Bukefalos 28 år!

Ägare som missköter sin häst

Lifeaslouise_

Trådstartare
Jag står inackorderad i ett stall där det finns en inhyrd häst som missköts av sin ägare. Hen snålar med maten & sköter hästen knappt. Struntar i hovslagaren och all annan vård.

Stallet är kollektivt så stallägarna är inte "inblandade" i stallskötelsen men mår såklart dåligt över hur hästen sköts. Vi andra i stallet oroar oss ständigt för hästen och fixar så den ska ha ett drägligt liv men alla börjar tröttna nu när hen inte ens köper mat efter ordning (vi smyger till hästen extra mat). Vi har påtalat för hen flertalet gånger men hen har alltid ursäkter och är extremt otrevlig. Hen är uppsagd och måste flytta inom 1 månad. Nu är situationen värre än någonsin och mina stallkamrater är rädd för att säga ifrån för de är rädda att hen kommer "dumpa" hästen hos oss. Hur gör man i det här läget? Någon men liknande erfarenhet? Vad gör man om hen väljer att dumpa hästen och gör sig okontaktbar?
 
Vi hade en sådan i vårt stall för flera år sedan. Det var hemskt jobbigt att se häststackarn. Problemet var att hon hon inte kom och skötte om sin häst på flera dagar, vi hade oxå kollektiv. Vi brukade mata och släppa ut den, men vi märkte snart att hon satte det i system, att ta för givet att någon skötte om hästen. Så vi fick sluta med det. Vi ringde länstyrelsen men det fanns inget de kunde göra så länge hästen fick mat och inte var döende typ. (mat ingick i hyran)
Till slut var det en tjej som på ett trevlig sätt sa att hon visste någon som kunde ta hästen till försäljning. Tjejen gick med på det till allas förvåning, så hästen fick ett nytt hem och fick det bra.
Så, kanske ett förslag kan vara lockande för tjejen?
 
Jag står inackorderad i ett stall där det finns en inhyrd häst som missköts av sin ägare. Hen snålar med maten & sköter hästen knappt. Struntar i hovslagaren och all annan vård.

Stallet är kollektivt så stallägarna är inte "inblandade" i stallskötelsen men mår såklart dåligt över hur hästen sköts. Vi andra i stallet oroar oss ständigt för hästen och fixar så den ska ha ett drägligt liv men alla börjar tröttna nu när hen inte ens köper mat efter ordning (vi smyger till hästen extra mat). Vi har påtalat för hen flertalet gånger men hen har alltid ursäkter och är extremt otrevlig. Hen är uppsagd och måste flytta inom 1 månad. Nu är situationen värre än någonsin och mina stallkamrater är rädd för att säga ifrån för de är rädda att hen kommer "dumpa" hästen hos oss. Hur gör man i det här läget? Någon men liknande erfarenhet? Vad gör man om hen väljer att dumpa hästen och gör sig okontaktbar?


Även om stallägaren inte är "inblandad", så är denne väl fortfarande hyresvärd för stallet? Och som hyresvärd, har denne yttersta ansvaret om jag inte missförstått... Så risken finns att denne blir inblandad ändå om något inträffar...
 
Även om stallägaren inte är "inblandad", så är denne väl fortfarande hyresvärd för stallet? Och som hyresvärd, har denne yttersta ansvaret om jag inte missförstått... Så risken finns att denne blir inblandad ändå om något inträffar...
Det beror på. Om stallägaren bara hyr ut stallet till ett kollektiv och inte är involverad i stallets skötsel så är det tveksamt.
 
Det beror på. Om stallägaren bara hyr ut stallet till ett kollektiv och inte är involverad i stallets skötsel så är det tveksamt.

Jo, precis är det en "kollektiv förening" som "arrenderar" hela stallet av stallägaren, så är det ju en sak

Men om stallägaren hyr ut stallplatser till enskilda personer som sen helt enkelt sköter stallet kollektivt, är det ju en annan femma.

Men är hästägaren uppsagd, får man hoppas att det ordnar sig på ett bra sätt för alla parter.
 
Vi hade en sådan i vårt stall för flera år sedan. Det var hemskt jobbigt att se häststackarn. Problemet var att hon hon inte kom och skötte om sin häst på flera dagar, vi hade oxå kollektiv. Vi brukade mata och släppa ut den, men vi märkte snart att hon satte det i system, att ta för givet att någon skötte om hästen. Så vi fick sluta med det. Vi ringde länstyrelsen men det fanns inget de kunde göra så länge hästen fick mat och inte var döende typ. (mat ingick i hyran)
Till slut var det en tjej som på ett trevlig sätt sa att hon visste någon som kunde ta hästen till försäljning. Tjejen gick med på det till allas förvåning, så hästen fick ett nytt hem och fick det bra.
Så, kanske ett förslag kan vara lockande för tjejen?

Precis så det är hos oss också, att hen inte dyker upp på flera dar. Kommer max 2 gånger i veckan. Vi har försökt stötta med förslag på andra stallplatser som har helinackordering, Tänkbara fodervärdar osv. Tyvärr ljuger hen otroligt mycket så vi kan inte lita på nånting. Ena helgen ska hästen säljas, nästa lånas ut eller flyttas osv.
Finns det ingen lag man kan ta till? Eller få hästen omhändertagen? Hästen ser ju inte mager ut men det var också för att den fick gå på ett jättekraftigt bete i somras fast den är ponny.. Stackarn fick fångkänning men hen brydde sig inte utan vi tog dit hovslagare på eget bevåg och tog in hästen och lät den stå inne, hen märkte ju ingenting ändå för hen är ju aldrig till stallet..
tack får råd :)
 
Det kan ju mycket väl vara så att ägaren mår mycket psykiskt dåligt. Är rätt vanligt att inte orka något då, så ja att hjälpa ägaren att ordna medryttare eller fodervärd kan göra susen.
 
Det kan ju mycket väl vara så att ägaren mår mycket psykiskt dåligt. Är rätt vanligt att inte orka något då, så ja att hjälpa ägaren att ordna medryttare eller fodervärd kan göra susen.

Men om ägaren inte köper grovfoder eller fixar hovarna på hästen så har väl hästen inte nytta av någon medryttare?
 
Jag står inackorderad i ett stall där det finns en inhyrd häst som missköts av sin ägare. Hen snålar med maten & sköter hästen knappt. Struntar i hovslagaren och all annan vård.

Stallet är kollektivt så stallägarna är inte "inblandade" i stallskötelsen men mår såklart dåligt över hur hästen sköts. Vi andra i stallet oroar oss ständigt för hästen och fixar så den ska ha ett drägligt liv men alla börjar tröttna nu när hen inte ens köper mat efter ordning (vi smyger till hästen extra mat). Vi har påtalat för hen flertalet gånger men hen har alltid ursäkter och är extremt otrevlig. Hen är uppsagd och måste flytta inom 1 månad. Nu är situationen värre än någonsin och mina stallkamrater är rädd för att säga ifrån för de är rädda att hen kommer "dumpa" hästen hos oss. Hur gör man i det här läget? Någon men liknande erfarenhet? Vad gör man om hen väljer att dumpa hästen och gör sig okontaktbar?

Det finns bara en sak att göra. Anmäl henne. Är det ingen som gjort det? Annars är det ju samma som att man tycker det är okej anser jag. Kanske bara att hoppas på att hon inte ska ha kvar hästen så den kan få den omvårdnad den förtjänar? Gå ihop alla i stallet och anmäl henne.
 
Fast hästen ska ju inte behöva betala för att ägaren mår dåligt.

Nej, är det någon som har sagt det?

Om stallkompisar, stallägare, eller random hästskötare (vem står för dennes försäkring? Elller om denne skadar hästen? Kollektivet?) betalar kringkostnader för hästen då tycker ju hästens ägare att det är frid och fröjd och skiter fullständigt i hästen även framledes. Bättre med en anmälan om bristerna i så fall, så att både häst och hästägare kan få det stöd och den hjälp som behövs
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 535
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 846
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 580
Senast: Jerseyite
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 978
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp