Bukefalos 28 år!

Äldre katt som är halt på ett bakben

grusholmen

Trådstartare
Har en kastrerad hane som är ca 13 år. För en och en halv v sen såg jag att han haltade kraftigt på ett bakben. Han gick på hela underbenet, sk björnfot. Efter 1 v på metacam var det marginellt bättre så jag åkte till veterinären i går. Veterinären röntgade men kunde bara konstatera att det inte är skada på något ben. Jag fick också lära mig att katter kan få sk björnfot av diabetes men då blir det alltid på båda bakbenen, pga nervskada. Nu har katten rumsarrest (utekatt) med metacam en vecka för att se om vilan gör skillnad.

Är det någon här som har liknande erfarenhet? Kan det vara diabetes trots att det bara är ett ben som är påverkat? Om det är diabetes antar jag att det går att lägga om kosten så det vore ändå ett bra scenario. Dock tog inte veterinären något blodprov när vi var där.
Om det vid vidare utredning visar sig att det ex är en sena/ligament som är av, vad gör man då? Opererar eller låter det vara? Om det är kutym att operera, vad är prognosen?

Tacksam för alla svar och funderingar!
 
Blodpropp? Det kan vad jag läst iaf ge (de mildare varianterna) hälta/förlamningssymptom i bakben. Kanske långsökt men.
 
Tror inte höfterna röntgades men han visar ingen inskränkt rörlighet vid manuell hanteringen och ingen uppenbar smärta.
Gör inte min heller. Röntgen ser hemsk ut och fysioterapeuter kände skillnad på muskulaturen. Hon har så fula höfter och efter en riktigt hårdhänt genomgång så ont att hon opererar bort höftledskulorna med start om 1 v. Hon visade ingen smärta alls vid palpering, veterinären sa att det var den bäst ljugande katt hon någonsin sett. Efter att ortoped slitit ordentligt i henne syntes det dock när hon släpptes ner på golvet.
Det är otroligt vanligt med artros på äldre katter, framför allt i höfterna.
 
Gör inte min heller. Röntgen ser hemsk ut och fysioterapeuter kände skillnad på muskulaturen. Hon har så fula höfter och efter en riktigt hårdhänt genomgång så ont att hon opererar bort höftledskulorna med start om 1 v. Hon visade ingen smärta alls vid palpering, veterinären sa att det var den bäst ljugande katt hon någonsin sett. Efter att ortoped slitit ordentligt i henne syntes det dock när hon släpptes ner på golvet.
Det är otroligt vanligt med artros på äldre katter, framför allt i höfterna.
Hur gammal är din katt? Hur ser prognosen ut och hur lång rehab blir det?

Hoppas allt går bra för er!
 
Hon är 3 år bara. Om det inte tillstöter komplikationer så kommer hon i längden inte påverkas negativt alls. Hon kommer inte ha riktigt lika stadiga höfter förstås, men kommer kunna hoppa, leka och framförallt vara smärtfri :love:

Hennes muskler är inte i toppskick nu, hon har avlastat i flera månader. Så rehabtiden kommer dra ut lite på tiden pga det. Men jag räknar med att hon är 100% bra till våren efter 2 operationer och förhoppningsvis har hon inget "smärtminne" då heller.
 
Senast ändrad:
Hon är 3 år bara. Om det inte tillstöter komplikationer så kommer hon i längden inte påverkas negativt alls. Hon kommer inte ha riktigt lika stadiga höfter förstås, men kommer kunna hoppa, leka och framförallt vara smärtfri :love:

Hennes muskler är inte i toppskick nu, hon har avlastat i flera månader. Så rehabtiden kommer dra ut lite på tiden pga det. Men jag räknar med att hon är 100% bra till våren efter 2 operationer och förhoppningsvis har hon inget "smärtminne" då heller.
Låter lovande :) hur upptäckte du att hon hade problem från första början?

Veterinären ska ringa på måndag så jag ska fråga om han tittade på höfterna också.
Dock verkar det faktiskt lite bättre nu så det kanske (ta i trä) räckte med vila utöver metacam. Ska släppa ut honom i resten av huset så kan jag förhoppningsvis se statusen på hältan.
 
Hoppas det blir bättre! Ibland krävs längre behandling av NSAID, Bonnie har ätit i 6 v nu.
Jag märkte först att hon inte kunde hoppa upp i soffan 2 dagar. Sen var det inga problem. Efter det var hon väldigt diffust halt på nått av bakbenen (skitsvårt att se vilket) och jag tänkte att hon hade ramlat. Det var en hylla hon helt plötsligt inte vågade hoppa upp på. Efter några veckor utan bättring åkte vi in och kliniken röntgade bakben, höfter och bakre delen av ryggen. Jättefin rygg, jättefina knän och kraftig höftledsdysplasi med artrosbildning i båda höfterna och pålagringar i högra. Hon sattes på långtidsbehandling med NSAID, ledfoder och skulle ta det lugnt. Blev marginellt bättre, men fick tydliga smärtreaktioner när hon hoppade ner från högre höjder. Fick det som tur var på film och kunde visa veterinär. Man ser på henne när hon går, hon går med krum rygg och lite stelt bak. Nu är det ju sällan de är så dåliga att de behöver opereras, typ 99% av katterna över 10 år har artros och de flesta har inte symptom. Även om din säkerligen har artros, kan det vara en smäll på nån sån led som orsakar smärtan. Dvs bara tillfälligt. Men fortsätter det skulle jag absolut be dom röntga höfterna.
 

Liknande trådar

C
Hästvård Min häst fick kotledsinflammation i vänster bakben i början av sommaren, behandlades för detta och skoddes med ringskor, korta tår och...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: carran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp