Bukefalos 28 år!

Äldre släp, sätta ventil i fram?

Aleel

Trådstartare
Jag har köpt mig ett äldre släp med endast ventil i taket. Skulle vilja sätta en rosettventil i fram och funderar på bästa placering. Släpet är ett Kylinge med fronturlastning och rätt långt fönster. Alternativen är då antingen i dörren i fram eller under fönstret. Funderar på att sätta det under fönstret då luften i så fall strömmar genom större del av släpet, nerifrån och upp. Eller tänker jag fel? Kan det vara dumt att placera så det blåser in luft över benen t.ex?

Ska ut och köra på måndag, en sträcka på 50 mil. Ska rasta ett par ggr på vägen men det kommer ändå bli 15-20 mil i taget att åka.
 
Jag skulle inte sätta ventilen lågt i fronten då man riskerar att få in avgaserna direkt från bilen. Sätt den istället en bit upp på skötardörren.
 
ovanför fönstret är ju annars en platt yta där du kan sätta en ventil, i taket dvs.
annars så verkar det vara populärast att sätta den högt upp på dörren.
 
Just ja, avgaserna tänkte jag inte alls på!

På det här släpet finns liksom ingen yta ovanför fönstret, då är det i glasfibertaket jag lär sätta det och vill inte riktigt börja göra hål i det. Så det får nog bli på dörren helt enkelt. Tack för snabba svar!
 
Just ja, avgaserna tänkte jag inte alls på!

På det här släpet finns liksom ingen yta ovanför fönstret, då är det i glasfibertaket jag lär sätta det och vill inte riktigt börja göra hål i det. Så det får nog bli på dörren helt enkelt. Tack för snabba svar!
sen så kan man ju göra en ventil i frontutlastnings luckan ( i glasfibern då).
 
Ventilation är ju en ständig bristvara i släp.
Jag hade satt en rosettventil i skötardörren, en avlång ventil ovanför fönstret i taket och sen helst 2 solcellsdrivna fläktar i taket.
Finns det inte redan fönster så hade jag kompletterat med 2 öppningsbara fönster.
 
Man behöver mycket ventilering för att vara på den säkra sidan när det gäller att slippa transportsjuka. Köra långt och på sommaren när det är varmt så hade jag haft öppen baklucka. Lagligt om hästen är bunden i transporten. Ett repotage ang transport av häst var i senaste islandshästen.
 
Provkörde i fredags, helt klart för dålig ventilation i släpet och naturligtvis är det sketavarmt ute!

Jag vill helst inte köra med bakluckan nere, om jag inte måste så klart. Har ordnat kameraövervakning till släpet nu iaf så det går att se hur han beter sig. Ska få hjälp ikväll och sätta in fler ventiler. Men det slog mig, har ju lucka i fram till fronturlastningen också. Kör jag med den öppen kommer jag väl förstöra hela luckan med luftmotstånd, men det går kanske att skapa en glipa. Lägga nåt emellan och fästa inifrån. Nån som provat det eller har nån tanke ändå?
 
Väldigt många, och samtliga av de äldre, har för dålig ventilation för att det ska vara tillåtet att köra med luckan uppe. Du MÅSTE alltså köra med luckan nere för att klara ventilationskraven på många äldre släp.
 
Väldigt många, och samtliga av de äldre, har för dålig ventilation för att det ska vara tillåtet att köra med luckan uppe. Du MÅSTE alltså köra med luckan nere för att klara ventilationskraven på många äldre släp.

Nu är resan gjord, satte två ventiler i skötardörren och körde med luckan öppen. Körde iväg hemifrån vid 3:30 i morse för att slippa värme och låta honom vänja sig vid trafiken istället för att börja köra i rusningen. Stoppade bomull i öronen, hade övervakningskamera och såg honom hela tiden. Han såg rätt okej ut, tittade bakåt lite då och då, speciellt i början men sen vande han sig tror jag. 10 timmar inklusive två raster med promenader tog det, men det gick verkligen över förväntan :)

Ska göra en del förändringar i ventilationen till nästa resa, fläkt i taket bl.a. Men tack för alla svar :)
 

Liknande trådar

Utrustning Ska ev i helgen åka och kolla på ett äldre Rice släp, men har ingen aning om detta släp. Är det någon som har erfarenhet? Är det svårt...
Svar
2
· Visningar
1 539
Senast: Ramona
·
Utrustning jag har tillbringat senaste timmen med att läsa igenom gamla renoveringstrådar men hittar inte svar på mina frågor. jag har ett...
2
Svar
27
· Visningar
4 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp