Bukefalos 28 år!

Ännu en sadel tråd!

surprice1985

Trådstartare
Hej! Ganska ny på western fronten men har planer på att skola om mig o min gamla hopphäst då hon inte håller för hoppningen längre..
Har gett oss in i sadeldjungeln ;)
Fick låna en sadel av en bekant på "obestämd tid" men vet inte riktigt hur den sitter...
Tycker den verkar lite tajt på henne, det är inte mycket att spela på mellan sadel o manke tex...
Men jag har ju inte någon direkt erfarenhet av hur de ska sitta heller.
Hur tycker ni det ser ut på bilderna, vet att det är jätte svårt att säga men det kanske syns om det är helt galet!
Är en väldigt gammal simco sadel, gissar arab modellen eftersom den är kort?
Förslag på vad jag ska kika efter för sadel annars?
Köper heller en begagnad kvalitetssadel än en billigare ny. .
Bildbombar lite ;)

image_zps10c4e49a.jpg



image_zps36acfbbe.jpg

image_zps983ff729.jpg

image_zps9b18a395.jpg
image_zps4dfd6084.jpg
image_zps156b4abc.jpg
 
Har tidigare haft svårt att hitta engelsk sadel till henne då hon enligt sadelutprovaren har utstickande bogblad som har gjort det lite knepigt.
Är under igångsättning efter nästan 4års vila pga skador och dräktighet så där saknas lite muskler ;)
 
Ska ev. låna hem en TexTan, aqha med full quaterbom och testa på henne.
Vad vet ni om TexTan?
Sköna sadlar?
 
Utstickande bogblad, hur menar utprovaren då?

Det är skitsvårt med sadlar. Man kan prova i all oändlighet och ändå inte bli nöjd.

I och med att hästen inte är i form är det dumt att skaffa en sadel som ligger perfekt nu. Om någon månad får du byta igen. Jag hade satsat på en som är lite vidare än hästens dagsform och paddat upp. Renskinn är bra till sånt (älskar mitt skinn! Bästa köpet sen 1874).

Har ingen erfarenhet av textan, så där är jag tyst.
Däremot gillar jag simco, har själv en gammal fin sådan.
Smaken är som baken, det finns lika många åsikter som rumpägare.
 
Varför håller hon inte för hoppning längre?
Knäna i bakbenen är inte helt bra på henne.
Håller till "normal" ridning men vi ska undvika att hoppa :(
Jag tränade lite western/nh för ca 10år sedan med min första stora häst och har alltid tyckt att det är intressant så nu tar vi tag i det och roar oss med lite western istället :)
 
Hej! Ganska ny på western fronten men har planer på att skola om mig o min gamla hopphäst då hon inte håller för hoppningen längre..
Har gett oss in i sadeldjungeln ;)
Fick låna en sadel av en bekant på "obestämd tid" men vet inte riktigt hur den sitter...
Tycker den verkar lite tajt på henne, det är inte mycket att spela på mellan sadel o manke tex...
Men jag har ju inte någon direkt erfarenhet av hur de ska sitta heller.
Hur tycker ni det ser ut på bilderna, vet att det är jätte svårt att säga men det kanske syns om det är helt galet!
Är en väldigt gammal simco sadel, gissar arab modellen eftersom den är kort?
Förslag på vad jag ska kika efter för sadel annars?
Köper heller en begagnad kvalitetssadel än en billigare ny. .
Bildbombar lite ;)

image_zps10c4e49a.jpg



image_zps36acfbbe.jpg

image_zps983ff729.jpg

image_zps9b18a395.jpg
image_zps4dfd6084.jpg
image_zps156b4abc.jpg
Jag tycker den ser för vid ut. Kommer ned för långt på manken. Med din vikt på så kanske den även vilar på manken.
Jag tror att du kommer hitta något bättre.
Lycka till
 
Jag tycker den ser för vid ut. Kommer ned för långt på manken. Med din vikt på så kanske den även vilar på manken.
Jag tror att du kommer hitta något bättre.
Lycka till
Tack :)
Lånade hem en sadel men den var alldeles för stor.
Har gett upp och letar sadelutprovare istället! Inte helt lätt att hitta någon som har begagnade sadlar här i krokarna så vet ni om någon i Småland får ni gärna skicka ett PM :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 305
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 018
Senast: MiniLi
·
Distans Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 722
Senast: Myy
·
Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort...
2
Svar
38
· Visningar
5 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Svensk politik nr 3
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp