påkopplat i deras foderautomer? Kan såklart ha fel i detta.

Att halsbanden trillar av har jag inte heller att jag har sett som ett stort problem hos korna och i deras lösdrifter finns det ju också en del ställen att "gnida av det". Har också sett hästar med sändaren inflätad i manen, bättre eller sämre?
 
Sv: Active Stables

Jag har svårt att tro att el är standard? Det är ju en av poängerna med halsbandet, att man kan styra öppna/stänga med det.

Att öppningarna till ligghallen var liten kan knappast skyllas på konceptet, där måste man ju precis som till vilken lösdrift som helst anpassa dem. Jag hade gärna haft ett AS, och då kombinerat det med hagar för att få det bästa av bägge världar. Bekymret många traditionella lösdrifter verkar ha är just att det blir väldigt upptrampat och lerigt runt mat, vatten och ligghallar.
 
Sv: Active Stables

De foderautomater de hade på detta ställe var som en spilta där hästen gick in "bakifrån". När hästen så kommit in åkte en gummi-bom ner bakom hästen. På baksidan (utåt) på den satt en eltråd. Att de behövde ha så var för att bommen var böjbar för att hästen i spiltan skulle kunna backa ut om den blev skrämd, men hästen bakom ej gå in. När hästen gick ur spiltan gick den åt sidan. Kommer jag ihåg rätt var det även där en gummi-bom med eltråd.

Självklart kan man kombinera, men jag tycker det finns bättre lösningar till en tiondel av priset :)
 
Sv: Active Stables

Jag tror att jag har besökt samma anläggning som du, min reflektion är att det är klart bättre än tradtionell boxhållning, men fortfarande en kompromiss. Systemet med foderautomaterna är en jättebra teori, men i praktiken har jag sett både fysiska skador och stress. Bättre då med stora kuperade naturhagar, välkomponerade flockar och ett antal utspridda slow feedstationer.

Men som sagt, hellre active stable än box halva dygnet...

/Migo
 
Sv: Active Stables

Jag håller med dig. Jag har varit på två anläggningar med AS. Jag tycker att det är ett jättekliv framåt från traditionell hästhållning! Därmed inte sagt att den är felfri eller att det inte finns andra likvärdiga lösningar men det känns som att sila mygg och svälja kameler om man ska såga Active Stable till förmån för traditionellt boxstall.

Skulle jag själv bygga skulle jag däremot inte välja den lösningen delvis för att vissa delar känns lite väl tillkrånglade. Det skulle bli en annan form av lösdrift då.
 
Sv: Active Stables

Jag skulle faktiskt föredra el bakom bommarna än att vara utan. På anläggningen i min närhet har de ingen el och vad som händer är att de ranglåga hästarna blir utjagade ur automaten av de ranghöga. Med el bakom hade hästarna snabbt lärt sig att det inte går att jaga ut andra hästar.
Annars är det en bra lösning för hästarna. På anläggningen här har de tre grovfoderautomater och utöver det halm på fri tillgång.
 
Sv: Active Stables

Problemet är ju bara att de hästar som skulle blivit utjagade blir stressade när de står i ätspiltan även om de andra inte kommer in, då de andra står utanför och väntar på sin tur (eftersom det finns betydligt mycket färre ätstationer än hästar, eftersom ätstationerna är ruskigt dyra).

*KL*

Jag jämför med en bra lösdrift och då är jag inte så imponerad av vad jag sett. Det finns bra saker att ta till sig av, men jag skulle absolut inte satsa mina pengar på det. Visst, det är bättre än boxuppstallning, men för att få det bättre än boxuppstallning behöver man inte direkt lägga så mycket pengar på uppbyggnaden av sin lösdrift ;) Jag tror vardera foderstation ligger på ett pris runt 40-50.000 om jag kommer ihåg rätt. De pengarna finns mycket bättre saker man kan lägga dem på, men man förstår ju också varför de som har anläggningar med AS måste ta in så många hästar för att få det att gå runt.
 
Sv: Active Stables

Men tror du att det stressar mer att ha andra som väntar utanför än att bli utjagad gång på gång? Jag tror inte det. De lär sig att de andra inte kommer in. Sen ska man självklart ha tillräckligt med ätstationer.
 
Sv: Active Stables

Problemet är ju att man ofta inte har tillräckligt med ätstationer. För att hästarna ska slippa stress bör det finnas minst lika många ätstationer som hästar. Där jag besökte fanns det 4 på 14 hästar. Självklart blir stressen mindre om de inte blir ivägjagade, men jag vill inte ha den stress som blir ändå. Dessutom skulle tex en av mina hästar bli stressade bara av att stå och äta på det vis en ätstation ser ut, även om han är högt i undvikandeordningen.
 
Sv: Active Stables

Men många fodrar ju hö i hagarna både i lösdrifter och i vanliga boxstall, borde inte vara lika stressande? Många som "hetsäter" för att andra hästar sen inte ska ta deras hög?

Vi tänkte nog inte köpa konceptet rakt av, min sambo är finurlig och funderade på att bygga foderautomater och liknande själv för att slippa betala hutlösa priser. Funderar även på att kolla in koutbudet, ibland blir ju saker svindyra bara för att det står "häst" framför.
 
Sv: Active Stables

Ja, om man bara lägger ut höet utan att det är fri tillgång blir ju även det väldigt stressande. Det är därför slow feeding (googla) är så bra! :) För oss funkar det ypperligt och då har vi kanske lagt runt en tusenlapp per hölåda (rymmer ungefär en bal på 10-12 kg) och vi har lika många hölådor som hästar. Hästarna är mycket mer harmoniska mot vad jag sett både vid fri tillgång ur storbal (där en flock står runt bara en bal) eller hö utlagt i högar. Vad som också ger nöjda hästar är när man sprider ut höet i små tussar runt om i skogen, funkar dock bara när det inte är nederbörd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp