Bukefalos 28 år!

Äckligt bra statistik

A

a_schuber

Usch - jag blir illamående av avundsjuka när jag surfar runt på:
http://lydielemmens.free.fr
(min franska är inte bra men nu börjar jag lära mig de vanligaste orden)
Vilket u-land vi är i Sverige när det gäller distans och tänkandet runt distans....
Klicka runt på länken så fattar ni vad jag menar.

Det är statistik på längden och bredden om unghästar, tävlinghästar, hingstar, ston, blodslinjer, trender - allt man kan tänka sig.

Snart gräver jag upp min gård, rånar en bank, drogar ner min kille, och släpar allt till Provence :smirk:
 
Sv: Äckligt bra statistik

Intressant trots att jag bara tittat runt litegrann.

Och jag kan faktiskt lite franska (läst i 6 år) ... :)

Och jag var i Paris över trettonhelgen och kan tala om att Frankrike har en egen TV-kanal för bara hästprogram och hästsport - Equidia. Vi som klagar över att SVT sänder för lite hästsport.... ;)

*Bommar igen huset, stoppar hästen i finkan, katterna i bilen, sambon på HD:en (han gillar Frankrike!), möter en värdetransport i hälsingeskogarna och hakar på Anna med sluddrig kille...*

/Camilla
 
Sv: Äckligt bra statistik

Jag tycker verkligen det är jätteroligt:d att läsa statistik mm, men kan inte ett enda ord franska..:cry: :crazy:
Du vet ingen sida som åtminstone är översatt till engelska??:confused:

/L
 
Senast ändrad:
Sv: Äckligt bra statistik

Arabis skrev:
Jag tycker verkligen det är jätteroligt:d att läsa statistik mm, men kan inte ett enda ord franska..:cry: :crazy:
Du vet ingen sida som åtminstone är översatt till engelska??:confused:

/L

Fransmän tycker nog att hela världen ska prata franska....
Ge inte upp - man klarar sig med ett tjugotal ord för att lyckas fatta lite iallafall tror jag- Ta ett lexikon och börja slå. Sen är många ord släkt med engelskans så jag brukar gissa mig fram.
Etalon = hingst
elevage=stuteri
Poulinières =sto
Lignées maternelles =moderslinjer
CHEVAL=häst

Börja med att klicka på etalons uppe till vänster då får du en hingst lista. Där kan du tex sen klicka på Persik (den kändaste distanshingsten)
 
Sv: Äckligt bra statistik

Om man hittar en textmängd på franska så finns ju babblefish för att översätta den till engelska. Hur det blir när det bara är rubriker på en sida det vet jag inte men enstaka ord översätter den förstås.

/Camilla
 
Sv: Äckligt bra statistik

Bakom hästarnas namn står det "Dre" och/eller "Ire" samt ett antal *. Vad står det för?
 
Sv: Äckligt bra statistik

Galadriel skrev:
Bakom hästarnas namn står det "Dre" och/eller "Ire" samt ett antal *. Vad står det för?

Kolla http://www.cheval-endurance.org/html/les_etoiles.html

Annars har jag beskrivit systemet i ett nr av distansryttaren. Det är ett rankingsystem där DRE är baserat avkommors distansprestationer och IRE är baserat på egna.

PS Jag väljer ARQUES PERSPEX, en korsning Persik och CRABBET!!! som toppar hingstlistorna. Ett föl kostar 50-60 000 kr.
VILL HA!!!
Jag fattar inte folk som säljer av sin häst när de skaffar barn, jag vill bara ha fler....kan man ha för många hästar???:angel:
 
Sv: Äckligt bra statistik

Kan ingen köpa in en BRA avelshingst?
Jag som har seminstation ställer gärna upp den här.:)
En bra distanshingst (arab) på semin med ett totalt fölpris på runt 8000 borde få i alla fall 30-40 ston.
 
Sv: Äckligt bra statistik

Jag gick in på www.haras-nationaux.fr, och då behövde jag inte betala. Fast det kanske inte är en lika omfattande service. Men en hingst som Emir d'Espiens kostar 100+250 euro i språng, och jag läste på nåt annat forum att detta även gäller utländska intressenter. Så det där om semin - borde man inte kasta sig på planet till Frankrike med en kylväska i högsta hugg och köpa med sig ett litet urval med strån från olika distanshingstar? Fast det är kanske inte riktigt så det går till...;)
 
Sv: Äckligt bra statistik

Milora Park Blue Fire tänker jag satsa på till Dijanah, nu skall jag bara ta reda på hur man gör rent praktiskt.
Är det någon här som seminerat med Fransk hingst?
Ingela
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp